aseco Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Vurderer sterkt å kjøpe meg en liten bærbar maskin 12,5" fra Lenovo på ca pris 13000. Om det blir x220 eller w520 er jeg usikker. Sistnevnte koster en del mer enn førstnevnte. Begge laptopene kan kjøpes enten med ips eller tn panel. IPS skjermene har fått en del kritikk pga clouding ifølge diverse nettsider og på youtube. På pc fronten er jeg litt amatør ennå, selv om jeg har en god forståelse på diverse ting. Det jeg lurer på. Hvis man kobler en TN maskin til en IPS blir bildet bedre eller må det være en korrelasjon mellom IPS maskin til IPS skjerm? Vil bruke maskinen til å redigere bilder og filmer. Til Mac forslag, jeg har allerede en iMAc. Men på pc vil jeg bruke avid, siden mac er ikke så veldig kompatibel med avid, selv om man omkorrigerer MAC til å bruke windows program. Veldig glad om noen kan gi meg litt hjelp. NEWBIE! Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Jeg kommer aldri til å ha ett TN panel igjen. IPS paneler gir såpass bedre bilde og farge enn TN paneler. Spillere hevder TN er best pga kjappere oppdateringshastighet, men personlig merker jeg ikke forskjell på dette. Dette er nok ikke virkig på en bærbar, da de ikke egner seg veldig til spilling. Men noe som er viktig på bærbar er innsynsvinkel, og her er IPS paneler bedre enn TN. Lenke til kommentar
aseco Skrevet 10. september 2011 Forfatter Del Skrevet 10. september 2011 HVa IPS er bedre på er jeg fullstendig klar over. Hva jeg vil helst vite er om en maskin med TN panel vil gjøre noe med bildet, hvis det kobles til ett ekstern IPS skjerm eller har det ingenting å si. That's what I wanna know Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Har ingenting å si, dette er en teknologi som er uavhengig av hva som plugges inn og står for seg selv. Det eneste du kan gjøre med innstillinger på en vanlig skjerm er på knappene foran, med mindre du installerer programvare for slike ting. Lenke til kommentar
aseco Skrevet 10. september 2011 Forfatter Del Skrevet 10. september 2011 Alright, det var jeg trodde. Takk for bekreftelsen. Lenke til kommentar
Protest Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Alright, det var jeg trodde. Takk for bekreftelsen. Svaret du har fått, er helt korrekt. Jeg driver også med bilder, og er avhengig av en god og kalibrert skjerm. Da Lenovo presenterte sin første laptop med IPS skjerm, en T60, så bestilte jeg den. Den skjermen var ganske god til å begynne med, men kunne absolutt se forskjellen mellom den og min eksterne NEC skjerm. Etter en periode fikk også skjermen på den bærbare lysstap, og etter ett år var den nærmest ubrukelig om verktøy til bildebehandling. Det skal også sies at også resten av maskinen sa takk og farvel, og en kundeservice fra Lenovo fikk slutt på mitt kundeforhold til dem for alltid. Nå har faktisk de beste TN panelene virkelig blitt gode, og jeg har et spillråskinn på 15,6" fra Multicom. Den modellene kan leveres med flere forskjellige typer TN paneler, men i Norge selges bare den matte og den blanke. De matte skjermene er likevel ikke de alle beste som den modellen kan leveres med, men er likevel noe av det beste inn laptoper. Dog er jeg av den formening, at det er bare en ekstern skjerm med IPS panel (eller tilsvarende) som duger til billedbehandling. Den eksterne skjermen jeg har, er enten på 10 eller 12 bits LUT. Jeg vet ikke om noen bærbare med IPS som har mer enn 8 bits LUT. Her er forøvrig en god side for skjermer; http://www.tftcentral.co.uk/ Lenke til kommentar
aseco Skrevet 10. september 2011 Forfatter Del Skrevet 10. september 2011 Alright, det var jeg trodde. Takk for bekreftelsen. Svaret du har fått, er helt korrekt. Jeg driver også med bilder, og er avhengig av en god og kalibrert skjerm. Da Lenovo presenterte sin første laptop med IPS skjerm, en T60, så bestilte jeg den. Den skjermen var ganske god til å begynne med, men kunne absolutt se forskjellen mellom den og min eksterne NEC skjerm. Etter en periode fikk også skjermen på den bærbare lysstap, og etter ett år var den nærmest ubrukelig om verktøy til bildebehandling. Det skal også sies at også resten av maskinen sa takk og farvel, og en kundeservice fra Lenovo fikk slutt på mitt kundeforhold til dem for alltid. Nå har faktisk de beste TN panelene virkelig blitt gode, og jeg har et spillråskinn på 15,6" fra Multicom. Den modellene kan leveres med flere forskjellige typer TN paneler, men i Norge selges bare den matte og den blanke. De matte skjermene er likevel ikke de alle beste som den modellen kan leveres med, men er likevel noe av det beste inn laptoper. Dog er jeg av den formening, at det er bare en ekstern skjerm med IPS panel (eller tilsvarende) som duger til billedbehandling. Den eksterne skjermen jeg har, er enten på 10 eller 12 bits LUT. Jeg vet ikke om noen bærbare med IPS som har mer enn 8 bits LUT. Her er forøvrig en god side for skjermer; http://www.tftcentral.co.uk/ Kan ikke unngå å lese at du fikk dårlig service av Lenovo. Ett trekk jeg ser sett i flere ulike utenlandske nettsider. Noe som absolutt trekker ned på inntrykket deres (internasjonalt). Ble ikke pc din solgt med 3 års garanti? Vil gjerne vite mer. Skulle helthetsinntrykket være dårlig, skal jeg nok se på andre muligheter også. Lenke til kommentar
Protest Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Maskinen, altså IBM/Lenovo T60 med IPS skjerm og det hele. Altså noe av det beste og det dyreste som var til salgs på den tiden. Det året den virket, var den mer på service enn den var i bruk. Jeg måtte faktisk kjøpe meg en T61 reservemaskin for å ha noe fungerende, men den fungerer skikkelig tilfredsstillende. Brukern nå, og den er helt super. Har også en Clevo/Multicom Kunshan P150 for lek og morro Ja, garantien var 3 år på den, men mener å huske at jeg byttet fire (4) tastaturt i løpet av det ene året den fungerte, og det var masse rart med den hele tiden. Til slutt gikk den helt i stå. Nyttet ikke å krangle med dem, og hadde hverken tid og krefter til å gå videre med saken. I det lange løp så taper de mer enn det jeg gjør. Det blir altså ikke flere Lenovo maskiner her og snart skal altså to T61 byttes ut Soga om Lenovo er altså; kjempegode maskiner, men får du en mandagsmaskin, så glem service. Lenke til kommentar
aseco Skrevet 10. september 2011 Forfatter Del Skrevet 10. september 2011 Kjedelig å vite. Jeg er ikke den største gizmo wizen når det gjelder specs på data, vet bare at det er blitt anbefalt å ha i3 og oppover for photoshop og avid ++++. Kjappere rending osv. Jeg går for i5, muligens i7 avhengig av pris. Ønsker ikke å sprenge budsjettet. Multicom holder jeg meg unna, fått erfare 2 dårlige erfaringer med service fra deres side pluss misviende info. Men nok om det. Tror jeg kanskje dropper Lenovo og heller går for et annet merke med dock og ekstern pc skjerm med ips muligheter. Har Dell Ultra i sikte, men noen som vil anbefale en god pc som muskel til arbeidet. Helst en maskin under 15K Lenke til kommentar
Protest Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Med 15K har du et stort utvalg. Jeg har ikke den helt store oversikten over hva som finnes, og hva som er bra, så jeg skal ikke komme med anbefalinger hit og dit. Jeg vil heller be deg konkretisere hva du skal ha for dine 15K. Liten, eller stor, og hvor stor. Skal den bæres lengere enn langt, eller mellom stua og soverommet. Det er slike ting som jeg må be deg konkretisere. Til Photoshop trenger du masser RAM, og du får aldri nok. Det igjen vil tilsi minst 8 GB RAM. Med ekstern skjerm holder det med en 13,3". Jeg sitter her med en 14,1" T61 (1440x900) og ekstern skjerm. Herlig med to skjermer, der sporify og skype er på lappis skjermen. Lyden går til en DAC og derfra til en rørforstker og skikkelig kvalitetshøytalere. Så her har jeg skikklig Hi-Fi lyd fra lappisen. Har du gjort deg noen tanker om SSD? Jeg har hatt SSD i nesten to år, og det er et himmelriket i forhold til snurredisken og spesielt med PS vil du få veldig nytte av det. Det er jo et aber med SSD, at lagringsplassen blir veldig dyrt, men om du finner en maskin med muligheter for 3G modul, så kan man dytte inn en SSD i den sloten som heter; Mini-PCIe. Da kan du fortsatt beholde snurredisken på 500/750 GB og ha en SSD på 80 GB som koster ca. kr 1.200. Her kan du lese mer om det; http://www.hardwareheaven.com/reviews/1151/pg1/intel-310-series-ssd-80gb-mini-pcie-review-introduction.html http://thessdreview.com/latest-buzz/intel-310-mini-pcie-80gb-ssd-first-tests/ Den muligheten er lite kjent, men det leveres faktisk maskiner med den løsningen. Da i det øvre prissjiktet, men her kan du få en maskin til halve prisen med samme løsning. Søk etter maskiner med muligheter for 3G modul på/ prisjakt.no og prisguide.no Lenke til kommentar
aseco Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 RAM og SSD vet jeg er ett must. Oppgraderte iMac'en hos en spesialist enn å betale store sifre til Apple for å gjøre det. Problemet er at jeg ikke finner noen spesielle laptoper som kan oppgraderes noe særlig i RAM. De fleste stopper på 8. Mine specs Minst 12 gb ram, om den starter på 4, 6 eller 8 gjør ikke noe (billig å oppgradere selv) Helst en med uten SSD, for å så bytte den ut selv Skjerm, opprinnelig har jeg 12" i tankene, men kan vurdere 14" ish og litt oppover alt ettersom. Vil gjøre den mest mulig portabel, fra stue til arbeidsrom. En maskin med optisk driver hadde vært fint, (eller ha en løsning til det, ettersom 12" ikke har optisk driv) i5 eller i7, aller helst den sistnevnte har god skjerm, trenger ikke å være den beste på markedet, men god nok til å se bilder, og video klipp/filmer ha mange tilkoblingsmuligher, helst 2 usb 3.0 og esata, dvi/hdmi/display port. fint om den har BT 2.1 / 3.0 Har jeg glemt noen preferanser, så er det bare å skrike ut Lenke til kommentar
aseco Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 Målet er å redigere bilder og filmer of course. Kobler den bare til en IPS skjerm, når jeg skal gjøre det. Lenke til kommentar
Protest Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Vet ikke om du så muligheten til 3G kort i enkelte maskiner, og der kan du dytte inn en 80 GB Intel 310 mini-pcie SSD. En slik SSD koster ca. kr 1.200. Da har du fortsatt HDD og optisk leser. Jeg fant endel maskiner som passer for deg, etter søkekriterier som du har listet opp + 3G. Her legger jeg den dyreste, en FUJITSU LIFEBOOK T901 Den har i tillegg utskiftbar module bay. Dvs at du kan ta ut DVD leseren og dytte inn f.eks. en ekstra disk. Det er også en tablet PC, og hva synes du om den? Her er søket jeg har gjort, etter de kriterier som er satt; http://www.prisjakt.no/category.php?m=s75494295&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=m=s75494322 Håper du får opp listen. Lenke til kommentar
aseco Skrevet 12. september 2011 Forfatter Del Skrevet 12. september 2011 Takk for gode innspill. Etter 1 dag med inntens søk og sjekk, så har jeg funnet en maskin jeg liker, selv om jeg ikke har funnet noen gode anmeldeser av pc, Sony Vaio SB1, men jeg har fortsatt Lenovo x220 i sikte. Men fortsatt litt tid på meg før jeg bestemmer meg. Til lønnen kommer om 2 ukers tid, så jeg håper at en av de kommer på tilbud ett sted innen den tid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå