spewster Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Fikk en liten overraskelse når jeg skulle sette litt oppvask inn i oppvaskmaskinen på kjøkkenet. Jeg holdt i vasken og var nær oppvaskmaskinen fikk jeg en liten pirring i fingeren. Slik skal det ikke være. Tok frem multimeter og fant ut jeg fikk 60-80V mellom jord og vasken. Måler jeg fase-jord får jeg +/-130V. Koblet ut alt jordet utstyr og fikk samme verdi mellom jord og vask. Sjekket "jordspydet" på vaskerommet og etterstrammet alle klammer mellom spydet/kabelen og vannrør. Hjalp ikke noe. Skulle ikke vasken også vært jordet? Skal måle ut sikringsskap og utleiedel i morgen. Kom gjerne med innspill på hva jeg burde sjekke. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 (endret) Du må skaffe deg en isolasjonsmåler(megger) og måle kurs for kurs. Deretter går du inn i hver kurs og prøver å lokalisere feilen. Kan være stor jobb å finne ut av. Men når du har funnet kursen, er det lurt å koble fra alle apparater først slik at du ikke demonterer mye uten at det var nødvendig xD Foresten er dette er jobb for en elektroinstallatør ;-) Endret 10. september 2011 av runerask Lenke til kommentar
spewster Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Du må skaffe deg en isolasjonsmåler(megger) og måle kurs for kurs. Deretter går du inn i hver kurs og prøver å lokalisere feilen. Kan være stor jobb å finne ut av. Men når du har funnet kursen, er det lurt å koble fra alle apparater først slik at du ikke demonterer mye uten at det var nødvendig xD Foresten er dette er jobb for en elektroinstallatør ;-) Ja, det er en jobb for elektrikern, men feilen er nå løst. Var dårlig jordkontakt i en bryter. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Har opplevd det samme og da også var det en løs jordkabel. 11o v mellom vask og oppvask. Ekkelt! Lenke til kommentar
runerask Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Har opplevd det samme og da også var det en løs jordkabel. 11o v mellom vask og oppvask. Ekkelt! Jeg har som elektriker vært borti at enpolt sikring på 3fase kurs hadde falt ut, da skjedde det også mange rare ting. Ikke uten grunn at det i dag er påbudt med sammensatte 3 polte/4-polte sikringer... xD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå