KingWing Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Jeg har har et anleggsmiddel kjøpt for 400000 eks mva, som har en levetid på 4år. den kan da selges for 17000. Ved avskrivninger etter saldometoden (20%) vil jeg etter 4 år ha en restverdi på ca 163000. hva skjer med restverdien når jeg selger maskinen for 17000kr, hva må jeg gjøre ifht regnskapet? Vil jeg ha noe skattemessig tap/gevinst ved salget? og hva er den skattemessige effekten av salget? Fint om noen har noen meninger, eller hvor man kan tilegne seg kunnskap om dette!! Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Sel du denne eigedelen for 17000 og med eit tap på 145000 kva gjeld skattebokført verde, vil det vera eit tap. Eit tap du skriv av på neste driftsmiddel om du fører saldogruppa vidare (altså erstattar med anna kjøp i saldogruppa), ellers eit tap du fører som tap. Du må rekna med at skatteetaten i eit slikt tilfelle med ein sal til 10 % av bokført verde vil væra SÆRS kritisk til om salet til ein så låg pris er reelt, så her bør både "armlengdeprinsippet", særs grundig dokumentasjon av at dette er absolutt maksimalt oppnåeleg MARKNADSverde på noko vis og ikkje noko som på NOKON måte kan reknast som gåvesalg, og like grundig dokumentasjon for at dette er eit NATURLEG tidspunkt å selja på (serleg om du går vidare med drift som krev "noko liknande") vera på plass, evt at du MÅ selja for å i det heile teke unngå konkurs grunna noko du korkje visste eller burde vita no, ellers får du heile saka underkjent som "proformasal". Her er i prinsipp skattestyresmaktene heilt suverene i avgjerdslene sine, og det er du sjølv som evt må reisa rettsak og prova (ikkje hevda, men prova!) at denne "proformasalvurderinga" korkje vert rett eller i nærleiken av rimeleg. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Lager mitt eget eksempel sånn at du kan få prøve å gjøre oppgaven selv. Har en maskin som koster 1.000.000. Man avskriver over 5 år slik at saldo på maskinen blir 327.680. Man selger dermed maskinen for 200.000. Dermed tar man å reduserer saldoen på maskinen med salgssummen. Differansen mellom saldoverdi på salgstidspunkt og salgssum er skattemessig gevinst/tap. Saldoen er er dermed redusert med 200.000. Dermed vil avskrivningene reduseres med Pga. denne reduksjonen i avskrivninger vil skattemessig inntekt øke med 40.000. Dermed blir betalbar skatt høyere. Dette er skattemessig effekt. Endret 11. september 2011 av GrandMa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå