Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fort sliten av lesing

telechubby

Anbefalte innlegg

hey,

sitter og prøver å studere, men så har jeg et evigvarende problem med lesingen. Når jeg var mindre så skjønte jeg ikke et ord av hva jeg leste, men etter øving så har det blitt bedre, allikevel så blir jeg sliten etter å bare lese noen par sider og da må jeg ta pause. Jeg har sjekket synet flere ganger og jeg har ikke noe behov for briller. Så hva er det grunnen til dette? Noen forslag på noen gode øvelser jeg kan bruke?

Endret av telechubby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første som slo meg var at du kanskje trenger briller, men du sier at du har skjekket synet flere ganger. Husker du hva du fikk på testene? De færreste har perfekt syn, og selv om man er relativt lite lang/nærsynt, kan det hende at øynene må jobbe ekstra mye for å fokusere på skriften. Dette kan føre til at man fort blir sliten, og noen ganger vondt i hodet.

Ellers, har du problemer med å konsentrere deg med stillesittende ting? Er det bare når du leser dette skjer og ikke når du f.eks gjør matteoppgaver osv?

Lenke til kommentar

du lider av et problem som så mange andre ungdommer i dag lider av... du er rett og slett for uvant til å måtte gjør no gørrkjedeli som du ikke har lyst til.

det finnes ingen snartvei på dette problemet, for å si det på en måte du kan skjønne det på:

du er nå en 140kg mann som kune er 1,60 høyde, du er altså SMELLFEIT, likevel må du trene til maraton, dette blir helt jævli i starten og eneste måten å bli bedre på er å presse seg, ingen unnskyldninger ettersom du er i denne situasjonen fordi du satt og spiste chips istedenfor å spille fotball....

så bare les og ikke finn på unnskyldninger, så vil det bli lettere med tiden :) (pass og på god belysning)

Lenke til kommentar

Det første som slo meg var at du kanskje trenger briller, men du sier at du har skjekket synet flere ganger. Husker du hva du fikk på testene? De færreste har perfekt syn, og selv om man er relativt lite lang/nærsynt, kan det hende at øynene må jobbe ekstra mye for å fokusere på skriften. Dette kan føre til at man fort blir sliten, og noen ganger vondt i hodet.

Ellers, har du problemer med å konsentrere deg med stillesittende ting? Er det bare når du leser dette skjer og ikke når du f.eks gjør matteoppgaver osv?

Når det gjelder synet så ligger det på 0 på det ene og -0.5 på det andre, og på fokuseringen så kom jeg på "nivå" 7 og det normale er 9, så jeg ligger litt bak der. Har ikke noe problemer med å konsentrere meg i starten, men så merker jeg at jeg blir sliten og ikke forstår hva jeg leser, det har blitt mye bedre i det siste, men når jeg føst blir sliten er det umulig å få meg seg hva som står. Det er jo helt vanlig blandt folk å bli sliten, men jeg ligger ihvertfall under gjennomsnittet etter det jeg har erfart gjennom årene. Matten kan jeg sitte med en stund, skårer engentlig greit på rent teoretiske oppgaver, så jeg vil si at det gjelder mer konkret lesing over lengre tid. Men som sagt så har det blitt bedre, så det er vel bare en treningssak...

Endret av telechubby
Lenke til kommentar

du lider av et problem som så mange andre ungdommer i dag lider av... du er rett og slett for uvant til å måtte gjør no gørrkjedeli som du ikke har lyst til.

det finnes ingen snartvei på dette problemet, for å si det på en måte du kan skjønne det på:

du er nå en 140kg mann som kune er 1,60 høyde, du er altså SMELLFEIT, likevel må du trene til maraton, dette blir helt jævli i starten og eneste måten å bli bedre på er å presse seg, ingen unnskyldninger ettersom du er i denne situasjonen fordi du satt og spiste chips istedenfor å spille fotball....

så bare les og ikke finn på unnskyldninger, så vil det bli lettere med tiden :) (pass og på god belysning)

Tnx, men det er ikke snakk om noe "snarvei" unna problemet, jeg spesifiserte at jeg lurte på om noen hadde noen øvelser, som vil si at jeg vil jobbe med problemet. Jeg er enig med at det er slit som skal til, men som du sa "du lider av et problem som så mange andre ungdommer i dag lider av.." så det finnes nok noen gode tips som kan komme til bruk. Jeg kom over en side som het smartlaering.no som skal hjelpe folk med lese og skrive vansker i alle slag. Jeg skal ihvertfall prøve å finne ut mer, trenger ikke alltid å gjøre det "hardway" hvis det finnes noe bedre;)

Endret av telechubby
Lenke til kommentar

TULLBALL!

Vis det hadde vært hans problem. så ville han ikke ha klaget på det.

TS problem er at han/hun ikke har oppbarbeidet seg en fornuftig mekanisme for å lese, og derfor klarer ikke å lese.

Kanskje det er en feil i hodet, kanskje det er et mekanismen aldri har blitt forbedre via læring, uintresangt.

Lenke til kommentar

Kom over en artikkel fra en tid tilbake som handlet om akkuratt dette (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4210668.ece), her står det at det er utrolig mange mennesker som ikke mestrer dagens nivå på grunn av diverse årsaker. De har forsket mye på hjenen og hvordan den behandler informasjon, som gjør at de definerer dysleksi på en helt annen måte enn før. Nå handler ikke bare dysleksi om hvor godt man kan se og forstå et ord i seg selv, men hvordan man kan se meningen i en hel setning osv...

Endret av telechubby
Lenke til kommentar

Tnx, men det er ikke snakk om noe "snarvei" unna problemet, jeg spesifiserte at jeg lurte på om noen hadde noen øvelser, som vil si at jeg vil jobbe med problemet. Jeg er enig med at det er slit som skal til, men som du sa "du lider av et problem som så mange andre ungdommer i dag lider av.." så det finnes nok noen gode tips som kan komme til bruk. Jeg kom over en side som het smartlaering.no som skal hjelpe folk med lese og skrive vansker i alle slag. Jeg skal ihvertfall prøve å finne ut mer, trenger ikke alltid å gjøre det "hardway" hvis det finnes noe bedre;)

sett montasje-sangen til rocky filmen på loop mens du leser :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...