madman88 Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Hei Jeg lurer på om man kan få tak i f,eks regulering for øvre del av kjeven, som man setter inn bak tennene, så man kan presse frem noen tenner? Er dette noe man kan bestille,eller må man dra til tannlegen? Jeg hater tannleger, og tenkte å bare bestille dette hvis det går, men er redd de må måle dette og mye annet ... noen som har dette? vet det? Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Dette er noe du må til tannlegen for å få ja. Nermere bestemt til en kjeveortoped. Husker ikke prisen, men mener du er nødt til å ta avstøpninger av kjeven. Jeg brukte sånne "gommer" en stund, som man bare bruker om natta. Nå har jeg fått regulering bak den øvre tannrekka som ikke synes. Veldig grei løsning Lenke til kommentar
madman88 Skrevet 10. september 2011 Forfatter Del Skrevet 10. september 2011 Er det en vond prosess? Og mye tror du det ligger på? Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 (endret) Avstøpningen? Neinei, det er ikke værre enn at ho fyller en form med en slags pasta(?) og varmer den opp litt, også har du den i munnen til den har stivna/blitt kald, også tar du den ut igjen. Husker ikke hele prosessen her, men du får iallefall en gom, som du da presser opp i ganen med en metalltråd rundt tennene. Denne strammes fra tid til annen. Det er da du merker ubehag. Når denne har blitt strammet, eller første gang du har den på. Du kan sammenligne det med å konstant sitte å presse med fingeren mot ei tann. Edit: Denne gommen, er en ting du har på bare om nettene, eller bare når du er hjemme. Ikke blandt folk. Av reguleringer(under) har du både de som sitter på fremsiden av tennene og de som sitter på baksiden. Den reguleringa jeg har nå, merker jeg ingenting til. Nothing whatsoever. Eneste er det at det gjør vondt de første dagene, men blir bedre etterhvert. Og mat setter seg fast på baksiden av tennene, noe du sannsynligvis merker fra måltid nr.1 etter reguleringen er satt på. Hvor gammel er du? Og hvor skjeve er tennene dine? Maaange får tannregulering på barneskolen og ungdomsskolen. Noen har det tilogmed på videregående også. Senere er det vel mer vanlig med den type regulering som jeg har. Altså tannregulering på baksiden av tennene. Pris tør jeg bare ikke å svare på. Om du er under 18 får du det vel kanskje dekket, og du må bare betale for materialer? Jeg tør ikke å si noe sikkert der. Hadde jeg vært deg, hadde jeg ringt tannlegekontoret og spurt om pris for tannregulering. Endret 10. september 2011 av Kallileo Lenke til kommentar
madman88 Skrevet 10. september 2011 Forfatter Del Skrevet 10. september 2011 Avstøpningen? Neinei, det er ikke værre enn at ho fyller en form med en slags pasta(?) og varmer den opp litt, også har du den i munnen til den har stivna/blitt kald, også tar du den ut igjen. Husker ikke hele prosessen her, men du får iallefall en gom, som du da presser opp i ganen med en metalltråd rundt tennene. Denne strammes fra tid til annen. Det er da du merker ubehag. Når denne har blitt strammet, eller første gang du har den på. Du kan sammenligne det med å konstant sitte å presse med fingeren mot ei tann. Edit: Denne gommen, er en ting du har på bare om nettene, eller bare når du er hjemme. Ikke blandt folk. Av reguleringer(under) har du både de som sitter på fremsiden av tennene og de som sitter på baksiden. Den reguleringa jeg har nå, merker jeg ingenting til. Nothing whatsoever. Eneste er det at det gjør vondt de første dagene, men blir bedre etterhvert. Og mat setter seg fast på baksiden av tennene, noe du sannsynligvis merker fra måltid nr.1 etter reguleringen er satt på. Hvor gammel er du? Og hvor skjeve er tennene dine? Maaange får tannregulering på barneskolen og ungdomsskolen. Noen har det tilogmed på videregående også. Senere er det vel mer vanlig med den type regulering som jeg har. Altså tannregulering på baksiden av tennene. Pris tør jeg bare ikke å svare på. Om du er under 18 får du det vel kanskje dekket, og du må bare betale for materialer? Jeg tør ikke å si noe sikkert der. Hadde jeg vært deg, hadde jeg ringt tannlegekontoret og spurt om pris for tannregulering. takker for fyldig svar 23 år , så må nok betale selv ja Men om man tar en slik regulering eller hva man kaller det bakpå tennene som man tar ut og inn når man vil ,ad trenger man vell ikke noe som sitter fast i tennene? Vil bare ha en slik en skjønner du. Tenkte jeg skulle prøve det,siden jeg skal bort i ca 1 år,så hadde det vært best løsningen for meg,så da slipper jeg å måtte stresse med å finne en tannlege hele tiden Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Da trenger du ikke det, nei. Men mener nå fortsatt du må ha avstøpning, men kan godt hende jeg tar feil der. Jeg brukte en lignende sånn en (bildet), i 2 år, om jeg husker rett. Jeg hadde både oppe og nede da, og i tillegg har jeg stort overbitt. Så jeg måtte sove med 2 sånne (bildet), og med underbitt. Det førte til at jeg siklet en del om nettene, så om morgenen kunne jeg lett drikke en liter vann, bare for å "hente meg inn igjen." Men: Når du da bare bruker 1, så tror jeg ikke det skal være noe problem Lenke til kommentar
madman88 Skrevet 10. september 2011 Forfatter Del Skrevet 10. september 2011 Da trenger du ikke det, nei. Men mener nå fortsatt du må ha avstøpning, men kan godt hende jeg tar feil der. Jeg brukte en lignende sånn en (bildet), i 2 år, om jeg husker rett. Jeg hadde både oppe og nede da, og i tillegg har jeg stort overbitt. Så jeg måtte sove med 2 sånne (bildet), og med underbitt. Det førte til at jeg siklet en del om nettene, så om morgenen kunne jeg lett drikke en liter vann, bare for å "hente meg inn igjen." Men: Når du da bare bruker 1, så tror jeg ikke det skal være noe problem hehe,såpass ja Takker for mange bra svar:) så da vil jeg med andre ord ikke trenge noe som sitter fast i kjeften min altså er du over 18 du også? eller har du fått ditt dekket ? Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Er 20 nå, men hadde gom for mange år siden, så jeg mener det var dekket for meg da. Eller så var det mamma som tok kostnadene da Vel. For min del, så liker jeg bedre det å ha regulering på baksiden av tennene. Det går 1 mnd, og så legger du ikke merke til det lenger. Med gommen, så merker du det når du tar den på, og når du tar den av. Og i tillegg bør den kanskje strammes en og annen gang for å yte bedre. For at det skal ha en bedre effekt. Disse begynner å lukte sterkt etterhvert, så må passe på å få vaska de godt i vann helst hver dag. Vil anta at svaret på om du ikke vil trenge noe som sitter fast, vil bli nei. Men mulig dette blir en vurderingssak ovenfor kjeveortopeden. Igjen; jeg tør ikke å svare på akkurat det Lenke til kommentar
madman88 Skrevet 10. september 2011 Forfatter Del Skrevet 10. september 2011 Er 20 nå, men hadde gom for mange år siden, så jeg mener det var dekket for meg da. Eller så var det mamma som tok kostnadene da Vel. For min del, så liker jeg bedre det å ha regulering på baksiden av tennene. Det går 1 mnd, og så legger du ikke merke til det lenger. Med gommen, så merker du det når du tar den på, og når du tar den av. Og i tillegg bør den kanskje strammes en og annen gang for å yte bedre. For at det skal ha en bedre effekt. Disse begynner å lukte sterkt etterhvert, så må passe på å få vaska de godt i vann helst hver dag. Vil anta at svaret på om du ikke vil trenge noe som sitter fast, vil bli nei. Men mulig dette blir en vurderingssak ovenfor kjeveortopeden. Igjen; jeg tør ikke å svare på akkurat det skjønner,men om det isåfall kan hjelpe å presse frem den ene tanna jeg vil ha frem,så må de vell bli med på det:)hehe Lenke til kommentar
Visum Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Det beste er å dra til tannlegen (selvom du "hater" dem). Dette er for å unngå bivirkningene senere. Nå, etter fem år har du nok lagt merke til det. Hva endte du med å gjøre, gikk du til tannlegen eller gjorde du det selv (hvis det er mulig)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå