Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ønsker å gifte meg med ufør Engelskmann

Elledille

Anbefalte innlegg

Hei

Min kjæreste i England er 20 år og ufør. Jeg er ei jente på 23 og har ett barn.

Vi er veldig glad i hverandre og ønsker å gifte oss og at han flytter hit til meg.

Jeg mister 1000 kroner i barnetrygd for enslig forsørger dersom vi gifter oss. Men siden min kjæreste er ufør vil han ikke kunne ta seg en jobb.

Har han som innvandrer via ekteskap krav på å få uførepensjon iflg norske regler ved ekteskap, og siden han allerede er ufør ved innflytting til landet?

Jeg har strengt tatt råd til å forsørge ham, men dette blir svært trangt med økonomien da han ikke kan jobbe.

Noen som vet noe om dette og trygdeordninger for innflyttede uføre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Min kjæreste i England er 20 år og ufør. Jeg er ei jente på 23 og har ett barn.

Vi er veldig glad i hverandre og ønsker å gifte oss og at han flytter hit til meg.

Jeg mister 1000 kroner i barnetrygd for enslig forsørger dersom vi gifter oss. Men siden min kjæreste er ufør vil han ikke kunne ta seg en jobb.

Har han som innvandrer via ekteskap krav på å få uførepensjon iflg norske regler ved ekteskap, og siden han allerede er ufør ved innflytting til landet?

Nei. Han kommer ufør til landet og må derfor søke engelske trygdemyndigheter om å få beholde sine engelske uføreytelser ved flytting til Norge. Han vil aldri kunne få rett til norsk uførepensjon. Dette følger av medlemskapskravet i § 12-2 (krav om tre års medlemskap i norsk folketrygd før uførheten inntrår). Ekteskap er irrelevant.

I tillegg må dere, for å få opphold i Norge, dokumentere at dere kan forsørge dere selv uten å være en byrde for samfunnet. I praksis betyr dette at du må dokumentere å ha inntekt lik statens lønnstrinn 8, at du har hatt inntekt lik statens lønnstrinn 8 i siste ligningsår, og at dere er sikret bolig (utlendingsforskriften kapittel 10). Statens lønnstrinn 8 tilsvarer 232 400 kr. per år fra 1. mai 2011.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Han mottar ingen statlig støtte for sin uførhet, og har heller ikke gjort det. Jeg kjenner ikke helt til lovverket i forhold til det i England. Han lider av alvorlig tilfelle av M.E. og har blitt forsørget av foreldrene. Jeg tjener over lønnstrinn 8, men ikke mye over.

Har du noen råd til meg om hvordan jeg kan få ham hit, uten å gå helt i økonomisk ruin? Jeg vil gjerne leve med han, men vil ikke skakk-kjøre økonomien helt heller da jeg har et barn jeg må ta hensyn til og.

Lenke til kommentar

Uten å gå i detalj over sykdomsmønsteret hans her, kan vi bare anta for sakens skyld her, at han faktisk ville fått uførepensjon dersom han var en norsk gutt med de problemene han faktisk har. At han får hjelp av helsevesenet er jeg sikker på, men det er svært lite kjent om sykdommen han har, og svært lite de kan gjøre.

Det jeg er interessert i å vite, er om det er økonomisk ansvarlig, og økonomisk mulig for meg å få ham hit da jeg elsker ham. Det eneste jeg forstår er at jeg mister 1000 kroner i barnetrygd, og må fø på et menneske til. Jeg forstår reglene er til for å forhindre trygdeflyktninger og slikt, men det må da være noe i regelverket som kan hjelpe oss litt.

Lenke til kommentar

Han mottar ingen statlig støtte for sin uførhet, og har heller ikke gjort det.

Ingen betydning. Kommer han ufør til Norge vil han ikke kunne få noen norsk uføreytelse.

Jeg kjenner ikke helt til lovverket i forhold til det i England. Han lider av alvorlig tilfelle av M.E. og har blitt forsørget av foreldrene. Jeg tjener over lønnstrinn 8, men ikke mye over.

I prinsippet skal engelske ytelser være eksportable, dvs, det skal gå an å ta med seg ytelsene til Norge. Hvordan vilkårene for engelske trygdeytelser er lagt opp vet jeg dessverre ikke, men denne siden kan kanskje være til hjelp.

Dersom du kommer i situasjonen at du må pleie ham kan du ha krav på kommunal omsorgslønn. Han kan også, når han er medlem i folketrygden, få krav på hjelpestønad hvis dere har utgifter til pleie.

Har du noen råd til meg om hvordan jeg kan få ham hit, uten å gå helt i økonomisk ruin? Jeg vil gjerne leve med han, men vil ikke skakk-kjøre økonomien helt heller da jeg har et barn jeg må ta hensyn til og.

Tre stykker på én lønn som bare såvidt er over minstekravet for forsørgelse, der den ene er mindreårig og den andre effektivt sett er pleietrengende (alvorlig ME). Det vil jeg karakterisere som et kjempeprosjekt. I tillegg - si hva du vil om nordmenns engelskkunnskaper, men vi er langt fra så gode som vi selv mener å være, noe som innebærer at han vil ha behov for tolk inntil han lærer norsk (og han må kunne norsk for å få permanent oppholdstillatelse eller statsborgerskap her). Dersom man legger SIFOs standardbudsjett (1 mann mellom 20/50, 1 kvinne mellom 20/50, 1 barn mellom 4/5)) til grunn vil dere ha utgifter på 187k per år (husleie ikke inkludert). Dette er de utgiftsrammene som dere i utgangspunktet må forholde dere til.

Jeg vil anbefale at man først utreder hvilke økonomiske muligheter han har. Fordi Norge av politiske grunner ikke ønsker å finansiere syke mennesker som kommer til landet, må dere sjekke mulighetene i England. Deretter må du sette opp et budsjett for forventede inntekter og utgifter, og se om dette er noe dere kan finansiere. Statens krav er at dere ikke får motta sosialhjelp - da får han ikke fornyet oppholdstillatelsen sin.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du sier alvorlig ME, men det finnes visse former for behandling som han kan få dekket slik at han muligens kan tjene egne penger en dag. Men foreløpig så har han ingen rettigheter i Norge.

For ordens skyld: Per i dag finnes det ingen behandling som har dokumentert effekt på ME-syke. Det er enkelte opplegg i regi av private klinikker, men disse støttes ikke av det offentlige, hverken via trygdebudsjettet eller via særfradrag for store sykdomsutgifter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

du har et godt hjerte for å tenke tanken i alle fall :)

men du tar på deg mye her altså hadde vært noe helt annet om han mottok trygd, men om alt skal komme fra din inntekt blir nok dette lett tungt, en ting er jobb men så er det et barn som trenger mye oppfølgning og regner med han også kan ha både gode og dårlige dager

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar krikkert, det du sier er i grunn det jeg fryktet. :cry:

Jeg får sette meg inn i det engelske trygdesystemet nå og be om å finne et mirakel der.

Jeg skulle ønske det kunne være lettere å få hjelp uten å måtte kjempe for det så mye. Han er en ung fantastisk gutt, som har dratt et fryktelig dårlig lodd i livet, men vi elsker hverandre. Jeg skulle ønske han ikke hadde vært så syk, og at det var lettere for han å flytte hit, men slik er det jo dessverre ikke. Han vil gjerne bo sammen med meg, og jeg er villig til å ha det trangt økonomisk for å få det til, men han ønsker ikke være en byrde for meg. Det legger til mye av følelsen han har av å være ubrukelig.

Han skulle ønske selv at han kunne jobbe slik at han kunne bidra mer. Men som du sier Weebl, ja han har bra dager og ikke fullt så bra dager. Fler dårlige enn bra, og det er uforutsigbart. Det er få arbeidsplasser som kan tilpasse seg en som blir liggende i senga i flere dager, og har et utall nevrologiske problemer, som nesten daglig migrene, nær epileptiske anfall o.l.

Her er det opp til meg å tjene såpass at vi klarer oss, hei, har noen en godt betalt jobb å gi meg?

Lenke til kommentar

Kanskje et litt dumt spørsmål, men:

1. Er han allerede å regne som ufør hvis han aldri har mottatt noen trygdeytelser fra Storbritannia? Eller finnes det en "diagnosedato"?

2. Hva må til for å bli medlem av den norske folketrygden? Må man ha inntektsgivende arbeid?

Mitt poeng er: Hvis han kommer fra å være "selvvalgt arbeidsledig" i UK, og lever som "selvvalgt arbeidsledig" tre år i Norge - vil han da kunne ha rett på trygdeytelser?

Lenke til kommentar

Kanskje et litt dumt spørsmål, men:

1. Er han allerede å regne som ufør hvis han aldri har mottatt noen trygdeytelser fra Storbritannia? Eller finnes det en "diagnosedato"?

Selvsagt kan man være syk selv om man ikke mottar noen sykdomsytelser. I forhold til EØS-regelverket og norsk regelverk skal det fastsettes et uføretidspunkt, som består av måneden og året der evnen din til å forsørge deg selv ved eget arbed ble nedsatt (med minst halvparten), jfr. folketrygdloven § 12-10. For å ha rett til uføreytelser fra Norge må man, med visse unntak, ha vært medlem i norsk trygd i minst tre år før uføretidspunktet, jfr. § 12-2.

2. Hva må til for å bli medlem av den norske folketrygden? Må man ha inntektsgivende arbeid?

Bosettelse i Norge med planlagt varighet over ett år er normalt tilstrekkelig for å bli medlem i norsk folketrygd. Dette reguleres av folketrygdlovens kapittel 2. Det er ikke et krav om inntektsgivende arbeid, men det blir dårlig med pensjon uten det.

Mitt poeng er: Hvis han kommer fra å være "selvvalgt arbeidsledig" i UK, og lever som "selvvalgt arbeidsledig" tre år i Norge - vil han da kunne ha rett på trygdeytelser?

NAV får en del slike saker. Av en eller annen merkelig grunn er det mange som tenker som deg. Men ja, i den hypotetiske situasjonen at han har levd tre år som arbeidsledig i Norge og så blitt syk, da vil han kunne få uførepensjon fra Norge.

Merk for øvrig at jeg bare har tatt opp reglene om uførepensjon. Den andre sykdomsytelsen, en kort- til mediumtidsytelse kalt arbeidsavklaringspenger, har noe mildere medlemskapsvilkår, men heller ikke denne er aktuell for folk som kommer syke til landet.

Lenke til kommentar

Ja, jeg vil poengtere at jeg ikke på noen måte ønsker å oppfordre til trygdesvindel. Og selv om UK nok kanskje har et annet trygdesystem enn Norge har de jo tross alt også et sosialt nettverk.

Grunnen til at jeg spurte var at det finnes en del som er mer eller mindre sikre på selv at de har ME, uten at det er sikkert påvist. Dermed vil det jo også være gjenstand for diskusjon hvorvidt og når arbeidsuførheten skal regnes fra.

Jeg ville bli overrasket om ikke denne mannen har krav på støtte fra UK, men i så fall vil det sannsynligvis være enklest å få etablert en slik ordning i UK før han flytter til Norge. Dette vil sikkert ta litt tid, men garantert være enklere enn å ta tingene i motsatt rekkefølge. Og skulle det være sånn at han ikke har krav på noen som helst trygd i UK må vel dette henge nært sammen med en "friskmelding", noe som gjør at man er tilbake til start.

Men IANAL.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen planer om å bli trygdesvindler. Og selv å vente 3 år før man kan få penger av det norske trygdesystemet ville nok slite for hardt på min økonomi for at det er mulig å bruke noen som helst smutthull i lovverket.

Har prøvd å lese litt om støtte i UK, men blir ikke særlig klok på det. Leser noe om støtte på under 500 kroner uka, men kan dette virkelig stemme? Kan noen virkelig overleve på 2000 kroner i måneden når man er ufør der? (med mindre noen har mer peiling på dette enn hva jeg har)

Jeg har sittet og regnet litt på mitt eget budsjett, og jeg kan ikke se det er mulig for meg å gifte meg med ham med den inntekten og de utgiftene jeg har. Heller ikke hvis han skulle bidra med 2000 kroner i måneden fra UK. Jeg mister 1000 i barnetrygd, så det blir bare 1000 kroner ekstra i måneden for oss.

Dette er veldig trist. :cry:

Lenke til kommentar

Ja selvfølgelig. Vil du vite omfanget? Vi var barndomsvenner da foreldrene mine var mye i England da jeg var liten og tanta mi bodde der.

edit: Og truffet ham mye etter det. Og han ble syk da han var 17. Traff ham sist i sommerferien da faren til barnet mitt hadde sin feriekvote med henne.

Endret av Elledille
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...