Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Privatist - norsk muntlig

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har noen spørsmål angående privatisteksamen og norsk muntlig. Jeg har planer om å ta opp norsk muntlig til høsten for å forbedre karakteren min, men det er noen ting jeg litt usikker på. Dette gjelder spesielt hvordan opplegget blir. Planen er å få bedre enn 4.

Jeg har hørt at store deler av eksamenen vil handle om særemnet mitt, noe som er litt synd siden særemnet mitt fra tredjeåret ble mildt sagt elendig. Annen ting jeg mener å ha hørt er at man kan få faglæreren sin fra VGS som eksaminator. Vil også pensumet være fra både andre- og tredjeklasse?

Noen som har erfaring med norsk muntlig som privatist?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok norsk muntlig som privatist ifjor.

Man trekker først en oppgave (gjerne om et tema, en tekst du skal analysere, o.l)

Man får så 30 min forberedelsestid til å lese på.

Deretter avholdes eksamen, ca 30 minutter.

Forberedt del (ca 15-20 min):

Dialog om oppgaven du trakk.

Jeg fikk i oppgave om å analysere en tekst. Fortelle litt om den mtp budskap, tema, virkemidler, sender og mottaker.

Uforberedt del (ca 5-10 min)

Eksaminator velger så et tema h*n vil du skal prate om.

Her forteller du gjerne om noen forfattere, hvilken påvirkning de hadde/har, hva som gjenspeilet dem og hvilken ideologi de hadde/har.

Særemne (ca 1-5 min)

Her forteller du om særemne ditt. En liten oppsummering av boken du har lest, hvilken problemstilling du har sett nærmere på, konklusjon.

Min eksamen var noe ala dette. Særemne-biten tok bare 2 minutter. Eksamen ble tatt i Stavanger.

Men vær obs, det kan variere fra skole til skole.

Jeg måtte ha pensum fra alle årene. Selv om jeg hadde norsk under GK og VK1, måtte jeg likevell ta opp 393 timers (?) faget i norsk, fordi jeg hadde gått yrkesfag.

Fagkrav.

vZ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...