Gå til innhold

Guide: Avansert personalisering av Windows 7

Tobeass

Anbefalte innlegg

Advarsel Det å modifisere, erstatte og/eller slette visse windows-filer kan skade din windows-installasjon permanent, og kan i verste fall føre til behov for reinstallasjon og tap av data. Jeg tar ikke på meg ansvaret om noe slikt skulle skje. Om det mest avanserte du gjør til daglig er å sjekke facebook, så anbefaler jeg deg å se bort i fra flere punkter på denne guiden.

Ja, har bestemt meg og slenge sammen en liten guide for å personalisere windows 7 ytterligere enn å endre bakgrunn for deg som er lei av å ha en identisk Windows-installasjon som alle andre :) Håper du finner denne guiden nyttig/hjelpsom.

Endre start-knappen Det å endre på start-knappen er ikke en funksjon som er standard i Windows, derfor må du bruke tredjeparts programvare.

Før du starter, bør du lage en backup av explorer.exe og kalle den for f.eks explorer1.exe. For å gjøre dette må du kanskje ta "ownership" av explorer.exe

1. Last ned og installer programmet Restorator 2007 (30-dagers gratis trial)

2. Åpne programmet, og velg 'Open a file'. Gå til Windows-mappa, og velg explorer.exe.

3. I Restorator 2007, med exporer.exe åpnet, gå til Bitmap-mappen.

Se link:

http://bildr.no/view/971206

Det er altså bilde 6801, 6805 og 6809 som utgjør start-knappen, og det er disse som må erstattes for å endre start-knappen. Du kan enten lage en egen start-knapp som må være i samme format og i BMP-fil, eller så kan du laste ned start-knapp-bilder som andre har laget. Ligger f.eks mange på DeviantArt Om du velger å laste ned en fra deviantart og bildet blir lagret som jpeg, bare åpne bildet i paint og velg 'lagre som->BMP'

4. Når du har fått tak i en ny start-kule-fil, høyreklikk på 6801, 6805 og 6809 og velg 'assign' og naviger til din BMP-fil. Gjør dette med alle tre.

5. Når alt dette er gjort, velg 'save as' og avslutt Resorator. Sørg for at fila heter explorer.exe og ikke explorer1.exe eller noe, og at den ligger i windows-mappa.

6. Skru PCen av og på, og nyt din nye start-kule.

Note: Første gang jeg skulle prøve å lage min egen start-knapp, så skjedde det en feil som gjorde at start-knappen ble 'borte'. Det vil si; det var fortsatt mulig å åpne start-menyen når jeg trykka der hvor den pleier å være, men det var ikke bilde av noen start-knapp, hverken modifisert eller standard. En annen gang glemte jeg å endre navn på den modifiserte explorer.exe-filen, og hadde ingen filer som kun het 'explorer.exe' i windows-mappa. Når jeg da re-startet PCen så kom kun bakgrunnen opp(ingen ikoner eller oppgavelinje), og måtte da åpne cmd.exe med task manager og åpne explorer.exe via cmd.exe. Så det er viktig å sørge for å alltid ha en fil i windows-mappa som heter 'explorer.exe'

Det finnes også ferdig-modda explorer.exe-filer som du kan laste ned på nettet. Det eneste du da trenger å gjøre er så søke litt, laste ned, og erstatte den orginale explorer.exe-filen.

Endre log-in bakgrunnsbilde

Dette er en funksjon som ikke er standard i Windows, men som man allikevel ikke trenger tredjeparts programvare for å gjøre.

1. Trykk på start, skriv inn 'regedit.exe' og åpne regedit

2. Naviger til HKEY_LOCAL_MACHINE \ Software \ Microsoft \ Windows \ CurrentVersion \ Authentication \ LogonUI \ Background

3. Høyreklikk på OEMBackground og endre navn til f.eks OEMBackground1.

4. Høyreklikk og velg 'new->DWORD(32-bit) Value. Kall denne for OEMBackground.

5. Dobbeltklikk på den nye OEMBackground og sett 'value data' til 1. Du kan nå avslutte Registry Editor.

6. Gå til C:\Windows\System32\oobe\info\backgrounds (Det kan hende at du hverken har \info eller \backgrounds. Om du ikke har det, lag de mappene)

7. Plasser ønsket bakgrunnsbilde i C:\Windows\System32\oobe\info\backgrounds i .jpg-format. Bildet bør være av høy oppløsning.

8. Skru PCen av og på. voilà

Flere skrivebord

Denne er enkel. Alt du trenger å gjøre er å installere et program som emulerer virtuelle skrivebord.

Enten Finestra Virtual Desktops: http://vdm.codeplex.com/

Eller Dexpot: http://www.dexpot.de/

Flere virtuelle skrivebord kan være nytting for multitasking og for å holde oversikt. Kan f.eks ha et skrivebord for musikk, et for internett osv.

Andre programmer:

Bumptop - 3D-desktop som både ser kult ut og kan være nyttig.

Fences - Kategoriser ikonene på skrivebordet ditt inn i grupper. Kan være nyttig for å holde orden. Ha f.eks alle spillene dine samlet i en gruppe, alle bildene i en annen og alle media-relaterte program i en anne.

Om du har noen flere tips til både programmer og guider for å endre på Windows, post dem her eller send meg en melding så jeg kan redigere det inn i denne posten :)

Endret av tobias6666
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Btw: For å ta 'ownership', høyreklikk på filen/mappen du vil ha ownership på, velg egenskaper->sikkerhet og trykk avansert. Trykk deretter på 'Owner/eier', trykk på din bruker og trykk på 'Bruk/godta/apply'. Gå tilbake til 'sikkerhet/security'-delen og trykk på 'edit/endre' under 'tillatelser/permissions'. Trykk på din bruker og gi deg selv full kontroll.

Edit: Har engelsk Windows så vet ikke nøyaktig hva visse valg og muligheter heter på en norsk versjon av Windows.

Endret av tobias6666
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...