privinius Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Hei! I går dumpet et brev ned i postkassen min om sesjon del 1. Jeg begynte å fylle ut skjemaet helt til jeg kom til mine tjenesteønsker og spesielle ønsker. Egentlig hadde jeg planer om å ta fagbrev som Dataelektroniker og deretter gå Y-veien videre, for deretter å ta mastergrad. Ut i fra min forståelse så får jeg kombinert førstegangstjenesten med det første året av læretiden, noe som jeg ser på som et stort pluss. Er det noe negativt med ordningen? Og helt til slutt: Det står mellom Hæren og Luftforsvaret for meg; Begge to høres like interessante ut! Er det noen som har erfaringer som kanskje kan tippe meg over på en av sidene? Mvh, Privinius. 1 Lenke til kommentar
Nokkefeita Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Håper ikke du har noe imot at jeg sniker et lite spørsmål inn her Har det noe betydning for om man kommer videre til Del 2 med hva man velger på hvor man eventuelt vil? Vet at det er mange som har svart Hæren (inkludert meg), så hadde man hatt større sjangs om man for eksempel valgte sjøforsvaret(om denne får færre valg)? Eller er det sånn at valgene i sesjon del 1 er likegyldig? Dårlig skrevet , men håper noen forstår. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 (endret) Hei! I går dumpet et brev ned i postkassen min om sesjon del 1. Jeg begynte å fylle ut skjemaet helt til jeg kom til mine tjenesteønsker og spesielle ønsker. Egentlig hadde jeg planer om å ta fagbrev som Dataelektroniker og deretter gå Y-veien videre, for deretter å ta mastergrad. Ut i fra min forståelse så får jeg kombinert førstegangstjenesten med det første året av læretiden, noe som jeg ser på som et stort pluss. Er det noe negativt med ordningen? Og helt til slutt: Det står mellom Hæren og Luftforsvaret for meg; Begge to høres like interessante ut! Er det noen som har erfaringer som kanskje kan tippe meg over på en av sidene? Mvh, Privinius. Det stemmer at det er kombinert læretid og førstegangstjeneste. Det eneste "negative" er at man ikke har ordinær lærlinglønn det første året, men dagpenger på lik linje med de andre soldatene. Ellers er det ingenting negativt. Som 2. års lærling fikk jeg tilbud om å bo billig på befalsmesse, i tillegg kunne jeg fortsette å spise gratis i kantina selv om jeg mottok lønn. Tilbudet om gratis tannlege osv. gjelder begge årene. Øvelser blir lønnet med overtid, så det er bare å søke. Endret 16. september 2011 av ^Th0mas^ 1 Lenke til kommentar
privinius Skrevet 16. september 2011 Forfatter Del Skrevet 16. september 2011 Tusen takk for svar! Jeg syntes jeg leste noe om at man måtte være 3 år til i militæret eller noe sånt. Stemmer det? Jeg vil generelt bli ferdig med lærlingtiden så fort som mulig, men jeg har fortsatt lyst til å oppleve militæret, liksom. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Nei, du har ingen pliktår etter endt læretid i militæret. Det eneste må være normal repøvelse, men det gjelder alle sammen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå