Gå til innhold

Hvilket av disse hovedkortene trenger jeg egentlig?

SuperSjantis

Anbefalte innlegg

Hallais, tiden er kommet for å handle inn HK, CPU og RAM.

Jeg overklokker en del, både GPU og CPU, å etter å ha lest litt reviews fant jeg dette hovedkortet.

Det ser vilt fett ut(noe som faktsik har en liten betydning for meg) har konge tilkoblingsmuligheter, og takler høy overklokking. Eneste jeg spekulerer litt på er at det er i M-ATX format. Dette har ingen betydning annet en at det er lite?

Et annet kort jeg fant er dette.

Dette ser jo også bra ut, og er i ATX-format.

BLir det bare tåpelig å betale 300.- kroner mer for et M-ATX "bare" fordi det ser konge ut og er kraftigere?

Endret av Reap
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får så langt jeg vet det kortet også i ATX. Hvoedforskjellen mellom M-ATX og ATX versjonene (bortsett fra størrelsen åpenbart) er hovedsakelig at du mister et par ekspansjon-slotter. Ofte er det snakk om at de kutter vekk de fleste eller alle PCI-slottene - da disse i dag ikke brukes særig mye mer uansett ved midnre du har gamle kort du skal bruke videre til noe.

Det sagt så ser jeg ærlig talt lite poeng i å legge så mye penger i hovedkort.

Du kan også se på hvilket chipset som brukes. Z68 som du linker til er en utvidet versjon av P67. Z68 har alt som P67 har + mulighet for å bruke IGPen i CPUen (integrert skjermkort) - mulighet for quicksyn raskt transcoding (dersom du bruker IGPen) - og SSD caching. Alle disse featurene er av tvilsom verdi for en typisk gaming maskin, så ved mindre du har noen spesiell bruk for noe nav disse kan du like gjerne gå for et P67 kort egentlig og spare en hundrings eller to. Prisforskjellen er ikke alltid så stor i disse dager dog.

Min annbefaling er Asus P8P67 (eller P8Z68) pro versjon. Du kan få den i ATX eller M-ATX etter ditt behov, hvorav M-ATX er haket billigere og uten PCI portene men har ellers det meste annet som ATX kortet har.

Det kortet har så langt som jeg ser alt du trenger for en ypperlig gaming maskin med alt du kan ønske av overklokkingsfeatures. Pga. hvordan overklokkingen fungerer på 1155 platformen så er hovedkortet egentlig ikke noen begrensende faktor lenger uansett - gitt at det har normale overklokkings-settings. Grunnen er at du ikke lenger overklokker via BLCK (tidligere kjennt som front side bus - FSB). Dermed så er overklokkingen av CPU nesten 100% basert på CPUen du har og ikke hovedkortet. Jeg ser ingen grunn til at et dyrere kort skal kunne overklokke en CPU noe lengre enn kortet jeg annbefaler. De aller dyreste kortene slik som dette tilbyr så langt jeg ser det bare ekstra "jalla-features" som har lite praktisk betydning.

Det er bare min mening ihvertfall :) Jeg tror at du komme lengre med å bruke de ekstra kronene på noe annet - som et hakk bedre skjermkort eller en liten SSD for OSet ditt (en veldig god idè generellt sett).

PS: Det finnes veldig mange veldig like P67 og Z68 kort fra andre produsenter enn Asus. Mange av disse kortene er marginal forskjellige - så jeg sier ikke at Asus er eneste alternativet der. Eneste grunnen til at jeg annbefaler Asus er egentig at det er det jeg har personlig erfaring med og var det kortet jeg selv endte opp med å velge etter mye research - men det var bare ørsmå forskjeller mellom dette kortet og tilsvarende kort fra andre produsenter som sagt.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Dessverre er PCI fortsatt alt for utbredt Stigma.

Skal du ha WLAN eller TV Kort er mesteparten av utvalget her til lands PCI.

Men ja, eneste forskjellen må vanlig Maximus og Gene versjonene er rett og slett, størrelsen.

Resten er stort sett kliss likt.

Ja du har rett - PCI er på ingen måter "useless" - men sett nøktern på det så er det langt i fra alle gaming-maskiner som har bruk for dem. Det spørs rett og slett hva du har tenkt å bruke maskinen til. Det er mest for slike ekstra-funksjoner som du nevner at det er greit å ha for fremtiden. Ved mindre man har planer om å faktisk bruke den mindre formfaktoren for et lite kabinet dog så er vel gjerne et fullt ATX kort å annbefale da det bare er marginalt dyrere.

-Stigma

Lenke til kommentar

Du kan nok pent handle ett vanlig Maximus IV Extreme om du vil som IKKE er mATX.

Men det er jo dobbelt så dyrt -.-

Mitt råd er - sammenlign det kortet side ved side med Asus P8P67 (eller Z68 evt.) pro og se hva som faktisk er forskjellen. Jeg vil påstå at det er særdeles minimalt av funksjonelle forskjeller.

Jeg researchet dette en del selv og kom vel egentlig til den konklusjonen av disse spindyre kortene er 90% marketing fluff for å selge noe med høyere profittmargin til den top 1% av markdet som kjøper det som er høyest på prislisten uten å tenke videre på hva de kjøper...

Asus har en side-by-side comparison ting der du kan lett sammenligne kortene helt konkret (av Asus modeller vel og merke). Annbefaler å ta en titt på den.

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg sammelignet Gene-Z med P8P67 på Asus sin hjemmeside, og selv tror jeg Gene-Z er mitt kjøp. Jeg liker god lyd(selv om jeg bruker integrerte lydkort), og bare det integrerte THX® X-Fi® Xtreme Fidelity™ i Gene-Z mener(!) jeg er verdt 200 kroner mer. Pluss at Gene-Z har ikke Marvell's SATA-kontakter.

Jeg trenger heller ikke de PCI-sporene som mangler. Kanskje jeg en eller annen gang kjøper et ekstra 6950, og da har jeg jo mulighet for Crossfire på det hovedkortet :) Jeg tror jeg går for ASUS Maximus IV GENE-Z, så er jeg vel sikra et godt hovedkort i en lang stund fremover :)

EDIT: Prisen er jo ikke til å grine av heller

Endret av Reap
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...