cool_boy Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 jeg skal prøve å senke antall dB på min pc et par hakk..så jeg har derfor tenkt til å gå for noen småting=) *jeg har en p4 2,[email protected] å bytte ut standardvifta med en slk900 og 92mm vifte..hvilken bør jeg velge? (støy vs. ytelse) * 2 hdd en maxxtor diamond max 9 og en ibm deskstar gxp 120 eller no..er det en billig kjølerstøydemper til disse? *2 kabinettvifter..80mm egentlig ganske stillegående tror jeg.. i tilegg har jeg dette kabinettet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...13&GrpID=6&s=pl med 2 80mm..lurte på om jeg kunne laget noen hull der 80mm viftene skal være..og sette inn 120mm i stedet..går det? så har jeg vurdert støydempende matter..hjelper de mye? noe å skryte av? har finni noe som er kalt "bequiet" matter.. jeg har strømforsyningen som følger med q-tec kabinettet(350w) støyer denne mye? kan jeg f.eks bytte ut denne med en 12dB papst i stedet? på denne måten tror jeg kanskje jeg får en litt mindre støyende pc.. har noen tips og råd? om hva jeg f.eks burde kjøpe i stedet eller hva som er bra? håper på svar.. på forhånd takk=) Lenke til kommentar
tempezzzt Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Av personlig erfaring har ikke IBM akurat lydløse HD'er.. Maxtor eller WD er nok da bedre alternativ.. Tror faktisk Maxtor "vant" en slik test for noen måneder siden i PCWorld. mtp HD har jeg tro på heatpipe teknologi.. (Ikke testet selv) ref: http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet587.htm Mtp Tower så vil jeg anbefale Magic Fleece.. Dette har funket bra for meg - og du står litt friere mtp komplett dempe-pakker.. (2matter burde være nok til ditt kabinett) ref: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=NC2013 CPU; Skjelden at "standardvifter" er så veldig bra.. mye støy å spare på dette. I tillegg er det viktig med nytt PS eller bytte ut vifta. 8) Lenke til kommentar
cool_boy Skrevet 7. august 2003 Forfatter Del Skrevet 7. august 2003 skal kjøpe meg enten slk900 eller en sånn zalman cu(den beste av de) sånn at støyen går ned og kjølingen opp 8) ang. hdd så veit jeg at ibm disken støyer en del,men har lyst til å støydempe begge for å få det litt mer behagelig.. aner ikke om jeg bør bytte vifte i psu'n temperaturen der er på ca. 36 c i sommervarmen..vil denne gå mye opp om jeg bytter til en 12dB tro? har tenkt på støydempende matter,men er litt usikker på hvilke jeg bør velge..hakke allverden med penger å rutte med heller=( så kunne jeg kjøpt en sånn viftestyring av no slag..eller noe jeg kan justere med i allefall..sånn at det blir sånn passe støy og kjøling=) men hvor mye må jeg regne med å betale for støydempingen min? og hvor mye hjelper den faktisk? Lenke til kommentar
tempezzzt Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 For å si det slik; Etter at jeg byttet ut CPU P4 retail vifte til Zalman, og la inn 2 MagicFleece matter i mitt Chieftec kabinett + en kabinettvifte.. så halverte jeg støyen og dempet temperaturen med 5grader. Det jeg kan gjøre for ytligere å dempe støyen er bytting av PSU vifte og heatpipe på GF4 kortet mitt :wink: Lenke til kommentar
cool_boy Skrevet 15. august 2003 Forfatter Del Skrevet 15. august 2003 har tenkt på en sånn heatpipe til geforce 4 kortet mitt..problemet er bare at..da tror jeg overklokkingen min ryker du jeg kjører som sagt gf4 ti4200xp @351756mhz og jeg tror ikke heatpipe'n kjøler denne hastigheten så bra=( hadde jeg vært litt proff så skulle jeg mekka en egen løsning hadde vært digg med en stor kjøleribbe og en stille 80mm vifte på den(men vet ikke om det går) hvor kraftig vifte bør jeg ha i psu'n da? og hvor høy kan temperaturen være før det "ryker" ut bak? takk for svar! Lenke til kommentar
Darth Godo Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 papst sine 19db vifter er dugenes til mye... støydempingsmatter fører ofte til høyere temperatur siden varmen ikke går ut gjennom kabinettet, men blir stoppet av mattene. Da bør du ha god flyt av luft gjennom kabinettet. Når det gjelder cpukjøler så har jeg selv Black Silence og synes denne kjøler bra (idle 32'C, load 42'C). Ellers er ibm disker etter min erfaring meget støyende, mens maxtor disker er omtrent uhørt, og meget gode disker... har selv en ibm 20gb som sårt trenger en plass på hylla.. Når det kommer til om det kan ordnes plass til 120mm vifter, er det bare din egen fantasi som setter grensene... Se an om der er plass, så let fram litt verktøy og sett deg i sving. Planlegg det slik at du vet at du vil få det resultatet du er ute etter... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå