Blaffre Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 (endret) Heisann. Jeg har tenkt å oppgradere min nå noen år gamle PC, og lurte på om noen kunne tatt en titt på kompabilitet? Jeg skal altså ha nytt hovedkort, ny CPU og RAM. Noe jeg sliter spesielt med å finne ut av er om det vil bli optimalt med den RAMen jeg tenkte å kjøpe til hovedkortet. Hovedkort: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3449#ov RAM: http://www.corsair.com/memory/dominator/dominator-gt/cmt12gx3m3a2000c9.html CPU: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=587218 Det jeg altså sliter med å finne ut av: Spesifikasjonene på hovedkortet sier at den støtter ram med hastighet: 2200 mhz, 1333 mhz, etc. Men RAMen har speed 2000mhz? Blir hovedkortet isåfall å runde ned til 1333? eller har RAMen faktisk bare 1333 MHZ siden spesifikasjonene sier at "SPD speed" er 1333 mhz? Forvirrende greier ass.. Håper noen med kompetanse eller vite kan svare klokt. Kom gjerne med innspill eller tips, det er veldig ønskelig. Jeg bruker ikke PCen til nyere spill som krever noe mer enn ett grafikk kort. Jeg spiller hovedsakelig wow og bruker Radeon HD 6970 som jeg ikke har tenkt å erstatte. Strømforsyningen jeg har er på 750W, som jeg tenker skal være nok i massevis. Takk til de / den som gidder å svare! Edit: Jeg har også sjekket at kabinettet passer med størrelsen på hovedkort. Endret 10. september 2011 av Blaffre Lenke til kommentar
SuperSjantis Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Gå heller for dette hovedkortet, sammen med denne prosessoren Det er lite som topper i5-2500k når det kommer til spilling, og med det hovedkortet har du nok tilkoblinger til en privat værstasjon Sokkel 1366 er forrige generasjon, nye Sandy Bridge er mye bedre. Bestiller du disse to produktene pluss den RAM'en du har bestemt deg for kan du kjøre de fleste spill på maks uten problemer, hvertfall når du har et kraftkort som 6970 allerede. Jeg hadde dog nøyet meg med 8GB RAM, ettersom 12GB muligens er litt overkill. Uansett så er det ikke noen tvil om at du bør gå for i5-2500k Lenke til kommentar
Blaffre Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Gå heller for dette hovedkortet, sammen med denne prosessoren Det er lite som topper i5-2500k når det kommer til spilling, og med det hovedkortet har du nok tilkoblinger til en privat værstasjon Sokkel 1366 er forrige generasjon, nye Sandy Bridge er mye bedre. Bestiller du disse to produktene pluss den RAM'en du har bestemt deg for kan du kjøre de fleste spill på maks uten problemer, hvertfall når du har et kraftkort som 6970 allerede. Jeg hadde dog nøyet meg med 8GB RAM, ettersom 12GB muligens er litt overkill. Uansett så er det ikke noen tvil om at du bør gå for i5-2500k Ser at RAMen som jeg linket har "for i7 prosessor" på spesifikasjoner, vil dette ha noe å si om jeg bruker det sammens med en i5 prosessor? En ting til: Ser at hovedkortet har 4 ramslots "samlet", vil det gå greit å bruke 3x4gig ramslots her eller vil det være mer optimalt og få det fordelt på alle 4? Lenke til kommentar
SuperSjantis Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 På Asus' hjemmeside finner du PDF-dokument med liste over alle støttede RAM-brikker. Jeg har ikke så mye peiling når det kommer til RAM, men jeg kjører bestandig 2 eller 4 brikker. Atm har jeg 8GB 1333mhz fordelt på 2 brikker. Lenke til kommentar
konrad_91 Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 du burde ha 2 ram-brikker. sandy brigde bruker dual channel ram, 1366 bruker triple channel. feks http://www.dustinhome.no/dimm-ddr3-8gb-1333mhz-cl9-(2x4gb)/product/5010369693 Lenke til kommentar
Fredrik.B Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Gå for i5 2500k uten å nøle. Angående minne er det veldig lite som skiller i ytelse, 8gb vil holde lenge til den gjennomsnittlige bruker, som nevnt over så bør du passe på at du får dual channel. Disse er meget gode Lenke til kommentar
SuperSjantis Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Neste gang du skal oppgradere PC'n din foreslår jeg du gjør akkurat det samme som du gjorde denne gangen; spør på forum Den pakken du satte opp koster over 5600.- kroner på dustinhome. For pakken med hovedkortet og prosessoren jeg satte opp, pluss RAM'en Fredrik.B linket lander du på 3167,- kroner for et oppsett som knuser det første Resten av pengene kan du spare eller bruke på en god SSD, som f.eks Crucial m4 64GB til å bruke som systemdisk. Der får du plass til OS, pluss så og si alle småprogrammer du bruker ofte(f.eks spotify, opera, torrentklient, steam, skype, vlc etc.) Med SSD lander du på 4k. Det er ikke værst EDIT: kvadruppelkonsonant -.- Endret 11. september 2011 av Reap Lenke til kommentar
Blaffre Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Takker for all hjelp og svar! Er fortsatt litt usikker når det kommer til RAM. Jeg tror faktisk jeg blir å gå for 16gig. RAM er jo såpass billig, og hvem vet, kanskje det blir nyttig om 2-3 år. Jeg gidder liksom ikke bruke bare 400 KR på 8gig ram når jeg kan bruke litt mer og få 16gig. Så slipper jeg i tillegg å tenke på hvilke RAM slots jeg må bruke for dual slots siden jeg har samme i alle 4 SSD disk for OS har jeg allerede, så det trenges ikke, men takk for tips. Og jeg kjører bare windows og WoW på SSD disken Men du skal ha takk for tipset om core i5 2500 og de andre hovedkortet, Reap. Fant ut at du har nok rett der. Da har jeg vel fått alt klart, det blir visst ASUS P8P67 PRO B3, Core i5 2500 og noe RAM som jeg må forske litt mer på. Da ser jeg problemet som løst, og igjen, takker for all hjelp. EDIT: EN ting til!! Ser at folk skriver litt forskjellig rundt omkring, noen som mente at man må være forsiktig med å bestille RAM som bruker 1,65V Klarer ikke å finne noen plasser om hovedkortet takler det:/ http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8P67_PRO/#specifications Noen som har peiling? Endret 11. september 2011 av Blaffre Lenke til kommentar
SuperSjantis Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 No problemo Om du føler du trenger 16GB, har jeg ingenting jeg skulle ha sagt (selv om jeg mener det er waste of cash akkurat nå) Men om du trenger 2000mhz er en annen sak. Bare ikke se deg blind på mhz og antall GB. Du kan jo ta en titt i denne tråden, så kanskje du lærer litt der også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå