N1ko Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Hey! Har siklet over vannkjøling en stund nå, og har alltid hatt skikkelig lyst til å kjøpe det! Nå har jeg penger også, så vurderer å kjøpe det. Problemet mitt er at det er så vanvittig mye å velge mellom! Har vært innom FrozenCPU og de har jo hundrevis av forskjellige blokker, radiatorer og alt det andre, så jeg tenkte jeg skulle spørre her om hjelp. Tenker meg at budsjettet ligger på ca 1k kan nok drøye litt, men helst ikke så mye? Er det alt for lite? Nå for tiden har jeg en AMD X4 965BE som er kjølt av en CoolIt Vantage, men er ikke helt fornøyd med den kjøleren, får ikke så gode temps med den. Hadde prosessoren overklokka til 3.9ghz, men etter shutdown pga. overoppheting mens jeg spillte BC2 skrudde jeg ned til stock speed. Dette var riktig nok midt på sommeren og det var 30* på rommet mitt... Skulle egentlig oppgradere til Intel i5-2500k, men jeg drøyer til release av ivy bridge, så da må jeg ha et vannkjølingsett som vil funke der også. Har sett litt på Ek H30 Supreme HF 240, som er et fullstendig kit. Koster ikke så mye heller. Hva synnes dere om det? Blir det billigere å sette sammen selv? Også, hvilke slanger burde jeg bruke? Skulle gjerne hatt hvite eller blå-gjennomsiktige slanger. Som nevnt i tittelen har jeg for tiden kun planer om å vannkjøle prosessoren, da jeg har en relativt god kjøler på GPU allerede. Kunne kansje tenkt meg å lagt til RAM i loopen senere, men det blir ikke enda. Hvilken butikk burde jeg handle fra? Har ingen problemer med å handle fra utlandet. Kabinettet jeg har for øyeblikket er Fractal Design R3, men har store planer om å bytte til Fractal Design Arc Mini, et mAtx kabinett. Er god plass til en tykk 240 radiator inni der. Er det ekstremt dristig å prøve å vannkjøle et mAtx? Takker for alle svar, Niko! Lenke til kommentar
Freidiggggg Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 For øyeblikket har jeg denne vannkjølinga på min AMD Phenom x4 965 BE, klokket til 4.1 Ghz. Ligger på 52-58 grader etter timesvis med full load, og kabinettet mitt suger hardt. Har kun CPU kjølinga og viftene fra skjermkortet som kjøler ned, ellers har jeg koblet ut de andre viftene på kabinettet da de bråkte litt mye. Vet ikke om den vil passe, men det er i hvertfall min anbefaling om den skulle det. Du kan forresten plassere eksosvifta på utsiden av kabinettet, og pumpa på innsiden. Bråker svært lite. Trenger ikke vedlikehold. Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 10. september 2011 Forfatter Del Skrevet 10. september 2011 Er custom vannkjøling jeg er ute etter, ikke en lukka loop. Har allerede et lignende system, Coolit Vantage. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Tenker meg at budsjettet ligger på ca 1k kan nok drøye litt, men helst ikke så mye? Er det alt for lite? Klarer du sette sammen en vannkjølingsloop til 1000,- så er du god Jeg ville satt budsjettet på 2500,-. Det er så mange småting man glemmer hele tiden som man plutselig trenger. Ekstra vifter, ekstra forlenging til forskjellige ledninger, mere kjølevæske, øl til monteringen, øl til planleggingen, etc.. Uansett. Nå for tiden har jeg en AMD X4 965BE som er kjølt av en CoolIt Vantage, men er ikke helt fornøyd med den kjøleren, får ikke så gode temps med den. Hadde prosessoren overklokka til 3.9ghz, men etter shutdown pga. overoppheting mens jeg spillte BC2 skrudde jeg ned til stock speed. Dette var riktig nok midt på sommeren og det var 30* på rommet mitt... Temperaturen som et kjølesystem klarer å gi deg avhenger hovedsaklig av overflatearealet til kjøleelementet (i dette tilfellet er det radiatoren), temperaturen i rommet og viftene. Det å gå over på en selvbygget vannkjølingsloop vil ikke automatisk gi deg bedre resultater. Har sett litt på Ek H30 Supreme HF 240 Ja, kjøp det. For øyeblikket har jeg denne vannkjølinga på min AMD Phenom x4 965 BE Det er ikke vannkjøling. Det er en vannbasert CPU-kjøler. Dette er vannkjøling. Lenke til kommentar
mar85 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Ehm, Ivy Bridge kommer ikke ut før 2013, Sandy Bridge E mener du vel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå