qewl Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 (endret) Heisann Jeg holder på å sette opp det som skal bli en kombinasjon av HTPC og filserver og lurte på om noen kunne ta en kjapp titt over og se at alt stemmer overens? ZOTAC H67-ITX-C-E B3 WIFI Intel Core i3 2100T 2 stk 2GB DDR3 DIMM OCZ AGILITY 3 2.5" 60GB SSD SATA/600 MLC WESTERN DIGITAL AV-GP 3TB SATA/300 64MB SILVERSTONE SFX 450W LIAN LI PC-Q08B BLACK ALU MINI-ITX Totalen er 5232 kr på Dustinhome, gratis frakt siden jeg er student. PSU-en er den jeg er minst sikker på, rett og slett fordi jeg kan null og niks om PSU. Endret 10. september 2011 av qewl Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 PSU burde holde lenge. Ville knaskje vurdert en 400W Fractal, men Silverstonen er ikke noe dårlig valg, IMO. Selv ville jeg styrt unna Intel GPU Lenke til kommentar
qewl Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 PSU burde holde lenge. Ville knaskje vurdert en 400W Fractal, men Silverstonen er ikke noe dårlig valg, IMO. Selv ville jeg styrt unna Intel GPU Grunnen til at jeg valgte den PSU-en er hovedsaklig fordi den er så liten rent fysisk. Har sett bilder av folk med den i det kabinettet og den passer utmerket, nemlig. Har ikke tenkt til å bruke den som spillmaskin, så Intels GPU skal holde lenge til hardware dekoding av video og HDMI-utgang Blir vel å bestille når Dustin får inn kabinettet på lager, skal komme snart og jeg gleder meg! Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Så du vet det, apropos å bruke Intel-chipen til å se video. Noe er ikke riktig med måten Intel skrur sammen chiper på, noe som gjør at den herjer med frameraten til en del innhold: What happens when you try to play 23.976 fps content on a display that refreshes itself 24.000 times per second? You get a repeated frame approximately every 40 seconds to synchronize the source frame rate with the display frame rate. That repeated frame appears to your eyes as judder in motion, particularly evident in scenes involving a panning camera. Mer info hos Anandtech. Bare gjør deg klar over det. 1 Lenke til kommentar
qewl Skrevet 12. september 2011 Forfatter Del Skrevet 12. september 2011 Så du vet det, apropos å bruke Intel-chipen til å se video. Noe er ikke riktig med måten Intel skrur sammen chiper på, noe som gjør at den herjer med frameraten til en del innhold: What happens when you try to play 23.976 fps content on a display that refreshes itself 24.000 times per second? You get a repeated frame approximately every 40 seconds to synchronize the source frame rate with the display frame rate. That repeated frame appears to your eyes as judder in motion, particularly evident in scenes involving a panning camera. Mer info hos Anandtech. Bare gjør deg klar over det. Det var litt irriterende da... Hadde tenkt til å kjøre XBMC eller Boxee med hardware akselerert MPC-HC, men ser ut som om jeg må gå for CoreAVC i MPC-HC i stedet. Jaja, får se i hvilken grad det irriterer meg og mine bofeller og så ta en vurdering på hva jeg gjør. Takker for info! Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Bare lurer, hvorfor ikke gå for AMD Fusion? Dersom du kun skal ha den som HTPC og filserver er det jo mer enn kraftig nok, og grafikkchipen til Fusion har ikke feilen med avspilling. Med tanke på at en Atom D525 m/ ION2 spiller av 1080p lett via XBMC Live med HW-aksellerasjon aktivert, og det faktum at Fusion, om jeg ikke tar helt feil, både har kraftigere CPU og GPU, burde det ikke være et problem å få alt til å kjøre knirkefritt. Tenkte du å kjøre XBMC/Boxee på Windows eller som distro? Linux kanskje? (Slik som XBMC Live) Det skal nevnes at jeg selv kjører et Zotac-kort med D525/ION2 som kjører XBMC Live, finfin løsning for å spille av media, men mangler nok noe om du også skal administrere filer. Bare nysgjerrig på løsningen din. Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Så du vet det, apropos å bruke Intel-chipen til å se video. Noe er ikke riktig med måten Intel skrur sammen chiper på, noe som gjør at den herjer med frameraten til en del innhold: What happens when you try to play 23.976 fps content on a display that refreshes itself 24.000 times per second? You get a repeated frame approximately every 40 seconds to synchronize the source frame rate with the display frame rate. That repeated frame appears to your eyes as judder in motion, particularly evident in scenes involving a panning camera. Mer info hos Anandtech. Bare gjør deg klar over det. Jeg vurderer også en HTPC med i3 2100T. Jeg ser at artikkelen er fra januar i år, vet du noe om denne bugen har blitt fikset i nyere CPU'er/chipset? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Det er ikke en bug, det er en konstruksjonsfeil i selve chipen. Såvidt jeg vet har Intel funnet ut av det og retter det opp i Ivy Bridge, men det er enda et stykke unna. Lenke til kommentar
nilsga Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Ved å disable UAC i Windows 7 vil du få en refresh-rate som er nærmere ekte 24p med en Sandy Bridge prosessor. Det er fortsatt et lite avvik, men ikke så veldig mye dårligere enn andre alternativer. Sjekk denne tråden: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1333324 Lenke til kommentar
qewl Skrevet 12. september 2011 Forfatter Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Bare lurer, hvorfor ikke gå for AMD Fusion? Dersom du kun skal ha den som HTPC og filserver er det jo mer enn kraftig nok, og grafikkchipen til Fusion har ikke feilen med avspilling. Med tanke på at en Atom D525 m/ ION2 spiller av 1080p lett via XBMC Live med HW-aksellerasjon aktivert, og det faktum at Fusion, om jeg ikke tar helt feil, både har kraftigere CPU og GPU, burde det ikke være et problem å få alt til å kjøre knirkefritt. Tenkte du å kjøre XBMC/Boxee på Windows eller som distro? Linux kanskje? (Slik som XBMC Live) Det skal nevnes at jeg selv kjører et Zotac-kort med D525/ION2 som kjører XBMC Live, finfin løsning for å spille av media, men mangler nok noe om du også skal administrere filer. Bare nysgjerrig på løsningen din. Jeg kommer til å kjøre det på Windows. Gratis lisens via MSDNAA og så tenker jeg å bruke en PS3-kontroll som fjernkontroll i hvert fall i starten. Jeg hadde egentlig ikke vurdert Fusion, og gjør det ikke nå heller etter å ha sett litt. Pri nr 1 for meg var lav varmeutvikling, det var også derfor jeg valgte T-modellen av 2100. Det skal ikke være noen spillmaskin, det har vi PS3 og to X360 til stående i stua. Det eneste jeg spiller på PC er FM og laptopen min har nok kraft til de fleste spill faktisk. Hvis jeg finner ut at jeg vil spille litt så er det jo ikke verre enn at jeg finner meg et semi-kraftig skjermkort et sted og putter inn, men foreløpig så har jeg absolutt ingen planer om det. Har ikke vært PC-gamer på flere år, faktisk. Har også fått presset ut litt mer av pengene. Bytta ut OCZ Agility med OCZ Solid, nesten lik ytelse til 100 kr mindre. AV-GP disken er borte til fordel for 2 Caviar Green disker på 2 og 3 TB. RAM-brikkene er bytta ut med én 4GB brikke i tilfelle jeg får lyst på mer senere. Pris nå er 5500. Ved å disable UAC i Windows 7 vil du få en refresh-rate som er nærmere ekte 24p med en Sandy Bridge prosessor. Det er fortsatt et lite avvik, men ikke så veldig mye dårligere enn andre alternativer. Sjekk denne tråden: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1333324 Se det, ja. Jeg var egentlig ikke noe særlig bekymret. På laptopen har brukt både Arrandale-basert CPU, nevnte CPU sin grafikk-chip og Radeon HD 5650 til å spille av film uten at jeg har merket noe som helst. Endret 12. september 2011 av qewl Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Ved å disable UAC i Windows 7 vil du få en refresh-rate som er nærmere ekte 24p med en Sandy Bridge prosessor. Det er fortsatt et lite avvik, men ikke så veldig mye dårligere enn andre alternativer. Sjekk denne tråden: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1333324 Takk for info! Dette hjelper ikke oss med Linux/Mac så mye, men det er fint å vite at det finnes en tilnærmet fiks her og der. Jeg kommer til å kjøre det på Windows. Gratis lisens via MSDNAA og så tenker jeg å bruke en PS3-kontroll som fjernkontroll i hvert fall i starten. Jeg hadde egentlig ikke vurdert Fusion, og gjør det ikke nå heller etter å ha sett litt. Pri nr 1 for meg var lav varmeutvikling, det var også derfor jeg valgte T-modellen av 2100. Det skal ikke være noen spillmaskin, det har vi PS3 og to X360 til stående i stua. Det eneste jeg spiller på PC er FM og laptopen min har nok kraft til de fleste spill faktisk. Hvis jeg finner ut at jeg vil spille litt så er det jo ikke verre enn at jeg finner meg et semi-kraftig skjermkort et sted og putter inn, men foreløpig så har jeg absolutt ingen planer om det. Har ikke vært PC-gamer på flere år, faktisk. Har også fått presset ut litt mer av pengene. Bytta ut OCZ Agility med OCZ Solid, nesten lik ytelse til 100 kr mindre. AV-GP disken er borte til fordel for 2 Caviar Green disker på 2 og 3 TB. RAM-brikkene er bytta ut med én 4GB brikke i tilfelle jeg får lyst på mer senere. Pris nå er 5500. Okei, forstår. Det finnes mange måter å styre på, forskjellige fjernkontroller osv. Du finner nok noe som passer deg. Det går forøvrig an å styre softwaren med Harmony-fjernkontroller, om du har en IR-receiver som klarer å ta inn signalene. Dessuten, om det viser seg at du irriterer deg over grafikkgreia, kan du jo smelle inn et skjermkort til et par hundrelapper, så forsvinner problemet. Det kan du ta som det kommer. Apropos software så anbefaler jeg XBMC om du ikke har behov for en del sosial-media-greier. Det er enklere å styre biblioteket og hvordan det oppfører seg med XBMC over Boxee, etter min erfaring. XBMC har også NRK Nett-TV add-on, som er gøy å ha. Lenke til kommentar
qewl Skrevet 12. september 2011 Forfatter Del Skrevet 12. september 2011 Okei, forstår. Det finnes mange måter å styre på, forskjellige fjernkontroller osv. Du finner nok noe som passer deg. Det går forøvrig an å styre softwaren med Harmony-fjernkontroller, om du har en IR-receiver som klarer å ta inn signalene. Dessuten, om det viser seg at du irriterer deg over grafikkgreia, kan du jo smelle inn et skjermkort til et par hundrelapper, så forsvinner problemet. Det kan du ta som det kommer. Apropos software så anbefaler jeg XBMC om du ikke har behov for en del sosial-media-greier. Det er enklere å styre biblioteket og hvordan det oppfører seg med XBMC over Boxee, etter min erfaring. XBMC har også NRK Nett-TV add-on, som er gøy å ha. Har egentlig veldig lyst på rf-mottaker og Boxee sin fjernkontroll. Er jo genialt med tastatur på baksiden så det blir fullverdig til surfing også. Men dette får bli litt senere. Kan jo også bare sette opp bokmerker i browseren, oversette R- og L-knappene til forskjellige bokstaver (N(rk), T(v2 sumo) f. eks.) og så bare kunne trykke enter for å komme inn på en side og styre musen med en av analog-stikkene. Har brukt både Boxee og XBMC littegrann på laptopen, men ikke noe mer enn ren testing. Jeg får vel se på litt forskjellige temaer til XBMC og vurdere hva som blir penest i Full HD. Jeg liker også Boxee sitt interface, så det får jeg ta en nærmere titt på når maskinen er i hus. Hvis nå bare Dustin kunne fått kabinettet på lager så hadde alt vært konge.... Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Jeg har faktisk en Boxee Box-remote på vei til meg med FedEx nå, kan poste litt om hvordan den er å bruke når jeg har fått testet den litt. Lenke til kommentar
qewl Skrevet 12. september 2011 Forfatter Del Skrevet 12. september 2011 Ja, veldig gjerne! Prisen på 40 USD har avskrekket meg en smule med tanke på toll og moms, men hvis den er så bra som jeg har forhåpning om så er det vel verdt det. Lenke til kommentar
nilsga Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Kan Boxee remote nå brukes til andre applikasjoner enn Boxee? F.eks. Windows Media Center? Lenke til kommentar
nilsga Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Takk for info! Dette hjelper ikke oss med Linux/Mac så mye, men det er fint å vite at det finnes en tilnærmet fiks her og der. Ser ut til at det har kommet en BIOS-oppdatering som retter opp litt: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1303066&page=6 Burde vel funke med Linux også? Lenke til kommentar
qewl Skrevet 21. september 2011 Forfatter Del Skrevet 21. september 2011 Da er maskinen i hus og alt funker fint. Den har vært litt ustabil når jeg har brukt ekstra strømkontakt til hovedkortet (4-pin) så den er fjernet og da er det so far so good. Jeg tror jeg bare lander på en PS3-kontroll som fjernkontroll til den (kablet). Funker fint foreløpig med mus, venstre- og høyreklikk, enter, tilbake, space, win-tasten og volumkontroll satt opp til forskjellige knapper. Til de som lurer på hvordan man gjør dette så sjekk ut DS3 Tool og XPadder. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Kan Boxee remote nå brukes til andre applikasjoner enn Boxee? F.eks. Windows Media Center? Boxee Remote er som et tastatur, den sender tastetrykk. Den kan derfor brukes til mer eller mindre alt. Har nå brukt den litt, og den er finfin og praktisk, det eneste irriterende er manglende støtte i Linux. I Windows fungerer den helt fint, og særlig er den praktisk med tastaturet som kan brukes når man for eksempel skal søke etter noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå