Gå til innhold

Laptopen min har kvelda. Har jeg rett på en ny?

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Acer 5930G i november i 2008, og nå har den tydeligvis tatt kvelden fo` real. Den driver å rebooter hele tiden, kall det gjerne en boot loop. Fåglarna må vite hvorfor dette har blitt sånn; det eneste jeg gjorde var å ta av dekselet og ta støv ut av vifta.

Det jeg da lurer på: Om dette ikke lar seg fikse, har jeg da rett på ny maskin? Garantien er jo ute, men i følge norsk lov er det 5 års antatt levetid, så vidt jeg veit. Jeg lurer i grunnen mest på hvordan dette vil se ut i praksis - kanskje noen her har erfaringer med sånt som dette? Kjøpte btw maskina fra Komplett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte en Acer 5930G i november i 2008, og nå har den tydeligvis tatt kvelden fo` real. Den driver å rebooter hele tiden, kall det gjerne en boot loop. Fåglarna må vite hvorfor dette har blitt sånn; det eneste jeg gjorde var å ta av dekselet og ta støv ut av vifta.

Det jeg da lurer på: Om dette ikke lar seg fikse, har jeg da rett på ny maskin? Garantien er jo ute, men i følge norsk lov er det 5 års antatt levetid, så vidt jeg veit. Jeg lurer i grunnen mest på hvordan dette vil se ut i praksis - kanskje noen her har erfaringer med sånt som dette? Kjøpte btw maskina fra Komplett.

Du har som du sier 5 års reklamasjonsrett på maskinen.

Hvis det er et hardware-problem så har du rett på ny maskin så lenge problemet ikke er pga. noe du har gjort feil (f.eks. da du åpnet maskinen). Hvis det er et tvilstilfelle (ingen åpenbar skade) så er det dog butikken som har bevisbyrden for å sansynliggjøre at det er du som er ansvarlig for skaden. I praksis betyr dette at om det er et hardware-problem så får du ny maskin eller Komplett reparerer den for deg. De har lov til å prøve å reparere fremfor å gi deg ny maskin - men om samme feil oppstår for tredje gang kan du kreve ny vare fremfor å godta enda en reparasjon. I tilfelle du får ny vare har du rett på samme-eller-tilsvarende maskin. Etter 3 år er det sansynligvis da snakk om en tilsvarende maskin og ikke identisk modell i så fall.

Hvis det er et software-problem så kommer det litt ann på hva du selv har gjort med maskinen. Om den kom ferdiginstallert så har du krav på reparasjon av feil da også - men med software så er det selvfølgleig mye enklere for brukerfeil også. Jeg er litt usikker på hvordan det behandles i forhold til slike ting - altså hva som skjer dersom de ser at det er en software-feil og at det er en sansynlig brukerfeil. Da er jeg ikke sikker på om det er Komplett som tar regningen eller om du må betale noe for reparasjonen. Er du i tvil så forhør deg med Komplett før du sender den inn.

Hvis du beskriver i litt videre detalj hva som spesifikt skjer så er det mulig å si om det er sansynig hardware feil eller software feil. Du kan evt. boote fra en Ubuntu live CD og se om alt tilsynelatende fungerer fint da. Hvis ja så er det mer sansynlig at det er software-relatert enn hardware. I så tilfelle kan det fint være at en OS reparasjon eller resintallasjon vil fikse problemet.

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har bygd datamaskiner de siste 10 årene, og kan ærlig talt ikke huske at jeg tok i noe som helst inni maskina. Jeg var heller ikke hardhendt med den. Men om jeg skal si hva jeg mistenker, er det nok hardwaren; noe som ikke er som det skal være, og så "tør" ikke maskina starte fordi det er en feil som kan skade maskinen. Software er det nok ikke, for jeg har ikke lagt inn programmer på lange tider. La inn Red Faction i går, men det skjedde jo ikke noe galt etter installasjon. Har for øvrig aldri formatert maskina, jeg har hatt samme system helt siden jeg fikk den. Har vært en helt konge maskin..

Har beskrevet problemet nærmere her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1374890

Det verste her er i grunnen ikke at maskina er ødelagt, men at jeg ikke har backup av noen ting bortsett fra det som ligger på serveren min på nett. Har en haug med nettsider som jeg driver, så hadde vært fint å få ut all dataen fra disken før jeg sender den fra meg. Men er jo ikke verre enn at jeg kjøper et kabinett til en ekstern harddisk, tar ut harddisk fra maskina og legger alt inn på en annen harddisk. Da kan jeg jo bare sende fra meg alt, og håpe at jeg får en ny maskin. Hehe.. :)

Lenke til kommentar

Jeg har bygd datamaskiner de siste 10 årene, og kan ærlig talt ikke huske at jeg tok i noe som helst inni maskina. Jeg var heller ikke hardhendt med den. Men om jeg skal si hva jeg mistenker, er det nok hardwaren; noe som ikke er som det skal være, og så "tør" ikke maskina starte fordi det er en feil som kan skade maskinen. Software er det nok ikke, for jeg har ikke lagt inn programmer på lange tider. La inn Red Faction i går, men det skjedde jo ikke noe galt etter installasjon. Har for øvrig aldri formatert maskina, jeg har hatt samme system helt siden jeg fikk den. Har vært en helt konge maskin..

Har beskrevet problemet nærmere her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1374890

Det verste her er i grunnen ikke at maskina er ødelagt, men at jeg ikke har backup av noen ting bortsett fra det som ligger på serveren min på nett. Har en haug med nettsider som jeg driver, så hadde vært fint å få ut all dataen fra disken før jeg sender den fra meg. Men er jo ikke verre enn at jeg kjøper et kabinett til en ekstern harddisk, tar ut harddisk fra maskina og legger alt inn på en annen harddisk. Da kan jeg jo bare sende fra meg alt, og håpe at jeg får en ny maskin. Hehe.. :)

Leste din andre post.

Basert på at maskinen rebooter så raskt etter oppstart før noe faktisk viser på maskinen så er dette nok en hardware feil (eller ihvertfall noe som krver en bios-reset som minimum). Feil i operativsystemet vil ikke komme i spill så lenge vi snakker om at maskinen restarter før POST-skjermen kommer opp i det hele tatt, for da er det ikke en gang begynnt å laste inn. Da må det være entne hardware - eller noe som har skjedd med BIOS instillingene ihvertfall.

Det er litt bekymringsverdig dersom feilen oppsto rett etterpå at du åpnet maskinen (det virket som det var slik du beskrev situasjonen). Det sagt så er det Komplett som vil ha evt. bevisbyrde i å påvise at du er årsaken til feilen. I motsetning til mange garantier så mister du ikke reklamasjonsretten bare fordi du åpnet maskinen.

Anngående backup av harddisk så vil jeg STERKT annbefalt at du tar backup av alle viktige data før du sender maskinen til reparasjon. Du bør forvente at nør du får den tilbake så er den ren-installert, og verkstedene tar skjeldent spesiellt godt hennsyn til å ta vare på dataene dine...

Du kan enkelt nok koble ut harddisken og koble den til en annen PC - eller du kan kjøpe et eksternt kabinett for det.

En low-cost løsning er et slikt kit som dette:

http://www.ebay.com/itm/USB-2-0-SATA-IDE-Hard-Drive-Adapter-Converter-Cable-/300582905564?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item45fc2326dc

Merk dog at tar ofte 2-3 uker for levering av slikt fra hongkong, så det er gjrne ikke optimalt om det haster.

Skulle du befinne deg i Bergen så kan du få låne et slikt sett av meg gitt at du henter det og leverer tilbake på dør etter du er ferdig.

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan det hjelpe å resette bios da?

Har planer om å ta backup om jeg ikke får fiksa maskina ja. Kjøper bare et kabinett her hjemme, er ikke så brenn-nøye på prisen så lenge det ikke blir mange hundre kroner. Har brukt sånt kit på vanlig harrdisker før, funka fjell.

Takk for tilbudet, men jeg befinner meg nok litt langt nord. :) Trondheimsområdet.

Lenke til kommentar

Kan det hjelpe å resette bios da?

Har planer om å ta backup om jeg ikke får fiksa maskina ja. Kjøper bare et kabinett her hjemme, er ikke så brenn-nøye på prisen så lenge det ikke blir mange hundre kroner. Har brukt sånt kit på vanlig harrdisker før, funka fjell.

Takk for tilbudet, men jeg befinner meg nok litt langt nord. :) Trondheimsområdet.

Jeg ville personlig testet en bios-reset ja (teknisk sett er det CMOS reset men men). Hvis jeg forstår forklaringen din av problemet ritkig er dette det eneste du kan prøve å "fikse" før du må konkludere med at det er et hardware-problem. Med tanke på at det kan spare deg ukesvis med å vente på reparasjon så er det verdt det å prøve hvis du er komfortabel med det. Jeg vil dog annta at det er den mindre sansynige årsaken av de to.

-Stigma

Lenke til kommentar

Hvordan kan det ha blitt feil i bios da? Jeg tok jo bare av dekselet.. Hehe. Er det forresten noen risk forbundet med å resette?

Who knows... når man ikke VET hva feilen er så må man aldri utelukke noe bare fordi man ikke kjenner til noen årsak for at det skal ha skjedd. I dette tilfellet vet vi bare at det er et problem. Det eneste logiske da er så sjekke de mulige årsakene til det problemet du opplever. Å kaste hendene i været og si "jeg kan ikke erindre at jeg har gjort noe galt så hvorfor fungerer ikke maskinen" hjelper lite - og man bør ikke uteluke noen feilårsak på en slik basis.

Jeg anntar det er mulig at du kan ha kortsluttet noe, eller gitt et elektrostatisk sjokk til et komponent ved et uhell (noe man ikke som regel er bevisst på når det skjer). Har du brukt støvsuger i maskinen så er det en typisk ting som kan oppstå om man ikke er forsiktig.

Så langt jeg ser utifra din forklaring er det ihvertfall det eneste som er verdt å prøve før du kontakter komplett for reklamasjon, så du får selv vurdere om det er verdt tiden din å forsøke.

EDIT: Det er ingen særig risiko ved å resette CMOS på maskinen nei. Det eneste det gjør er å returnere instillingene til default. Det eneste det i værste tilfelle medfører er at du må sette opp instillingene som du vil ha dem igjen på ny (hvis du ikke bare brukte standard setup til å begynne med). laptop BIOSer har ofte ikke så mange instilligner å velge mellom uansett.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Kan ikke erindre at jeg har utelukket noen ting, jeg sa det bare som det var..

Da prøver jeg å resette bios. Har ikke rørt den fra før uansett, så.

Det var ikke meningen å virke krass.

Jeg er bare litt lei av holdningen som mange folk (venner og bekjennte) har når jeg prøver å reparere noe for dem etter en feil oppstår - og hele tiden mens jeg prøver å utelukke feilmuligheter så står de i bakgrunnen og sier tilsvarende til "men jeg gjorde jo ingenting spesiellt sist gang jeg brukte den". Det er bare ikke særlig praktisk holdning. Det er vl bare slik man tenker når man ikke har erfaring med å løse slike problemer anntar jeg...

Det var ikke meningen å kjefte på deg for det :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Hehe tok det ikke sånn heller, bare understreket at jeg ikke la noe spesielt i beskrivelsen jeg ga.. :) Kan jo ha gjort en haug med feil uten å tenke over det. Har åpnet så mange maskiner at man kanskje etterhvert blir litt FOR kjapp i svingene, og så begynner man å gjøre feil.. For alt jeg veit kan det jo ha vært statisk elektrisitet som ødela noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...