Gå til innhold

Lage egen kniv


Broom

Anbefalte innlegg

Tråd for de som vil eller har laget sin egen kniv.

 

Vil lage min egen kniv, men sliter med å finne en butikk i trondheim der de selger knivblad.

Helst vil jeg unngå å måtte betille på nett og vente på at det skal ankomme.

 

Noen som kan hjelpe med tips til butikker eller en god måte å kjøpe knivblad?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjøpt blad hos Brusletto. Veldig fornøyd, er ikke så vanskelig å lage kniv egentlig.

 

Min andre kniv:

wma5B.jpg

 

Den første laget jeg i 5. klasse, og med et elendig blad som rustet opp. Var også så smart på den tiden at jeg laget et skaft som var formet etter hendene mine. Ikke bra å gjøre i et stadie hvor hendene vokser. :p

Lenke til kommentar

Har kjøpt blad hos Brusletto. Veldig fornøyd, er ikke så vanskelig å lage kniv egentlig.

 

Min andre kniv:

wma5B.jpg

 

Den første laget jeg i 5. klasse, og med et elendig blad som rustet opp. Var også så smart på den tiden at jeg laget et skaft som var formet etter hendene mine. Ikke bra å gjøre i et stadie hvor hendene vokser. :p

 

 

det stemmer det :)

Lenke til kommentar

Tråd for de som vil eller har laget sin egen kniv.

 

Vil lage min egen kniv, men sliter med å finne en butikk i trondheim der de selger knivblad.

Helst vil jeg unngå å måtte betille på nett og vente på at det skal ankomme.

 

Noen som kan hjelpe med tips til butikker eller en god måte å kjøpe knivblad?

får du ikke mer å skryte av hvis du skjærer ut knivbladet selv og lager skaftet etterpå... enn å finne et ferdig knivblad og mekke på et skaft?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg bor ikke i Trønderlag, så jeg vet ikke om det er butikker der hvor du får kjøpt knivblad. Normalt er det noe vi kjøper på messer, eks Vilmarksmessen. Ellers må vi kjøpe via nettet, eller via telefon.

 

Du kan kjøpe knivblad fra de fleste knivfabrikker, eks. Helle, Brusletto, Strømeng, m.m. Og så vi har mange knivsmeder her i landet (og i Skandinavia). Bare noen få knivsmeder, har en hjemmeside. De fleste smeder har dette som en hobby. Jeg kjøper helst knivblad av anerkjente knivsmeder og ikke fabrikkblad. Når jeg ønsker et fabrikkprodusert blad, kjøper jeg kniven komplett. Men lager de fleste knivene mine selv.

 

Anbefaler deg å kjøpe en bok om knivmaking, eks. Kniven av O.H. Wåle. Da får du mange nyttige tips og råd, for både knivmaking og det å lage slirer. Det er ikke vanskelig å "putte" i sammen knivblad og et skaft. Men skal dette gjøres bra, så er det tilpassninger, som er det vanskelige og som tar tid/nøyaktighet. Uten tette tilpassninger, får du lett en bakteiebombe. Så du trenger du tips og rett utstyr. Utstyr som rasp, spesialbor, o.l., får du i spessialforetninger, som driver med salmakeri, lærhandel, o.l. Kan skaffe deg adr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...