Gå til innhold

Spørsmål angående aksjer

Skal

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For hver handel man gjør, må man betale kurtasje. Hvor mye denne prisen er varierer, hos Nordnet.no er det ca 30 kr per handel i minste kurtasje. Derfor lønner det seg ofte å gå inn med større pengesummer. Hvis man f.eks vil bruke 100 kr på et aksjeselskap, bruker man 1/3 på bare kurtasjen, og deretter 1/3 på å selge aksjene igjen. 3000 er muligens nok, men da anbefaler jeg å gjøre få handler, altså ikke kjøpe deg inn i flere enn 2-3 aksjeselskaper, slik at kurtasjen ikke blir så stor.

Lenke til kommentar

For hver handel man gjør, må man betale kurtasje. Hvor mye denne prisen er varierer, hos Nordnet.no er det ca 30 kr per handel i minste kurtasje. Derfor lønner det seg ofte å gå inn med større pengesummer. Hvis man f.eks vil bruke 100 kr på et aksjeselskap, bruker man 1/3 på bare kurtasjen, og deretter 1/3 på å selge aksjene igjen. 3000 er muligens nok, men da anbefaler jeg å gjøre få handler, altså ikke kjøpe deg inn i flere enn 2-3 aksjeselskaper, slik at kurtasjen ikke blir så stor.

Ok, takk for nyttig info :thumbup:

Lenke til kommentar

Selv om du bare skulle kjøpe deg inn i 3 selskaper og kun handle disse en gang i året og selv med den laveste mulige kurtasjen (Se kurtasjeundersøkelsen: http://aksjebloggen.com/den-store-kurtasjeundersokelsen-2011/) på 39 kr per handel. Så har du altså brukt 6x39 kr = 234 kr på kurtasje. Altså 7,8 % av de 3000 kr du investerte. Med en forventet årlig avkastning i aksjemarkedet på rundt 8-9 % så vil du altså utsette deg selv for stor risiko med en forventet avkastning lavere enn om du bare hadde hatt pengene på en sparekonto. Så jeg vil nok tørre å si at å begynne med 3000 kr kan bli litt for lite. Da vil du nok heller komme betydelig bedre ut av å kjøpe et indeksfond eller lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...