Gå til innhold

Formelbruk i Excel for tippelag

flyfrode

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å lage et regnark som tar for seg en tippekonkurranse på jobben.

Vi heier på Odd Grenland, og før hver sesong setter vi opp terminlista, alle tipper resultatene i hver kamp, og summerer opp hvor mange poeng de tipper ODD får totalt ved sesongslutt.

Den som har flest riktige kampresultat gjennom sesongen vinner en pris, og den som har tippet nærmest poengsum som det ODD faktisk får, vinner en annen pris.

Jeg ser for meg å sette opp ODD sin terminliste på første ark, og der skal jeg føre inn resultater etterhvert som Odd spiller kampene sine.

På A føres hjemmelaget opp, på B føres bortelaget opp, på C føres hjemmelagsmåla opp, på D føres bortelagsmåla opp. På E vil jeg ha poengverdi fra kampen opp, men vil lage den som en formel.. Når ODD har hjemmebane må det bli at dersom C er større enn D, vil verdien vise 3, hvis de er like skal verdien vise 1, og hvis C er mindre enn D, skal verdien vise 0.. Når ODD har bortebane, skal de bli omvendt selvsagt.. Kan noen gi eksempel på hvordan formelen i E skal skrives inn?? I F skal akkumulert poengsum dukke opp, og den formelen klarer jeg selv:D

Nå begynner den virkelige problemstillingen:

Kan jeg lage et nytt ark per person som er med i konkurransen, og tilknytte disse opp mot det første arket, slik at hvis f.eks C2 og D2 i "ark 5" er lik C2 og D2 i "ark 1", så vil H2 i "ark 5" vise verdien 1, og hvis de er ulik hverandre så vil H2 i "ark 5" vise 0? Isåfall, hvordan skrives denne formelen?

Kan jeg gjøre slik at G2 i ark 5, skal være lik F2 i ark 1?

Isåfall vil jeg bruke den formelen mye ellers også.

Jeg legger med et raskt forslag til oppsett, men uten formler i selvsagt. Veldig fint om noen kan hjelpe til med dette:) Takk!

Tippekonk.xlsx

Endret av flyfrode
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Du bør se på "sumif" (eller hva det nå heter på norsk). Da kan du ha en egen kolonne som inneholder navnet på den som tipper. SÅ kan du evt. ha et eget ark som du bruker sumif til å regne ut statistikk for hver enkelt deltaker i tippelaget.

Slik har jeg pleid å gjøre det. Men bruker Libre Office, så navnet på formlene er litt annerledes men prinsippet er det samme.

Jeg synes det blir rotete å ha et ark pr deltaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...