Gavekort Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 (endret) Hei! Jeg er litt nysgjerrig på hvor flink man må være i feltet for å kunne gå fra sivilingeniør til doktorgrad. Jeg har ingen planer om å ta en doktorgrad nå, men kjenner at tanken er litt fristende. Selvsagt så kan jeg ikke avgjøre dette uten å vite hva man roter seg opp i, og jeg kommer ihvertfall ikke til å ta den bedømmelsen før jeg har fordypet meg i feltet og blitt ferdig med mine to første grader. Slik jeg forstår det, så bruker man tre år på å skrive en doktoroppgave av egen forskning, der man får en professor som en slags "mentor", og til slutt så må man undervise et år på universitetet. Jeg føler meg ganske sterk innenfor feltet jeg skal studere, men jeg tror ikke jeg kommer til å være noe særlig bedre enn de andre som tar en utdanning i samme felt. Er man nødt til å være en toppstudent og være overlegen innenfor sitt eget felt, eller er det nok å bare putte inn mye tid og arbeid i 3 nye år? Jeg kommer ihvertfall til å ta Bachelor og Master i Storbritannia, og graden jeg får er Msc innenfor robotikk. Jeg kommer muligens til å fordype meg videre innenfor robotikk når jeg skal ta min mastergrad. Drømmer jeg eller har jeg en mulighet til å klare dette med nok motivasjon og investeringer? Til tross for at jeg trolig ikke kommer til å nå over gjennomsnittet av mine andre student-partnere. Endret 10. september 2011 av Gavekort Lenke til kommentar
War Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 I norge så må du ha for eks B eller høyere, kanskje også A på masteren. Så må du ha en veileder som er villig til å hjelpe deg / skrive anbefalingsbrev. Deretter så må du søke om stipendet, og det er her 99,99% detter av. Fakultetene/avdelingene får tildelt plasser , om for eks nordisk og historie får 3 kvoter/stipend, mens din avdeling fikk 0 så får ikke du uansett selv om du kanskje har det beste prosjektet. Man kan gå til banken og ta opp et lån og vise til økonomisk sikkerhet, da trenger man ikke stippendet og da kan du ta phd om du finner veileder som er villig / har tid. Undervise siste året er relativt, for eks 30% er undervisning og det kan du fordele som du vil. Dette er noe du setter opp i søknadsbrevet, tidsplan. Det er somregel masterveilederen de fleste bruker, og ofte vil denne veilederen anbefale at du prøver om han/hun mener at du er så god. Det er ikke godt betalt, du hadde fått 150-200K mer i lønn om du gikk rett ut i arbeid og etter en phd så stiller du ikke sterkere i arbeidsmarkedet så dette er noe man gjør pga man selv vil og ikke noe annet. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. september 2011 Forfatter Del Skrevet 10. september 2011 Det var et slik svar jeg forventet ja! Tror du det er noe annerledes i utlandet? Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Hva slags obligasjoner du har varierer fra stilling til stilling. Noen stillinger er kun forskningsstillinger. Ikke noe undervisning. Noen stillinger må du ta kurs i tillegg til å skrive avhandlingen din. Noen stilling trenger du kun å veilede øvinger. Osv osv. Har selv fundert på å ta en doktorgrad, men jeg vil ikke ta en doktorgrad bare for graden sin skyld, hvis jeg får en gode idé som jeg har lyst til å utvikle/finne ut av. Så ser jeg ikke bort fra at jeg tar en doktorgrad. Uansett, syns jeg det er fryktelig tidlig å begynne å tenke på dette. Du har ikke begynt på utdanningen din enda. Endret 11. september 2011 av Kubjelle Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Takk for mer nyttig informasjon. Forsåvidt så har jeg ikke begynt å tenke på det, men føler bare at jeg har lyst. Slik som jeg skrev i førsteposten så kommer jeg nok ikke til å bestemme meg før jeg har tatt min mastergrad. Det er motivasjonen min som er på topp, og jeg tenkte at jeg skulle spørre her for å finne ut hvor realistiske mine ambisjoner er! Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Sikker på at du ikke skal ta en MEng istedenfor MSc da? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Jeg tar ihvertfall BSc nå, men vet ikke hva det blir etter det. Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Ser nå at faget ditt ligger under Comp Science Department og ikke Engineering(som ikke ser ut til å eksistere på skolen din?). Så da gjelder ikke noe av det jeg sa. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Nei. Jeg tror det eneste jeg kan ta er MSc og MRes. Om jeg skulle tatt en PhD på samme universitetet som jeg går på nå, så hadde det blitt i "Intelligent Robotics". Det står opptakskrav her, selv om jeg ikke er så veldig kjent med det britiske skolesystemet: Entry Requirements A first or good 2(i) degree in an IT-related discipline. Non-native English speakers are required to take a University recognised test of academic English language proficiency with required minimum proficiency levels equating to an IELTS score of 6.5 or a TOEFL score of 580 (paper based test) or 237 (computer based) with an essay rating of 5.0. Applicants who have successfully undertaken a Bachelors degree in a UK University are exempt from this requirement. Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 First = 70% eller bedre. I Norge: A 2:1(two-one) = 60%-70%. I Norge: B Det er standard for alt av postgrad-utdanninger og profilerte selskaper å be om en "god 2:1" eller bedre. Det vil si at du må ha kanske 65% eller bedre. Altså litt bedre enn B i snitt. Finnes selvfølgelig unntak, andre ting som kan påvise dine evner enn karakterer. Skal sies at 7-8 år på samme universitet ikke nødvendigvis er det beste for deg, hverken i forhold til arbeidsmarkedet eller egenutvikling. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Jeg har ikke lagt noen planer om hvordan studiet mitt skal se ut og hvor jeg skal ta hvilke grader. Det ser ut som jeg er rimelig opplyst innen området, og skal bruke mine 5 neste år på å finne ut hva jeg skal gjøre etterpå. Det er selvsagt et stort valg, og jeg tror jeg nå har en anelse på hva jeg eventuelt kommer til å rote meg opp i. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Min bror tar per dagsdato PhD ved NTNU i Trondheim, der krever dem at han skal legge fram progresjoner i løpet av hvert semester for å vise at det stipendet dem gir han har noe for seg. Ellers når han søkte stipendet og stillingen så var det stilt høyekrav til referanser i frå tidligere studieplasser, han måtte også kunne vise til gode resultater over tid. Han hadde alerede tatt utdanningen sin ved NTNU å stilte derfor ganske langt fremme i rekkene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå