Roadrunner94 Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 hei. jeg lurer på ka jeg må gjøre for å kunne få maskinførerbevis på hjullaster, og ka er aldersgrensen, er 17 år men er ikke lenge igjen til jeg fyller 18 år har tenkt å ta det fordi snørydding og masseforflytting. har egen minigraver som går under kravet på maskinfører bevis. tusen takk for alle svar Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Du må ta et teorikurs + en enkel prøve. Deretter må du ha 40 timer praksis i hver maskintype du skal ha bevis for. Under disse 40 timene skal du være under oppsyn av en som har hatt maskinførervevis i over 2 (???) år. Denne personen skal også skrive under på fullført praksis. Deretter sender du inn papirene og får lappen i posten (noen krever oppkjøring før de gir deg lappen, men det er kun for å tjene mer penger). Skal du kjøre på veien må du i tillegg ha traktorlappen (eller billappen...litt usikker). Selv var jeg så dum at jeg tok teorien hos noen som krever oppkjøring, og nå har jeg mistet alle papirene mine på praksisen jeg har hatt. Så jeg har ennå ikke fått meg beviset selv om det er 2 år siden jeg tok teorien. Litt usikker på om jeg må begynne helt på nytt. Prøv unngå det! Lenke til kommentar
Roadrunner94 Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Du må ta et teorikurs + en enkel prøve. Deretter må du ha 40 timer praksis i hver maskintype du skal ha bevis for. Under disse 40 timene skal du være under oppsyn av en som har hatt maskinførervevis i over 2 (???) år. Denne personen skal også skrive under på fullført praksis. Deretter sender du inn papirene og får lappen i posten (noen krever oppkjøring før de gir deg lappen, men det er kun for å tjene mer penger). Skal du kjøre på veien må du i tillegg ha traktorlappen (eller billappen...litt usikker). Selv var jeg så dum at jeg tok teorien hos noen som krever oppkjøring, og nå har jeg mistet alle papirene mine på praksisen jeg har hatt. Så jeg har ennå ikke fått meg beviset selv om det er 2 år siden jeg tok teorien. Litt usikker på om jeg må begynne helt på nytt. Prøv unngå det! ok takk for svaret ja jeg skal prøve å unngå det, kor du tok papirene dine? jeg bor i tromsø så om du vet om noen bra så si ifra edit: har verken traktorlappen eller bil men har dette noe å si? skal ikke kjøre på veien, skal ta bil lappen til neste år, så kan jeg ta maskinførerbeviset selvom jeg ikke har traktor eller bil lappen? Endret 11. september 2011 av BMWfan15 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Jeg er ikke 100% sikker (har hørt mye forskjellig), men jeg mener du trenger traktorlappen for å kunne kjøre på vei. På anlegg holder det med maskinførerbevis. Noen sier det holder med billappen for å kunne kjøre på vei, men før fikk man jo traktorlappen sammen med billappen, så det kan være der det kommer fra. Dette vil du nok uansett få svar på under teorikurset. Lenke til kommentar
Roadrunner94 Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Jeg er ikke 100% sikker (har hørt mye forskjellig), men jeg mener du trenger traktorlappen for å kunne kjøre på vei. På anlegg holder det med maskinførerbevis. Noen sier det holder med billappen for å kunne kjøre på vei, men før fikk man jo traktorlappen sammen med billappen, så det kan være der det kommer fra. Dette vil du nok uansett få svar på under teorikurset. ok, trudde man fikk forsatt traktorlappen med når man tok billappen. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Nei, de endret det for 6-7 år siden. Om du tar BE (bil med henger) får du fremdeles traktorlappen (men med noen begrensninger maks 40 km/t for eksempel). Endret 11. september 2011 av Må jeg? Lenke til kommentar
Roadrunner94 Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Nei, de endret det for 6-7 år siden. Om du tar BE (bil med henger) får du fremdeles traktorlappen (men med noen begrensninger maks 40 km/t for eksempel). ok så jeg trenger ikke å ta traktorlappen, men BE holder? sjelden at en hjullastere går fortere enn 40 km/t ihvertfall som jeg har sett. så BE holder til å kjøre på veien med en hjullaster når man har beviset, men en vekt under 25 tonn? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Jeg tenkte på traktor, vet ikke om det er fartsbegrensinger på hjullaster. Uansett, så går de fleste hjullastere under 40. Vekt vet jeg ingenting om, men 25 tonn er da ikke en liten hjullaster. Selv bruker jeg Volvo L20b, L30b pro og Terex ett eller annet (hakket større enn L30b pro) når jeg brøyter. Kunne ikke tenkt meg noe større, men så er det stort sett gangveier, borettslag og lignende jeg brøyter, da. Lenke til kommentar
Roadrunner94 Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Jeg tenkte på traktor, vet ikke om det er fartsbegrensinger på hjullaster. Uansett, så går de fleste hjullastere under 40. Vekt vet jeg ingenting om, men 25 tonn er da ikke en liten hjullaster. Selv bruker jeg Volvo L20b, L30b pro og Terex ett eller annet (hakket større enn L30b pro) når jeg brøyter. Kunne ikke tenkt meg noe større, men så er det stort sett gangveier, borettslag og lignende jeg brøyter, da. ok, var å leste litt, å det sto nu at motorredskapet som gikk ikke fortere enn 40 km/t å veier under 25 tonn kan man kjøre med BE. blir vel ikke til å kjøpe større enn en volvo L90. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Skal i gang med kurs på hjullaster, dumper og gravemaskin nå, så kan kanksje svare litt.. Du må ha klasse B for å kunne ta "lappen" på de og skal kjøre på lukket område, skal du kjøre de på veien må du ha klasse C i tillegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå