celicagt4 Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 206 fra 2001, bare kjørt 137 000 km. Har vært på nylig sjekk hos Bertel o Steen i april, der de skiftet pakninger bare og testet kjølevann og sa alt var ok. Sjekket i går og det er trolig kondens på oljelokket og kjølevannet har en mistenkelig brun, nesten svart farge. Det lekker også litt olje etter stans/parkering. Det lekker også olje i motorrommet fra toppakningen(?) .. Bilen har IKKE kokt eller gått opp i temperatur ved noen anledninger. Kan ikke merkes på bilen. Noen peiling? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Det kan være sprekk i toppen hvis det er like ille etter bytte av pakning. Lenke til kommentar
celicagt4 Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Det kan være sprekk i toppen hvis det er like ille etter bytte av pakning. Tror du at det er "garanti" fra Bertel O Steen enda, siden de tok en storservice i april? Lenke til kommentar
Sille Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Hvilken motor er det? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Helt klart topp-pakning eller sprikk i topp. Både alder og km sliter på pakning. Lite kjølevæske i kjølevann er bad da pakning vil korrodere. Topp må av og trykktestes, overhales og ny pakning må på. En kan ta sjansen på å bare bytte pakning for å spare. Lenke til kommentar
celicagt4 Skrevet 2. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2011 Akkurat fått bilen tilbake fra BoS, og det var altså toppakningen som var gåen. Arbeidet pluss deler kom på en nette sum av ca. 8500 kr. Lenke til kommentar
Sille Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 Hvis du snakker om 1,4l eller 1,6l bensin motor så er toppakningen en svakhet. Kjenner disse motorene meget godt. har skrudd en god del på de, 1,4 og 1,6 er i prinsipp samme motor, men med forskjellig boring. Jeg har byttet toppakning selv på 3 slike motorer, og det er meget enkelt. Selve toppakningen koster vel ca 3-400, du må ha nye bolter til omtrent samme pris. Med det samme du holder på bytter du selvsagt registerreim, og strammehjul til denne, kjøleveske og olje. Sum ca 1500 i deler. Selve skrujobben tar 2-3 timer, maks 5 hvis du ikke har skrudd på slike motorer før. Hvis du er grundig så kan du sende inn toppen til planing, men så lenge motoren ikke er varmkjørt er det sjelden nødvendig. Bos har da tatt 6000 kr for en jobb som tar 2-3 timer?? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Hvis du snakker om 1,4l eller 1,6l bensin motor så er toppakningen en svakhet. Kjenner disse motorene meget godt. har skrudd en god del på de, 1,4 og 1,6 er i prinsipp samme motor, men med forskjellig boring. Jeg har byttet toppakning selv på 3 slike motorer, og det er meget enkelt. Selve toppakningen koster vel ca 3-400, du må ha nye bolter til omtrent samme pris. Med det samme du holder på bytter du selvsagt registerreim, og strammehjul til denne, kjøleveske og olje. Sum ca 1500 i deler. Selve skrujobben tar 2-3 timer, maks 5 hvis du ikke har skrudd på slike motorer før. Hvis du er grundig så kan du sende inn toppen til planing, men så lenge motoren ikke er varmkjørt er det sjelden nødvendig. Bos har da tatt 6000 kr for en jobb som tar 2-3 timer?? Kan jo hende de byttet ventiltetningene også? 6000 kr for en toppakningjobb+reg reim + vannpumpe synes jeg høres Pakningsflatene skal jo reingjøres også og det tar litt tid. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 Planing av topp må gjøres om du har tenkt til å være sikker.. Har selv jobbet på BoS, og har da byttet noen av disse, (Ikke et ukjent fenomen) og har aldri tatt sjangsen på å ikke plane toppen som koster noen hundrelapper.. Og jo, selv de mest drilla gutta på verkstedet der bruker en stund på dette. Lenke til kommentar
celicagt4 Skrevet 16. november 2011 Forfatter Del Skrevet 16. november 2011 Hvis du snakker om 1,4l eller 1,6l bensin motor så er toppakningen en svakhet. Kjenner disse motorene meget godt. har skrudd en god del på de, 1,4 og 1,6 er i prinsipp samme motor, men med forskjellig boring. Jeg har byttet toppakning selv på 3 slike motorer, og det er meget enkelt. Selve toppakningen koster vel ca 3-400, du må ha nye bolter til omtrent samme pris. Med det samme du holder på bytter du selvsagt registerreim, og strammehjul til denne, kjøleveske og olje. Sum ca 1500 i deler. Selve skrujobben tar 2-3 timer, maks 5 hvis du ikke har skrudd på slike motorer før. Hvis du er grundig så kan du sende inn toppen til planing, men så lenge motoren ikke er varmkjørt er det sjelden nødvendig. Bos har da tatt 6000 kr for en jobb som tar 2-3 timer?? 8500 for å være eksakt. Det er 1,4 motor på den. Planing av topp må gjøres om du har tenkt til å være sikker.. Har selv jobbet på BoS, og har da byttet noen av disse, (Ikke et ukjent fenomen) og har aldri tatt sjangsen på å ikke plane toppen som koster noen hundrelapper.. Og jo, selv de mest drilla gutta på verkstedet der bruker en stund på dette. Det sto ingenting om planering på den lappen med oversikt over hva arbeid de hadde tatt seg betalt for. Er det en veldig negativ ting det? Holder det ikke lenge da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå