Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Må jeg få ny legitimasjon om jeg får nytt mellomnavn?

r2d290

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvom alle navnene som står på legitimasjonen, også er i det nye navnet? Jeg mener... Det står jo ikke noe feil.

Spørre på en annen måte: Kan man ha legitimasjon der mellomnavnet ikke er oppgitt?

Endret av r2d290 waits for alice
Lenke til kommentar

Selvom alle navnene som står på legitimasjonen, også er i det nye navnet? Jeg mener... Det står jo ikke noe feil.

Spørre på en annen måte: Kan man ha legitimasjon der mellomnavnet ikke er oppgitt?

Det kommer an på sammenhengen du skal bruke legitimasjonen i. Jeg tror ikke du gjør noe ulovlig ved å bruke gammel legitimasjon - det er ikke dokumentforfalskning (som å låne storebrors ID for å gå på byen.) Men hvis du er i en situasjon der du faktisk skal legitimere deg ved navn, så kan det hende at personen du snakker med blir mistenksom.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Tjenester/Sporsmal+og+svar sier hva du gjør for å få nytt førerkort. Men det står ingen advarsel mot å kjøre bil før du får det nye førerkortet, det tolker jeg som at førerkortet med det gamle navnet fortsatt er et gyldig førerkort.

I hvert fall ved utenlandsflyvninger er det viktig at navnet i passet stemmer med navnet på billetten. Men jeg antar at du vil komme unna med å oppgi det gamle navnet når du kjøper billett. http://www.norge.no/temaside/tema.asp?stikkord=94300 sier at du bør endre navn i passet - men ikke må - og kommentaren angående hvilket pass man tar med på bryllupsreisen tyder på at det ikke er ulovlig å bruke et pass med gammelt navn.

Tråden hadde kanskje hørt mer hjemme på jus-forumet?

Lenke til kommentar

Navneloven fastslår i § 1 følgende (min uth.):

§ 1. Plikt til å ha navn

Alle skal ha fornavn og ett enkelt eller dobbelt etternavn og kan i tillegg ha mellomnavn. Enhver har plikt til å bruke sitt fornavn og etternavn som personnavn. Ingen kan ta, endre eller sløyfe navn på annen måte enn etter loven her.

Det er viktig å understreke forskjellen mellom å ta et ekstra fornavn og et mellomnavn i at mellomnavn er ikke en pliktig del av ditt personnavn. Du er derfor ikke forpliktet til å benytte mellomnavn, hverken i offentlig eller privat sammenheng.

Et mellomnavn må være etternavn, jfr. navneloven § 9. Hvis du vil ha et ekstra fornavn (§ 8) må dette tas inn som fornavn, og du er dermed pliktig til å benytte dette i offentlig sammenheng. Loven bruker en annen definisjon av mellomnavn enn vi gjør i dagligtalen. For "Georg Jonas Anker Hansen" er hans fornavn "Georg Jonas", hans etternavn "Hansen", og hans mellomnavn "Anker".

Dersom det du tar er å kategorisere som fornavn etter det jeg har skrevet ovenfor, skal du ha ny legitimasjon, fordi du er forpliktet til å bruke alle dine fornavn som personnavn. Mellomnavn, som kategorisert ovenfor, er du ikke forpliktet til å bruke, og du står derfor fritt her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann

Takk for svar, så ikke dette før nå :)

Det aktuelle navnet, er et kallenavn jeg blir kalt mye. Jeg er litt usikker på hva du konkluderer med i denne situasjonen. På navneendringsskjemaet er det en rute for fornavn, en for mellomnavn, og en for etternavn. Om jeg fyller ut navnet som "Mellomnavn", vil det da gå som et fornavn, eller som et etternavn? Kan jeg få det til å bli definert som et etternavn, så jeg slipper å bestille nytt pass?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...