frozeneyes Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Jeg har tatt på meg oppdraget med å fikse en heftig plakat for et band som står meg veldig nær, og jeg vil jo selvfølgelig at det skal bli best mulig. Og jeg tenker at det blir best om jeg tar et bandbilde, istedet for bilde av hver bandmedlem (de er 5). Jeg lurer på om noen har erfering med dette, og kan fortelle hva som egentlig er best. Jeg har tilgang til studio, men vet ikke om det kanskje hadde vært best å bare ta bilde under en konsert? Og hva bør jeg tenke på hvis jeg skal ta bildet under en konsert, bortsett fra dårlig lys? Jeg har et Canon 400D, hvis det har noe å si. Tar gjerne imot forslag, ideer og alt dere kan bidra med! Lenke til kommentar
siggii Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Det hjelper litt hvis du forklarer hva slags type band det er, og hva plakaten egentlig skal brukes til. (invitasjon til konsert for eksempel? Og er det for eksempel heavy metal kan det være kult med et bilde der de står på scenen, litt mørk bakgrunn, med lyskasterne i toppen av bildet... FOR eksempel... Lenke til kommentar
ChristianL Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Du kan for eksempel finne en ren, men karakteristisk bakgrunn og line opp bandet foran. Ikke klassebilde oppsett, men sånn at man ser personene, eller så kan du ta bilde av dem i en setting, for eksempel på en øvelse eller konsert. Jeg tror jeg ville prøvd å ta en haug med bilder i flere forskjellige settinger/miljøer og sett på hvilke som fungerer. Ett eksempel album jeg fant som jeg synes passer bra med imaget til bandet: http://www.myspace.com/sprmnky/photos/albums/album/953424 Lenke til kommentar
frozeneyes Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Ja beklager, dette er snakk om et countryband, og de ønsker en plakat de kan henge opp som informerer om at de spiller på den plassen. Jeg har en ide om å ta bilde av dem alle sammen, og så legge på en litt westerninspirert bakgrunn eller noe sånt, og selvfølgelig gjøre det så naturlig så mulig. Jeg ser for meg en stilig, men ren plakat. Lenke til kommentar
ChristianL Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Er det en spesiell plass/bygning/scene du skal ta bilde av med bandet hvis du skjønner hva jeg mener? At du skal vise at det er der de spiller? Hvis ikke kan du jo prøve å finne ett sted ala Sterling Station i Årnes (Lenke) i nærheten og høre om dere kan ta bilder der.. Lenke til kommentar
frozeneyes Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Er det en spesiell plass/bygning/scene du skal ta bilde av med bandet hvis du skjønner hva jeg mener? At du skal vise at det er der de spiller? Hvis ikke kan du jo prøve å finne ett sted ala Sterling Station i Årnes (Lenke) i nærheten og høre om dere kan ta bilder der.. Nei, bandet spiller ikke på samme plass, ny plass hver gang Det var et veldig godt forslag, må isåfall finne noe lignende, for det blir litt for langt å reise akkurat dit. Men tusen takk! Jeg kunne godt trengt noe tips til hva jeg bør tenke på når det gjelder fotografering under en konsert, hvis det blir aktuelt. Bandet ønsker sikkert noen konsertbilder i tillegg til plakaten, så jeg vil gjerne ha tips til hva jeg må tenke på ift. inntillinger på kamera, lys osv. Takker for all hjelp! Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Ville helt klart tatt bilde utendørs hvis du finner location som passer, pardon my french men hvit studiobakgrunn er omtrent like spennende som å se maling tørke... 2 Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Uansett hva du gjør, vennligst ikke gå for en mursteinsvegg som bakgrunn 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Musikk sjanger og stil "låser" vel fort hva slags type bilder man tar. Hvis du googler Laibach og trykker bilder så får du opp ymse bilder av ett band fra Slovenia hvor bla Rammstein har stjålet mye av ideene sine fra. Tror neppe denne stilen passer på de du skal fotografere. Selv om mange elsker å trekke konklusjoner så er de IKKE nynazister men kjører en bevisst provoserende stil for å minne folk på hva som har vært... Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Foto av live opptreden funker bra på enkelte band, mye lys og røyk kan gi bra dynamikk og skape et inntrykk om at bandet skaper liv på scenen. Nå er det vel kanskje ikke så mye røyk og kule lyseffekter på et gjennomsnittlig countryband, så et oppstilt bilde er kanksje like greit. Mange bruker bruddstykker av instrumenter (Trommestikker, gitar, et keyboard etc) Country assosieres jo ofte med biler og motorsykler, kanskje noe å tenke på som kulisse Endret 11. september 2011 av Blouberg Lenke til kommentar
frozeneyes Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Foto av live opptreden funker bra på enkelte band, mye lys og røyk kan gi bra dynamikk og skape et inntrykk om at bandet skaper liv på scenen. Nå er det vel kanskje ikke så mye røyk og kule lyseffekter på et gjennomsnittlig countryband, så et oppstilt bilde er kanksje like greit. Mange bruker bruddstykker av instrumenter (Trommestikker, gitar, et keyboard etc) Country assosieres jo ofte med biler og motorsykler, kanskje noe å tenke på som kulisse Nei, de har ingen røykmaskiner, kun lyseffekter. Men det er snakk om smakelig lys, kun for å sette litt mood. Jeg heller mot å bruke et oppstilt bilde, ta bilde av dem ute en plass, kanskje med noen instrumenter som du sier. Men jeg har kjempelyst til å få til en bakgrunn med westernstil. Har også tenkt litt på plakat type "wanted", med bilde av dem seperat. Men jeg er usikker. Kreativiteten har faktisk begrensninger når man ikke vet hvor og hvordan.. Lenke til kommentar
ChristianL Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Du kan lage Wanted-plakater av dem som du henger opp på en låvevegg eller lignende, så liner du opp bandet med noe utstyr foran veggen og har plakatene skarpt i fokus, med bandet i litt ufokus. Sånn at man ser hva det er men ikke de minste detaljene.. Bare ett forslag som jeg tror kunne fungert. Lenke til kommentar
to88he Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Hva med westernbyen på tusenfryd? Er jo bare å ringe å høre. Lenke til kommentar
frozeneyes Skrevet 13. september 2011 Forfatter Del Skrevet 13. september 2011 Hva med westernbyen på tusenfryd? Er jo bare å ringe å høre. Det blir også litt for langt unna, men det var et veldig godt forslag! Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Musikk sjanger og stil "låser" vel fort hva slags type bilder man tar. Ikke nødvendigvis, men det kommer helt an på bandet og hvor kreativ man selv er som fotograf. Det er helt sikkert mange band som bare vil ha den urtøffe poseringen foran en murvegg eller i en bygarasje, men det går an å foreslå noe litt annerledes. Et av de kulere bandrelaterte bildene jeg vet om, er dette av Einar (Windir) fra et eller annet smau i Bergen: Rett og slett fordi det bryter så salig med den klassike blackmetal-poseringen i en eller annen mørk skog. Lenke til kommentar
frozeneyes Skrevet 20. september 2011 Forfatter Del Skrevet 20. september 2011 Ja, det gjelder å være kreativ, og se muligheter istedet for begrensninger. Må takke for alle tips! Jeg har forresten tatt de første konsertbildene nå i helga, både på fredag og lørdag. Fikk låne meg en bedre linse (som forøvrig skal stå på ønskelista til jul) på lørdag, og bildene ble utrolig mye bedre. Konsertbilder er en utfordring, men utrolig tøft når man får det til! Det ble en del knallbra bilder! Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Finnes masse western steder, rundt om i landet. Viss det er Norsk harry, så kan du vel kjøre opp til en går, der du rigger bandet i tunet, der trommisen sitter på lasteplanet til en Toyota elns Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå