Gå til innhold

Valg av psu

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte nettopp noen nye deler til pcen som fikk psuen til å ta kvelden med en gang jeg testet ut starcraft 2 på full grafikk. PCen min består foreløpig av følgende:

intel core i7-2600k

ASUS Sabertooth P67, Socket-1155

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9

Western Digital Caviar® Black 2TB

Radeon HD 5770

Det som bekymrer meg mest er om noen av de nye delene kan ha tatt skadde av at psuen røk. Sikringen i leiligheten røk pga psuen og når jeg prøvde å skru på pcen igjen med kabinettet åpent så sa d "poff" og slo gnister inni psuen. Det var en gammel hiper med 530w som teoretisk sett skulle være nok til å holde alt gående.

Det jeg lurer på nå er hvilken psu jeg bør velge for å ha muligheten til å bygge på enda litt mer. Har ikke planer om å kjøre sli/crossfire, men hva trenger jeg for å kunne ha et av de bedre skjermkortene, blu ray, en ssd og et par vanlige disker til? Litt kjedelig å måtte kjøpe enda en psu om 2 år hvis jeg bygger på litt ekstra.

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har noen billigmodeller, du kan også kjøpe modulære så du ikke setter i flere kabler en du trenger.

Skal du ikke ha sli/cf og ikke klokke så kan du jo klare deg med 550W og rundt der.

Foldingfolka på dette forumet kjører 400W psuer og bruker 180W osv , men de bruker ikke gpu.

Lenke til kommentar

Hmm

Jeg kjøpte egentlig en chieftec 750w på impuls fra Amentio rett etter psuen gikk i stykker, men etter 5 virkedager var den enda ikke sendt selv om det stod at de hadde den på lager. Bestemte meg derfor for å ditche Amentio og heller få litt hjelp til valget. Hvis HX serien også har 7års garanti lukter det fort en HX 750w da:D

Lenke til kommentar

Når jeg leker litt med tallene på en PSU kalkulator ser jeg at 560W akkurat holder når jeg legger på 2 disker til, en SSD, GTX 580 og blu ray. Er det ikke lurt å ha litt å gå på? Tenker hvis du har kamera, mobil, ipod etc som ligger på lading så drar vel det en god del strøm også eller? Er Seasonic et bedre merke en Corsair siden prisen per watt er såpass mye høyere?

Lenke til kommentar

En PSU-kalkulator vil alltid anbefale mer watt enn du faktisk vil bruke. Grunnen er at de må ta høyde for at any PSU skal fungere. Kjøper du en PSU av god kvalitet, kan du ofte klare deg med færre watt en anbefalt. Corsair AX og HX og Seasonic X er kvalitetsmessig i det øvre skiktet og er i stand til å levere det de skal og litt til. En X-560 er i stand til å levere over 700W, men den har en begrensning, den kommer med bare 2 x PCIe power-kontakter, men du trenger ikke flere enn det for ett grafikkort. Om du henger på 2 eller 4 dingser på USB, så vil det neppe dra så mye strøm at PSU'en kneler. Det er bare snakk om noen watt per stk.

http://www.hardwaresecrets.com/article/Seasonic-X-Series-560-W-Power-Supply-Review/1118/8

Lenke til kommentar

Det var en gammel hiper med 530w som teoretisk sett skulle være nok til å holde alt gående.

Problemet med Hiper 530W er at den for det første er dårlig bygget med billige kondensatorer og andre komponenter som er av lav kvalitet (søk på Fuhjyyu på nettet). For det andre har den bare 360W tilgjenglig på 12V-railen, dette er lite ift moderne 500-550W strømforsyninger som ofte kan levere over 90% (og i noen av det nyeste tilfellene opptil 100%) av kapasiteten sin på 12V. Mange har hatt problemer med Hiper 530W her på forumet, og nettbutikker sluttet å selge den, antageligvis p.g.a dette.

Lenke til kommentar

Det er dumt å velge for liten PSU, men det er heller ikke noe kupp å velge for stor. Jeg ville aldri anbefalt en 560W av any brand til et gtx 580, men nå er ikke Seasonic X any brand. i7 2600k + gtx 580 vil neppe belaste PSU'en med mer enn 400W. Da har du fortsatt 160W opp til 560W, og når den i tillegg kan levere 170W til og fortsatt være fullt på høyde med HX 750 hva effektivitet angår, ser jeg ingen problemer med den. Nå er dessuten både AMD og Nvidia snart ute med nye GPU'er, og da vil en kunne få gtx 580-ytelse med ennå lavere effektforbruk.

Lenke til kommentar

http://www.xbitlabs.com/articles/graphics/display/geforce-gtx-580_5.html#sect0

Det estimatet er forsåvidt ganske nærliggende ja. Er enig, det er selvfølgelig optimalt å ha belastningen ved et visst punkt. Jeg har heller aldri vært en tilhenger av å tyne inn PSU ift. kravene en maskin stiller. Om maskinen trenger 500W totalt, så er det jo litt på kanten å putte inn en 550W PSU, da er man oppe i rundt 90% belastning. Man vil jo ha optimal effektivitet og optimal last mtp viftestøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...