Asbjeurn Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Ikkje interessant. Ikke jeg som selger. Det er en trofast Pentaxaner som har hatt K10D, K-x og nå K-5 som selger Sigma 8-16mm. Jeg søkte på Nikon og fikk opp Sigma 8-16 annonsen pga linkene som var linket til photozone-de testen. Tenkte aldri på å sjekke hvilken fatning det var før jeg kjøpte og betalte Ah! Ja men då kan det jo kjøpast med god samvittighet. (No er det uansett ikkje det brennviddeområdet eg bevegar meg mest i, og det er først og fremst hus eg er ute etter (i dobbel forstand, faktisk. Står i startgropa til å bygga hus òg. ). Når det er på plass (kamerahuset, altså), så tvilar eg på om eg får bruk for noko vidare enn 16 mm.) Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 17. september 2011 Forfatter Del Skrevet 17. september 2011 (endret) Hm. Dere trodde kanskje denne tråden var løst. Den gang ei. Nå har jeg solgt unna mitt Nikon D7000 igjen. Det var en rekke småting som i sum ble at jeg likevel vurderte K-5 som hakket vassere. Objektivutvalget ble vektet for høyt for min del, ift intern stabilisering som er av betydning hvis jeg vil ha tamron 17-50. Spørsmålet var K-5 eller vente... Her er min vurdering av K-5 med tamron 17-50 vs Sony A77 m/16-50. Kom gjerne med innspill. Fordeler og ulemper med Sony ift K-5: + Raskere skuddtakt (dog er K-5s skuddtakt heller ikke dårlig) + Raskere og bedre AF i liveview + En ekstra mm vidvinkel på objektivet + GPS i huset + Roterbar lcd +/- EVF. I noen situasjoner en fordel (du får se bildet slik dt faktisk blir), i andre en ulempe (f.eks. skarpt dagslys, eller der det ligger detaljer i skyggene). - Sony m/ 16-50 koster nesten 6000,- mer enn K-5 m/tamron 17-50 - Så vidt jeg forstår kan ikke bildekvaliteten bli like god på Sony som den er på K-5. Foreløpige bilder har også vært foruroligende. Sensoren er sikkert like god eller bedre, men med TMT-teknologien forsvinner 30% av lyset før det treffer sensoren. Jeg har mine tvil til at firmware kan rette på hele dette problemet. Denne ulempen kan kanskje oppsummeres i at med sony må du bruke et stopp høyere iso. Min foreløpige konklusjon blir at Sony fremstår som en vinnerpakke for "gadgetlovers" og de som er spesielt interessert i den ekstremt høye skuddtakten, mens "vanlige" "allround"fotografer fortsatt vil få mer for pengene med vanlige DSLR, som f.eks. K-5. Hva tror dere? Endret 19. september 2011 av trygvan Lenke til kommentar
# offline Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Den hadde du ikke lenge. Angående AF. K-5 har fasedeteksjons-AF, men den har kontrastdeteksjons-AF i liveview. Alle dSLR har fasedeteksjons-AF. Sony er eneste "speilløse" med denne type AF, alle de andre har kontrastdeteksjons-AF (derfor de er/har vært tregere). Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 17. september 2011 Forfatter Del Skrevet 17. september 2011 Nei. Det er tydelig at D7000 er populært, fikk en god del henvendelser. Ok. Justerer på lista mi over fordeler og ulemper. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 (endret) Inn mellom linjene tolker jeg deg som om valget ditt om å selge D7000 går mer på mangel på godfølelse enn på reelle tekniske innvendinger. Har jeg rett i det kan du sitte i evighet å veie ulike egenskaper opp mot hverandre, uten å bli særlig klokere. I så fall er trolig det beste rådet du kan få, å sørge for at du får prøvd ut de ulike alternativene i det virkelig liv, for å finne ut hva som gir godfølelsen du er på jakt etter. Selvfølgelig mulig jeg tar feil i dette. Det vurderer du nok best selv. Lykke til. Endret 17. september 2011 av fototim 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 (endret) Fordeler og ulemper med Sony ift K-5:+ Aut. korreksjon av objektivfeil som del av bildeprosesseringa Rett skal være rett. Korrigering for objektivfeil er en likhet mellom de to kameraene, ikke en forskjell. Begge korrigerer for objektivfeil, men felles for begge er at det kun gjelder produsentens egne objektiver og at det kun gjelder jpeg. Denne typen kamera fortjener bruk av råformat. Endret 19. september 2011 av Simen1 1 Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 + GPS i huset GPS i huset skulle jeg ønske Pentax hadde, men de har en som en kan sette i blitzskoen. Desverre koster den litt mye. Men du får astrotracer-funksjonen som holder stjernehimmelen i ro. Kjekt hvis du liker slik fotografering. Viktigere er kanskje at du kan bruke kameraets skjerm til å navigere med. Du kan legge inn tekstfiler på minnekortet med gps-posisjoner til severdigheter osv. og bruke kameraet til å navigere deg rundt i bygater. Selv synes jeg dette er en flott egenskap. Jeg vet ikke om Sony har dette i sitt kamera. De burde ha det :-) PS. Det er ikke kartvisning på skjermen. Men en liten pil som viser retning og avstand duger i massevis når en står på et gatehjørne og lurer på om en skal gå høyre, venstre eller rett fram. Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 19. september 2011 Forfatter Del Skrevet 19. september 2011 (endret) @fototim: Jeg handler når jeg føler meg klar for det. Og det vil jeg gjøre når kunnskapen har kommet opp på et visst nivå. Synes det er fornuftig å tygge litt på det først, og ikke minst høre med erfarne folk her på forumet. Det vi driver med i denne tråden er å sammenfatte de nyanseforskjellene mellom kameraene som tross alt finnes. Det ser da ut som flere har interesse for det også... @Simen1: Ok, ser det funker med Pentax-objektiver. Blir samme som Sony. Korrigerer lista. @Fotoralf: Vel, no change. Endret 19. september 2011 av trygvan Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Men du får astrotracer-funksjonen som holder stjernehimmelen i ro. Kjekt hvis du liker slik fotografering. Ja, eg synest eg har merka ein litt hakkete gange på stjernehimmelen i det siste. Det må vera alle pentaxianarane som har kjøpt GPS til K-5'en sin og testar ut astrotracer-funksjonen. 2 Lenke til kommentar
fototim Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 @fototim: Jeg handler når jeg føler meg klar for det. Og det vil jeg gjøre når kunnskapen har kommet opp på et visst nivå. Synes det er fornuftig å tygge litt på det først, og ikke minst høre med erfarne folk her på forumet. Det vi driver med i denne tråden er å sammenfatte de nyanseforskjellene mellom kameraene som tross alt finnes. Det ser da ut som flere har interesse for det også... Klart du ikke skal handle før du er klar for det. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Drit i DX, kjøp et Nikon D700 og bli ferdig med det 1 Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 Ok. Får vel sette løst på denne tråden nå. Endte, som en del sikkert har fått med seg, likevel opp med D7000. Vet ikke om jeg orker å gå i dybden på argumentasjonen, dere får spørre hvis noen lurer. "Follow the glass" heter det, og det var det jeg fulgte til slutt. Ye, takk for hjelpa og kommentarene folks! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 "Follow the glass" er et godt råd, og når det Nikon som leverer det glasset du ønsker, så er det det som er riktig for deg. I hverfall hvis du kan leve med ergonomi og brukergrensesnittet til huset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå