Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tregt internett via DIR-655

Anbefalte innlegg

Ja, jeg har søkt, men har ikke finni noe fornuftig svar :)

Problemet ligger i at internett blir vesentlig tregere via ruteren (D-Link DIR-655) enn direkte tilkoblet modemet. Rett i modemet får jeg rundt 15 Mbps ned og 700-900 kbps opp på speedtest.net, mer enn akseptabelt fra ei Ventelo 20/1-linje. Når jeg kobler via DIR-655 får jeg derimot 10-11 Mbps ned og 200-300 kbps opp.

Situasjonen er det samme uansett hva jeg prøver. Det er ingen forskjell på om jeg er kobla til WLAN eller LAN med WLAN disabled. Ruteren hadde FW 1.17, og jeg har prøvd både med 1.31 og 1.32 uten endring. Jeg resatte ruteren etter hver oppgradering, og uansett hvilke innstillinger jeg endrer blir det ingen forskjell.

For å gjøre det hele enda litt merkeligere, har jeg hatt 15-16 Mb på WLAN tidligere, det har bare blitt tregere den siste tida. Jeg har hatt ruteren i drøyt tre år.

Noen tips i det hele tatt, eller skal jeg bare bestille noe som funker bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde å bruke den bare som switch også, altså med både modem og maskin i switchportene. Måtte reboote ruteren for at maskina skulle få kontakt med DHCP-serveren i modemet, men da gikk det som hakka møkk. Hjelper dessverre lite på WLAN...

Endret av Novec
Lenke til kommentar

Har hatt denne i årevis og den gir korrekt hastighet både over WiFi og kabelen.. Men jeg har hatt problem en gang nettverkskortet var ødelagt.

Men jeg har lest noen steder at hvis ting går tregt kan det være fordi det er flere andre LAN på samme frekvensområde ?

Product Page: DIR-655

Hardware Version: A4

Firmware Version: 1.31EU

Lenke til kommentar

Frekvensproblemet gjelder WLAN, der store mengder radiosignaler roter til for hverandre. Jeg har imidlertid testet med kabel, og da unngår jeg den feilkilden. Lokalt nettverkskort kan også utelukkes, ettersom jeg får riktig hastighet når jeg kobler rett i modemet. Men for å være sikker har jeg også testet med tre forskjellige maskiner.

Har forresten A3 hardware.

Lenke til kommentar

Ja, og det hjalp en del på torrent, men ikke speedtest.net. Torrent gikk oppimot 15/0,8 via ruteren etter jeg slo av QoS, mot ~10/0,5 før. Ventelo sa at de hadde 17 Mbps-link mot modemet, noe som passer bra med resultatene uten ruter. Jeg hadde forresten Telenor en kort periode, som hadde ~8 Mbps mot modemet på samme linje...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...