Gå til innhold

RTS et utdøende genre?


Anbefalte innlegg

Vel som tittelen sier har jeg bemerket meg en stor mangel på sterke rts'er de siste årene (med sterke mener jeg suksessfulle og bra lagde) vi kan selvfølgelig se moteksempler som f.eks starcraft2 eller noen av de nye dawn of war'gamesene, men dette er et veldig få tall i forhold til det som ble lagd før (e.g.): AoE, EmpireEarth, wc3, sc1, rise of nations, rise of legends, wbc2 etc etc

 

Jeg kan ikke noe annet enn å spør hvorfor?

er det at denne typen spill ikke appelerer like mye til den "kjøpende" massen? disse folkene vil heller ha dårlig lagde action-rpg games til xboxen sin enn et solidt RTS til datan?

eller kan det være at RTS generasjonen har sakte gått over til turn-based eller hybrids? (som f.eks heroes6 (turn based) eller shogun2 (hybrid)

 

eller er det mulig at det ikke lenger var noe rom for noe nytt og originalt innenfor rts'enes verden? at alle veier som var mulig å gå innenfor et balansert/bra lagd/spillbart rts er gått?

 

eller er det mulig at disse spillene fortsatt kommer ut og jeg bare er totalt ignorant? (som sagt det finnes alltid GODE rts'er som kommer ut, føler bare at antallet har sunket...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kunne godt tenkt meg et nytt og bra RTS spill, har spilt alle spillene i command & conquer serien, starcraft 1 og 2, warcraft 1,2 og 3, dune 2 og emperor: battle for dune, Z, total annihilation, age of empires og mange andre. Her forleden tok jeg frem emperor: battle for dune igjen, men det var rett og slett for dårlig..

 

Venter på nye gode RTS spill her også... Hvilket nytt RTS kan anbefales?

Lenke til kommentar

eller er det mulig at det ikke lenger var noe rom for noe nytt og originalt innenfor rts'enes verden? at alle veier som var mulig å gå innenfor et balansert/bra lagd/spillbart rts er gått?

 

Før spilte vi veldig ofte age of empires 2 på lan, alle var med, ingen rushet (fordi ingen fikk det til) og vi hadde timelange matcher der alle fikk tid til å bygge opp svære armeer og være med i gamet. Etterhvert begynte folk (meg selv inkludert) å lese strategi på hvordan man rushet. Det resulterte i at vi var 2-3 stykker som gruste alle de som spilte casual og at de som aldri hadde spilt før ikke gadd bli med. Det er gøy å vinne på å rushe de første gangene de skjer, men i lengden har det vært store end-games uten at alle sitter og micro-manager som har hatt de mest minneverdige øyeblikkene.

 

Der ligger problemet med rts i dag, det eneste folk gjør er å lese seg opp og trene på hvordan man kan rushe raskest mulig. Det fører til at alle som f.eks. spiller starcraft 2 online (meg selv inkludert) blir totalgrust gang på gang på gang, og derfor ikke gidder spille. Selv spiller jeg nå bare desert strike 1338 på starcraft 2, for der kan selv en middels god spiller hevde seg og overleve en stund.

 

Rts er blitt for hardcore og kompetitivt, og slipper ikke nye spillere inn i varmen. Misforstå meg rett her, og la meg bruke en analogi: Det er ikke noe i veien med å ha elite-nivå i fotball, men betyr det at alle som ikke bruker like mye tid som eliteseriespillere på å trene, ikke skal få ha det gøy med å spille på løkka?

 

Edit: leif

Endret av Nudel
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror det har med å gjøre at spillselskapene ikke tjener nok penger på disse typene spill. Isteden lager masse "tøffe og kule" skyte og eventyrspill, noe som mange kjøper fordi det ser kult og tøft ut. Men det er kjedelig for min del, fordi jeg spiller nesten bare rts.. =p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan vel nevne ett par RTS som ikke er helt nye, men ganske nye... Har spilt en del Anno 1404 (Nytt spill kommer i år en gang, Anno 2070) i det siste, men det er vel mindre RTS i Starcraft/AoE-betydningen av RTS. Sins of a Solar Empire er også et ekstremt bra RTS som jeg har enkelte saver med 24+ timer med gameplay på.

Supreme Commander: Forged Alliance er også veldig bra, men har noen problemer med AI, og det at spillet har en tendens til å gå tregere og tregere etterhvert som spillet går.

Ingen av disse er veldig nye, men de er relativt nye, og Sins of a Solar Empire får enda expansion packs.

SoaSE og SC:FA har begge mange, mange gode mods.

Lenke til kommentar

Kan vel nevne ett par RTS som ikke er helt nye, men ganske nye... Har spilt en del Anno 1404 (Nytt spill kommer i år en gang, Anno 2070) i det siste, men det er vel mindre RTS i Starcraft/AoE-betydningen av RTS. Sins of a Solar Empire er også et ekstremt bra RTS som jeg har enkelte saver med 24+ timer med gameplay på.

Supreme Commander: Forged Alliance er også veldig bra, men har noen problemer med AI, og det at spillet har en tendens til å gå tregere og tregere etterhvert som spillet går.

Ingen av disse er veldig nye, men de er relativt nye, og Sins of a Solar Empire får enda expansion packs.

SoaSE og SC:FA har begge mange, mange gode mods.

elsker faktisk sins of a solar empire men regner d som et gammelt spill

 

men du sier d kommer fortsatt xpansions? disse vil jeg GARANTERT teste :)

du har og helt rett i anno 1404

de siste supreme commander spillene har hatt helt forferdelige singeplayers etter min mening, men kanskje jeg setter "baren for høyt"

 

 

 

men generelt så er vel dette et ganske fåtall i forhold til 95-2005 perioden?

eller var dette en gullAlder muligens som vi ike vil se igjen

Lenke til kommentar

eller er det mulig at det ikke lenger var noe rom for noe nytt og originalt innenfor rts'enes verden? at alle veier som var mulig å gå innenfor et balansert/bra lagd/spillbart rts er gått?

 

Før spilte vi veldig ofte age of empires 2 på lan, alle var med, ingen rushet (fordi ingen fikk det til) og vi hadde timelange matcher der alle fikk tid til å bygge opp svære armeer og være med i gamet. Etterhvert begynte folk (meg selv inkludert) å lese strategi på hvordan man rushet. Det resulterte i at vi var 2-3 stykker som gruste alle de som spilte casual og at de som aldri hadde spilt før ikke gadd bli med. Det er gøy å vinne på å rushe de første gangene de skjer, men i lengden har det vært store end-games uten at alle sitter og micro-manager som har hatt de mest minneverdige øyeblikkene.

 

Der ligger problemet med rts i dag, det eneste folk gjør er å lese seg opp og trene på hvordan man kan rushe raskest mulig. Det fører til at alle som f.eks. spiller starcraft 2 online (meg selv inkludert) blir totalgrust gang på gang på gang, og derfor ikke gidder spille. Selv spiller jeg nå bare desert strike 1338 på starcraft 2, for der kan selv en middels god spiller hevde seg og overleve en stund.

 

Rts er blitt for hardcore og kompetitivt, og slipper ikke nye spillere inn i varmen. Misforstå meg rett her, og la meg bruke en analogi: Det er ikke noe i veien med å ha elite-nivå i fotball, men betyr det at alle som ikke bruker like mye tid som eliteseriespillere på å trene, ikke skal få ha det gøy med å spille på løkka?

 

Edit: leif

hmm du har noen veldig gode poeng, rushes gjør at balansen i et spill blir mye mer syltynn, er forøvrig litt uenig i det med at alle folk rusher hele tiden

spiller nesten alltid 20minutt++ games i masterleague sc2 jeg værtfall...

i wc3 varte de ofte opptil 16minutt, da maxet mann ut og hadde sin hero battle(også et veldig høy kompetetivt spil)

 

dette burde vel heller ikke vært noen hindring til at singeplayer RTS's kunne fortsatt å komme ut?

Lenke til kommentar

Humm, føler personlig at RTS-spill er for like. Har du spilt Starcraft, Warcraft, Anno, AoE og Red Alert har du opplevd det det er å oppleve (mer eller mindre).

 

Av disse er Starcraft 2 nytt, Anno relativt nytt og resten av RTS'ene gamle. I tillegg er det verdt å merke seg at flere av disse er relativt like

 

Når ble det siste RTS'et utgitt egentlig?

 

SC2 solgte jo som bare rakkern, og jeg tror Anno gjorde det bra også. Hvis en utvikler klarer å lage et godt RTS med unike spillmekanismer kjøper jeg det på dagen, men jeg ser ikke helt hvordan de skal få det til.

Lenke til kommentar

Humm, føler personlig at RTS-spill er for like. Har du spilt Starcraft, Warcraft, Anno, AoE og Red Alert har du opplevd det det er å oppleve (mer eller mindre).

 

Av disse er Starcraft 2 nytt, Anno relativt nytt og resten av RTS'ene gamle. I tillegg er det verdt å merke seg at flere av disse er relativt like

 

Når ble det siste RTS'et utgitt egentlig?

 

SC2 solgte jo som bare rakkern, og jeg tror Anno gjorde det bra også. Hvis en utvikler klarer å lage et godt RTS med unike spillmekanismer kjøper jeg det på dagen, men jeg ser ikke helt hvordan de skal få det til.

men nå har jo spill som starcraft2 lært oss allerede at spillmekanikken ikke engang trenger å være unike bare rafinerte?

Lenke til kommentar

Tja, Starcraft var unikt når det kom ut, og starcraft 2 er mer eller mindre en polert kopi av SC1. Å forvente at en oppfølger skal gå helt bort fra originalkonseptet er urealistisk, så oppfølgere er vel unntak.

 

Problemet er at det nesten ikke finnes "oppfølgere" i sjangeren siden det er så få gode RTS'er å lage oppfølgere av.

Lenke til kommentar

Tja, Starcraft var unikt når det kom ut, og starcraft 2 er mer eller mindre en polert kopi av SC1. Å forvente at en oppfølger skal gå helt bort fra originalkonseptet er urealistisk, så oppfølgere er vel unntak.

 

Problemet er at det nesten ikke finnes "oppfølgere" i sjangeren siden det er så få gode RTS'er å lage oppfølgere av.

et godt poengt, og når jeg tenker på det så er det ofte slik at etter oppfølgeren er lagd spiller jeg fortsatt heller originalversjonen pga grafikk betyr veldig lite innenfor rts

skulle likt å se et rise of nations 2 tho :\

men når jeg ser på spill som empire earth, var 3'eren så fæl at jeg heller spiller 1'eren selv i dag...

Lenke til kommentar

Kan vel nevne ett par RTS som ikke er helt nye, men ganske nye... Har spilt en del Anno 1404 (Nytt spill kommer i år en gang, Anno 2070) i det siste, men det er vel mindre RTS i Starcraft/AoE-betydningen av RTS. Sins of a Solar Empire er også et ekstremt bra RTS som jeg har enkelte saver med 24+ timer med gameplay på.

Supreme Commander: Forged Alliance er også veldig bra, men har noen problemer med AI, og det at spillet har en tendens til å gå tregere og tregere etterhvert som spillet går.

Ingen av disse er veldig nye, men de er relativt nye, og Sins of a Solar Empire får enda expansion packs.

SoaSE og SC:FA har begge mange, mange gode mods.

elsker faktisk sins of a solar empire men regner d som et gammelt spill

 

men du sier d kommer fortsatt xpansions? disse vil jeg GARANTERT teste :)

du har og helt rett i anno 1404

de siste supreme commander spillene har hatt helt forferdelige singeplayers etter min mening, men kanskje jeg setter "baren for høyt"

 

 

 

men generelt så er vel dette et ganske fåtall i forhold til 95-2005 perioden?

eller var dette en gullAlder muligens som vi ike vil se igjen

 

Er enig i at Supreme Commander er ganske trist i singleplayer, primert på grunn av ganske horrible AIer. SC2 var ganske trist har jeg hørt, men har ikke testet det alt for mye. Spiller hovedsaklig over Hamachi (Eller Tunngle, som jeg nå har begynt å bruke fordi Anno ikke funker med Hamachi), med noe folk fra Australia, og det gir en god del underholding, selvom det desverre ikke er noen save funksjon i MP.

 

SoaSE har jo fått to expansions allerede (DLC er vel mer riktig, men meh). Entrenchment la til en god del, hovesaklig innen for forsvar, slik som Starbases, og Diplomacy la til en god del på forhandlings siden. Rebellion kommer en gang i fremtiden og legger til nye fraksjoner (Opprør og Loyalister) og en god del annet. Og nå må jeg og installere det på nytt :p

Lenke til kommentar

RTS sjangeren vil neppe forsvinne fullstendig, men vi får nok ikke se like mange utgivelser som det var på sent 90-/tidlig 2k- tallet i overskuelig fremtid. Markedet er ikke stort nok og det hovedsaklig pga at sjangeren rett og slett ikke funker på konsoller og at mange av de som spiller RTS holder seg til det samme spillet i veldig veldig lang tid sammenlignet med andre spillsjangre. De spillene som faktisk kommer har jo heller ikke de største budsjettene til å drive markedsføring og overskygges av reklamen til de store utgiverene. Det hjelper dem heller ikke at majoriteten av spillpressen ikke ser ut til å bry seg nevneverdig med RTS spill.

Lenke til kommentar

RTS er en utdøende sjanger først og fremst fordi den ikke evner å fornye seg. Har du spilt Command & Conqueror har du spilt Age of Empires har du spilt Total Anihilation har du spilt Warcraft har du spilt Rise of Nations har du spilt Empire Earth har du spilt Starcraft osv. Alle disse spillene baserer seg på det samme, sank ressurser, bygg base og knus fienden. Eventuelt bli knust. Dette gjør at mange tidligere fans som undertegnede veldig fort blir lei når jeg spiller en rts - da jeg alltid føler at jeg har gjort det mange ganger før - og dermed ender opp med å miste interessen for sjangeren. Selv hadde jeg gjerne sett en rts som forsøkte å få inn det mer "permanente" som du har i feks civ. Det er begrenset hvor mange ganger jeg gidder å bygge den samme barracksen - men hvis hele spillet var større og mer sammenhengende, så ville en kanskje ikke følt det på samme måten. Eller kanskje det bare er bedre at utviklere hadde forsøkt på mer innovative strategiformer slik som Paradox Interactive har vært flinke til, slike ting skulle jeg gjerne sett flere av - med noe variasjon selvsagt. Konklusjonen er at med lite innovativitet, så mister man interessen, og sjangeren dør ut. Synd, men kanskje nødvendig.

Lenke til kommentar

det på mange måter ikke et sant rts, det mangler core-elements som produksjon og dermed in-base-produksjonsvalg og lignende

 

Jeg tror dette er problemet. Gameplayet i f.eks StarCraft 2 og Dune 2 er på mange måter identiskt. Du sender harvester/droner/whatever etter resursser, slenger opp en base (veldig ofte de samme bygningene i samme rekkefølge uansett spill), bygger en stor hær og gruser fienden. Så drar du til neste brett og gjør akkurat det samme. Det var bra i Dune 2, men tyve år senere burde vi vel ha fått en forandring?

 

Og det igjen er problemet. Du sier Company of Heroes ikke er et "sant" RTS fordi det ikke har produksjon og basebygging, men er ikke nettopp det en bra ting? Dawn of War hadde ikke resursser, men du fikk penger ved å holde noen områder. Det er vel heller ikke et "sant" RTS?

 

Men nettopp det er problemet, som sagt. Sjangeren må få lov til å utvikle seg. Blir det bare mer av det samme blir det fort kjedelig. Om det utvikler seg om fjerner noen core-elementer blir det ikke lenger et sant RTS. Uansett sliter sjangeren.

Lenke til kommentar

Et stort problem med RTS er at et godt RTS neppe vil komme på konsoll.

 

Det med at RTS sjangeren gjentar seg selv alt for mye er jeg litt uenig i. Ja sjangeren gjentar seg, og på samme måte som RTS spill bare er å sanke ressurser, bygge base og knuse fienden er vel FPS spill bare å holde musepekeren over bevegende mål og trykke venstre museknapp. Jeg tror generelt at innovasjon i spill-industrien har falt litt av siden 90-tallet, spesielt når det gjelder større selskap.

 

Noe av det som gjør sjangeren mindre populær er det faktum at det er spill med mye og lære, og mye som må mestres ved trening. Det er rett og slett vanskelige spill for nybegynnere. Starcraft 2 har gjort med nybegynnervennligheten fra SC:BW, men spillet er fortsatt naturlig komplisert.

 

Mye av det ligger i at store selskap vet at det er letter å tjene penger på andre spill.

Endret av JonasKJo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...