vikingkylling Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Warcraft 1 var bare en videreføring av Dune 2. Sjangeren må få lov til å utvikle seg, men utvikler den seg for mye blir det en annen sjanger. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Et stort problem med RTS er at et godt RTS neppe vil komme på konsoll. Det med at RTS sjangeren gjentar seg selv alt for mye er jeg litt uenig i. Ja sjangeren gjentar seg, og på samme måte som RTS spill bare er å sanke ressurser, bygge base og knuse fienden er vel FPS spill bare å holde musepekeren over bevegende mål og trykke venstre museknapp. Jeg tror generelt at innovasjon i spill-industrien har falt litt av siden 90-tallet, spesielt når det gjelder større selskap. Noe av det som gjør sjangeren mindre populær er det faktum at det er spill med mye og lære, og mye som må mestres ved trening. Det er rett og slett vanskelige spill for nybegynnere. Starcraft 2 har gjort med nybegynnervennligheten fra SC:BW, men spillet er fortsatt naturlig komplisert. Mye av det ligger i at store selskap vet at det er letter å tjene penger på andre spill. FPS-spill gjentar seg definitivt også, det er det ingen som argumenterer mot, og det er ikke er argument for at RTS-er faktisk utvikler seg. Faktum er at begge sjangrene har stått omtrent stille i lang tid, men det er likevel ingen tvil om at variasjonen i FPS-er er større enn i RTS-er. Et ferskt eksempel på det er Deus Ex. Et annet er Fallout 3. Dette er fps-spill med veldig andre elementer enn feks Call of Duty. I tillegg så er det lettere å bygge opp et fornuftig narrativ ved hjelp av sjangre som FPS hvor du kan begynne forsiktig, la ting ta mer og mer av, og så ta fullstendig av inn mot slutten. I RTS, så lider man av at tempoet blir senket drastisk på starten av hvert brett, og man får en følelse av at man for nte gang må bygge opp igjen det man har bygget opp X antall ganger allerede. Hadde rts-er lyktes med å gi deg følelsen av at du bygget noe mer permanent - slik strategispill som Civilization og Europa Universalis gjør - eller for den sakens skyld rpg-er - så hadde sjangeren kunnet øke sitt appell betraktelig. Tror ihvertfall jeg. Og nei, det har vært veldig liten utvikling mellom Warcraft 1 og Starcraft 2 Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 må innrømme at jeg ikke helt ser denne "ingen ny-spillemåte" delen helt, jeg vil egentlig bare bygge en base, mekke units og sende dem inn, alt i en strategisk måte selvfølgeli, men det trenger ikke være originalt, bare rafinert og balansert. det kommer stadig ut nye FPS's disse er det jo sjeldent mye nytt på, du peker du skyter du scorer, men som noen nevnte tidligere i tråden... disse jævla konsollene... må innrømme at jeg tilbringte mye tid på c&c red alert 1 på ps1 i min barndom, men syntes det er helt klart at rts ikke passer seg på konsoll som så mange andre har nevnt, men passer FPS noe bedre på konsoll? det er jo helt elendig å sikte med en controller kontra en mus Lenke til kommentar
Lange Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 RTS er en utdøende sjanger først og fremst fordi den ikke evner å fornye seg. Derfor FPS sjangeren gjør det så dårlig? Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Kunne godt tenkt meg å se en oppfølger til Fragile Allegiance. Lenke til kommentar
Varrakk Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Problemet med RTS er at alle spill MÅ portes om til konsoller også. Det finns ingen spill som funker mindre på en konsoll enn RTS. Så der har du grunnen til at så lite resurser legges i denne genre. Det siste virkelig gode RTS imo, er Supreme Commander I. Og SupCom II er det perfekte eksempel på at konsoll porting ødelegger for RTS. Lenke til kommentar
Nightmare1518 Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 World in Conflict var da ganske solid? WiC fikk 10/10 her på gamer.no. Etter WiC så har vi vel bare hatt SC2 som vi kan kalle et bra RTS spill... Lenke til kommentar
Alpakasso Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Der ligger problemet med rts i dag, det eneste folk gjør er å lese seg opp og trene på hvordan man kan rushe raskest mulig. Det fører til at alle som f.eks. spiller starcraft 2 online (meg selv inkludert) blir totalgrust gang på gang på gang, og derfor ikke gidder spille. Dette gjelder kanskje bunn-ligaene, men er langt sjeldnere på høyt nivå. Dessuten, om du vet alle rusher, hvorfor reagerer du ikke bare på all-inn-rushen og vinner hver kamp? Feiler han, taper han. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Jeg liker ikke å spille mot andre folk på samme kartene gang etter gang, jeg vil ha en skikkelig campaign, det er det som gjør et skikkelig RTS synes jeg. Starcraft 2 hadde en god campaign. Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Det selger vel ikke så bra. Shogun 2 solgte vel bare knappe 300 000 verden over, og ble dumpet i pris så og si med engang. RTS er vel primært et PC-marked, og som alle vet er PC-spill et stort offer for piratkopierng. Når det er sagt, kan jeg tildels være enig i at selve RTS-spillene av den gamle skolen begynner det å bli få av, men for den som liker strategi har det vært prøvd mye sprøtt opp igjennom årene. Miksing av sjangere, andre elementer etc. Som eks. World in Conflict, Risen osv. Husk også på at på slutten av 90-tallet da RTS var noe som solgte godt fantes det ørten forskjellige spill. Det ble nærmest spydd ut RTS-spill på lik linje med FPSer i dag. Etter C&C og dens spin-offs kom det Total Annilhilation, Dominion, 7th Legion, KKND, Age of Empires, Star Craft osv. Blizzard og Starcraft/Warcraft har vel sitt market med fans, og de tenker vel at det fungerer, så hvorfor endre på det. Star Craft 2 selger jo bra uansett. Om trenden skulle snu i RTSenes favør, noe som kan bli vanskelig med tanke på konsollfokuset, så vil vi nok se maaaaange flere igjennom. Etterspørsel og marked kontrollerer jo som sagt hva som blir produsert, om du da ikke kan kunsten ved skape ditt eget marked. Lenke til kommentar
Laohn Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Langt ifra en utdøende sjanger, men det er samme problemet som med MMO. Blizzard har lagt listen altfor høyt. Utrolig mange gode MMO som har kommet, men når du har såpass stort miljø innenfor WoW så blir det altfor attraktivt. Selv jeg startet enda jeg hatet spillet, men når alle venner spiller så blir jeg trukket inn. Samme med RTS sjangeren. Shogun 2 og Total War spillene er egentlig sabla gode spill. Men Starcraft 2 er såpass populært og bra at det skal ekstremt mye til for at folk begynner med noe annet. Starcraft vil jeg si er et kultfenomen. Ta en titt på teamliquid og det er 50-100 000 viewers til enhver tid som ser på Starcraft 2. SER PÅ ! Så har man millioner med spillere som konkurrer på ladderen. Det er et eller annet show som foregår nesten hver uke verden rundt og konkurranser. RTS en utdøende sjanger ? Absolutt ikke, Starcraft 2 har bare lagt listen ekstremt høyt. 1 Lenke til kommentar
casemodd Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Tror fortsatt det er et stort marked for bra RTS. Jeg er rimelig sikker på at hvis det ble laget en oppfølger til Age Of Empires 2 som hadde bedre grafikk, lang og god singelplayer-campaign, flere gamemoduser osv. så ville svært mange kjøpt det. Det var et glimrende spill, men hadde noen mangler som f.eks: det burde vært flere muligheter for diplomati, bedre optimalisering for at spillet skal takle at det er flere spillere samtidig og med høy produksjon av enheter (dette gjelder både i lan og når du spiller mot datamotstandere), litt mer avansert utbygging av byer, hinder for tidlig rushing (dette kunne bl.a vært unngått ved at det er plassert ut diverse mer eller mindre mektige rebell og gangster-leire på strategiske punkter på kartet som vil stå i veien for mindre armeer som prøver seg på et lynangrep før spillet er ordentlig i gang. Dersom disse ble beseiret av rebellene, kunne rebellene gått og inntatt byen og tatt over bønder og blitt en ny datamotstander i stedet for den som rusjet. Flere og nyskapende game-moduser, flere vanskelighetsgrader, gjerne noen der ikke bare ressurssanker/byggehastighet er det mest avgjørende. Taktikk, bedre AI osv. Det er mye som kan gjøres for å forbedre gamle storheter og få denne sjangeren frem fra glemselen igjen. Jeg spiller fortsatt AOE2 fra tid til annen og har det moro med det den dag i dag. Etterkommere som AOE3, Age of Mythology likte jeg ikke i det hele tatt av flere årsaker. Har heller ikke noe som helst ønske om å spille det nye online-spillet som er kommet. AOE2 er en legende, og fortjener en verdig oppfølger. Tror faktisk den ville solgt i bøtter og spann. 1 Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 må innrømme at jeg ikke helt ser denne "ingen ny-spillemåte" delen helt, jeg vil egentlig bare bygge en base, mekke units og sende dem inn, alt i en strategisk måte selvfølgeli, men det trenger ikke være originalt, bare rafinert og balansert. det kommer stadig ut nye FPS's disse er det jo sjeldent mye nytt på, du peker du skyter du scorer, men som noen nevnte tidligere i tråden... disse jævla konsollene... må innrømme at jeg tilbringte mye tid på c&c red alert 1 på ps1 i min barndom, men syntes det er helt klart at rts ikke passer seg på konsoll som så mange andre har nevnt, men passer FPS noe bedre på konsoll? det er jo helt elendig å sikte med en controller kontra en mus Du vil gjerne bare lage en ny base, mekke units osv, men for veldig mange andre (som meg) så har det at sjangeren har utviklet seg så lite siden Dune II - og at vi dermed føler at vi har spilt spillet før - gjort at markedet for slike spill er blitt mye mindre enn de var tidligere. Jeg elsket det orginale Starcraft - men har ikke rørt Starcraft 2 etter betaen - hvorfor det tror du? Jo, fordi jeg følte at jeg hadde spilt spillet før, og den grafiske oppgraderingen var ikke nok til å få meg til å spille det. At det stadig kommer ut nye FPS uten innovasjon svarte jeg delvis på allerede, disse spillene har en helt egen evne til å fortelle en historie fordi spilleren er mye tettere på hendelsene, noe som gjør opplevelsen mer unik. Som jeg allerede skrev over, så må rts-er i større grad evne å gi spilleren en følelse av progresjon slik som rpg-er og strategispill som Civilization gjør. FPS-er gjør dette ved at karakteren din gjerne kan levle (i mange), får tilgang til bedre våpen osv, men i et rts er du faktisk stuck med å bygge samme barracks på hvert bidige brett, og du får aldri med deg fremskrittet fra forrige brett - noe som gir en monotom følelse for veldig mange spillere, selv om det kanskje ikke gjelder deg. Forøvrig er det interessant hvordan mange her inne skylder på konsoller. Dette er selvsagt delvis riktig, men hvorfor tror dere alle spill i dag må utvikles til konsoll? Seriøst, gjett! Det er én enkelt grunn, og den henger sammen med det som er drivkraften i hele spillmarkedet. Hva kan det være mon tro? Det skyldes selvsagt at salg av spill til PC ikke er høyt nok til å forsvare at spill med god grafikk og avansert gameplay utvikles utelukkende til PC. At salget av PC-spill er lavere enn konsollsalget skyldes nok dessverre piratkopiering som er ufattelig enkelt på PC - og som har bidratt til å ødelegge mange av de spillsjangrene som tidligere var mest utbredt på PC. Eller, som i tilfellet med FPS-er, fått de til å i hovedsak konvertere til å prioritere konsoll først. Det er synd, men det er sant. Jeg tipper de fleste av oss har piratkopiert spill til PC før - og at vi kjenner folk som aldri kjøper spill men bare piratkopierer uten å se noe galt i det. På den andre siden, så har vel de færreste av oss piratkopiert spill til 360, PS3 eller Wii? Ihvertfall er antallet mye mindre. Lenke til kommentar
the_mule Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Trenger man mer enn StarCraft2? Er faen meg det beste spillet siden 1900tallet, og dette sier jeg selv om jeg spiller zerg! Lenke til kommentar
radiohodet Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) RTS kommer til å bli en nisjesjanger som TBS har blitt. Grunnen er ganske enkel. Det funker ikke å spille RTS til konsoll, derfor er det ingen som gidder å lage høyprofilerte nye spill. Unntaket er Blizzard, men de selger på sitt eget merkenavn. Starcraft 2 har ingenting med med mangelen på nye RTS-spill å gjøre forøvrig. Det selger på merkenavnet. De fleste som har spilt en del RTS vet at det finnes bedre alternativer der ute. At mangelen på spill skyldes mangel på fornying er forøvrig bare fjas. FPS-spill har ikke fornyet seg i det hele tatt, og er fremdeles de mest solgte spillene. Forøvrig er det interessant hvordan mange her inne skylder på konsoller. Dette er selvsagt delvis riktig, men hvorfor tror dere alle spill i dag må utvikles til konsoll? Seriøst, gjett! Det er én enkelt grunn, og den henger sammen med det som er drivkraften i hele spillmarkedet. Hva kan det være mon tro? Det skyldes selvsagt at salg av spill til PC ikke er høyt nok til å forsvare at spill med god grafikk og avansert gameplay utvikles utelukkende til PC. At salget av PC-spill er lavere enn konsollsalget skyldes nok dessverre piratkopiering som er ufattelig enkelt på PC - og som har bidratt til å ødelegge mange av de spillsjangrene som tidligere var mest utbredt på PC. Eller, som i tilfellet med FPS-er, fått de til å i hovedsak konvertere til å prioritere konsoll først. Det er synd, men det er sant. Jeg tipper de fleste av oss har piratkopiert spill til PC før - og at vi kjenner folk som aldri kjøper spill men bare piratkopierer uten å se noe galt i det. På den andre siden, så har vel de færreste av oss piratkopiert spill til 360, PS3 eller Wii? Ihvertfall er antallet mye mindre. Dette er en sinnsyk skivebom. Folk piratkopierte MYE mer i prosent på 80 og 90-tallet, og avansert gameplay? Tuller du? Spillene har jo blitt mindre og mindre kompliserte siden 90-tallet. Det er grafikkjaget til dagens kids som gjør at spill blir nedprioritert til PC, pluss at dagens kids ikke bryr seg om avansert gameplay. De vil ha awesomebutton. Derfor er det akkurat det de får. Hva er poenget med å lage spill til PC når flest spillere vil trykke på en knapp foran TV'en i stedet? Det er ingen store spillutviklere der ute som er oppriktig opptatt av spill lenger, de er bare opptatt av penger. Det er også en stor forskjell fra tidligere. Eneste unntaket er indiemarkedet, og det er vel derfor de mest interessante spillene nå for tiden kommer fra disse miljøene. Endret 13. september 2011 av radiohodet 1 Lenke til kommentar
Alpakasso Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Starcraft 2 har ingenting med med mangelen på nye RTS-spill å gjøre forøvrig. Det selger på merkenavnet. De fleste som har spilt en del RTS vet at det finnes bedre alternativer der ute. Annet enn sc:bw, absolutt ikke. Lenke til kommentar
gnugfur Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Kunne godt tenkt meg å se en oppfølger til Fragile Allegiance. Dette spillet var fantastisk. Selv vil jeg trekke frem som mangen andre her i tråden Supreme commander II. Total Annihilation har gitt meg ukesvis med glimrende underholdning både i LAN og i singleplayer skirmish mode fordi det var et dypt strategispill med et mangfold av muligheter man kunne knuse fienden med. Supreme commander var ingen unntak, jeg har fortsatt Forged Alliance liggende på steam og banker det igang innimellom for å holde RTS genene vedlike. Supreme Commander II gledet jeg meg voldsomt til. Jeg forhåndsbestilte det konsollaidsinfiserte bossaproduktet og tok meg fri fra jobb dagen det kom og dagen etterpå for å nyte det fullt ut med pils og spillkos. Jeg tror ikke jeg har blitt så skuffet noengang. Teching av fabrikker var redusert til et skill tree man måtte samle research points til, av ground units/fly/båter var alt redusert med 60-70% enheter. Prototype units som tidligere tok 20-40 minutter å bygge kan man nå pumpe som om de var vanlige fotsoldater. Spillet er ødelagt. Samt, zoomer man ut (i mitt tilfelle bruker skjerm nr 2) så får man et helvette med å skille enheter. Selvsagt skal det lages en forenklet måte å velge enheter på med konsoll. Chris Taylor, du var en gang helten min. Du er idag død og begravet for min del. RTS spill har besøkt alle mulige slags hybrider, sjangere og måter å spille på. Jeg foretrekker total og supreme sine metoder å skildre dette på. Ressursene henter seg selv når man har først bygget bygninger til dette. Og man kan konsentrere seg om krigføring. Command and Conquer var selvsagt kjempegøy når det kom. Men at man bygger bittelitt fortere med 14 barracks er igrunn tåpelig. Dune II var revolusjonerende i sin tid og jeg drar fortsatt frem denne gamle klassikeren og sliter det igang gjennom dosbox. Dette spillet med sine dagens mangler som å kunne velge flere enheter, kunne sette en move and attack ordre og sånne ting er fortsatt for meg en av de beste spillene noensinne laget. Det er fortsatt inne på noe helt eget og er lysår ifra å melke WWII, dagens era og fremtiden. Det er så mye nytt og spennende at jeg får tårer i øynene. Selv har jeg i disse dager nettop tvunget Windows 7 til å kjøre Homeworld 2 i 1920x1080 og koser meg med hovedhistorien der. Igjen, spillet var revolusjonerende og er det fortsatt. Eneste som irriterer meg er begrensningen på enheter. Ressurser er få og man må tenke over hva man bygger i henhold til hva fienden bygger for å kunne komme ut av det seirende. Transport Tycoon (lik det eller ei) er et glimrende RTS som jeg har sett mangen spill prøve å etterligne i etterkant men ikke kommer i nærheten av kompleksiteten eller spillegleden av. Jeg tror nok ikke RTS er døende. Men jeg tror spillprodusenter må finne ut av at RTS bør spilles med en interface hvor man har mulighet til å få et raskt overblikk over slagmarken, kunne utføre ordre til flere enheter lynkjapt (ctrl 1-10) og kunne micromanage på et helt annet nivå enn hva konsoll noensinne kan tilby. Jeg har pc til 36.000. Jeg driter i grafikk, sålenge gameplay er awesome (ref awesomebutton) dypt og utfordrende. (ref world of warcraft, omtrent like utfordrende som et overkjørt reinsdyr men fortsatt ekstremt populært.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå