Gå til innhold

Blitz Nissin Di866

Anbefalte innlegg

Er på hugget etter en blitz. Har mest lyst på Canon Speedlite 580EX II, men den koster skjorta. Har sett på Nissin Di866 (som har fått god omtale) som er like sterk til halve prisen. Er det noen som kjenner til denne blitzen? Hvordan er kompatibliteten? Eller bör jeg heller gå for Canon Speedlite 430EX II som er i samme prisklasse og satse på att ledetall 43 rekker? Hva får jeg med ledetall 58/60 vs. 43?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ledetall = avstand i fot x blenderåpning. Ledetall 60 betyr at du får korrekt eksponering på 15 fot (ca. 5 meter) ved blenderåpning 4 (4x15=60) og ISO 100. Med ledetall 43 (eller la oss si 40 for omregningens skyld) må du redusere avstanden til 10 fot (litt over 3 meter) med samme blenderåpning.

Dette er stort sett med blitshodet til ytterste zoom (105mm eller så der).

Lenke til kommentar

Ledetallet er maksimalavstanden du kan få en "god eksponering" på ved f/1,0.

Så for at det skal gi noen som helst mening så må man vite enheten, meter, fot, lysår... Man må også vite hvilken ISO som ble brukt og hvilken vinkel som belyses. Så man kan ikke sammenligne ledetall mellom to ulike blitzer uten å sjekke alle verdiene og så konvertere sånn at man sammenligner likt mot likt.

Canon 430EX er målt ved 105 mm og ISO 100. Så bruker man et vidvinkelobjektiv så vil ledetallet synke under 43 siden blitzen må spre samme lysmengde over et større område. Jeg tror Nissin også bruker samme utgangspunkt sånn at man kan sammenligne relativt bra. Det vil være en tabell i bruksanvisningen eller et annet sted som angir ledetall ved forskjellig brennvidde. Begge bruker meter som enhet.

Hvis vi sammenligner ledetall 43 og 58 på blender f/8 så er det bare å dele med 8. Så får man en rekkevidde på 5,4 meter og 7,3 meter. I noen tilfeller vil det være kritisk, mens noen fotografer aldri vil merke noen forskjell siden de alltid vil ha nok lys.

Hvis man firedobler ISOen så vil rekkevidden doble osv...

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Er på hugget etter en blitz. Har mest lyst på Canon Speedlite 580EX II, men den koster skjorta. Har sett på Nissin Di866 (som har fått god omtale) som er like sterk til halve prisen. Er det noen som kjenner til denne blitzen? Hvordan er kompatibliteten? Eller bör jeg heller gå for Canon Speedlite 430EX II som er i samme prisklasse og satse på att ledetall 43 rekker? Hva får jeg med ledetall 58/60 vs. 43?

Nissin er en grei blits, kraftig og TTL automatikken fungerer veldig bra.

Litt større utfordringer med blitsen off kamera. Jeg slet med å få det til å fungere stabilt.

Dette gjorde at jeg skiftet til 580EX II.

Jeg vil nok anbefale 430 EXII, ca ett stop mindre lys enn 580, fungerer bedre med radiotriggere som Pocketwizzard enn 580EXII.

Jeg vurderer faktisk å skifte mine 580EXII til 430 grunnet PW.

Lenke til kommentar

Takker for alle innspill :)

Jeg får gå i tenkebokse, men det heller nok mot 430 EXII. Blir nok i de aller fleste tilfeller brukt innomhus ved avstander som gjör ledetall 60 overflödig..........

Canon blitser koster litt, men til Canon kamera er det mange fordeler. 580EXII er ikke så ille prismessig egentlig. Se på Quantum-blitser, så skjønner du at Canon blitser er billig :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg får gå i tenkebokse, men det heller nok mot 430 EXII. Blir nok i de aller fleste tilfeller brukt innomhus ved avstander som gjör ledetall 60 overflödig..........

Jeg må omtrent alltid kjøre ned styrken på 580 EX blitsene, og som oftest bruker jeg ikke full effekt på 430 EX blitsen heller, men det kommer an på hva du skal ta bilde av, innendørs trenger man sjelden full styrke.

Lenke til kommentar

Jeg må omtrent alltid kjøre ned styrken på 580 EX blitsene, og som oftest bruker jeg ikke full effekt på 430 EX blitsen heller, men det kommer an på hva du skal ta bilde av, innendørs trenger man sjelden full styrke.

Man har også andre fordeler med 580, som ladetid og styrke. I sollys for fyll lys er det også en fin ting med litt ekstra "juice". Man går neppe feil med noen av kandidatene, men erfaringsmessig er det økonomisk forsvarlig å gå for den "dyreste" umiddelbart. Så slipper man å kjøpe 2 ganger. Forskjell i fysisk størrelse er ikke så dramatisk heller. Blits tar plass og er et pes å ta med seg uansett.

Lenke til kommentar

Muligens litt off topic, men er det noen som vet om noen greie internetsider for grunnleggende læring i blitzbruk? Nettopp bestilt en Speedlite 430EXII, og på dette området er jeg helt blank.

Finnes mange, bruker "flash photograh" for kjapp forståelse hvis det er noe jeg lurer på, har også en dvd fra Bluecrane digital "understanding the canon speedlight" gir mange ideer for bruk.

Lenke til kommentar

Grunnprinsippet om man forholder seg innen normal sync-hastighet (ned til 1/250 sec), er at lukkertid ikke påvirker blitsstyrke; kun blender og avstand påvirker styrken. Lukkertid styrer "ambient" (les: lys fra omgivelsene). Så lengre lukkertid gir mer lys fra omgivelsene, 1/250 sec gir mindre/eventuelt ingen om man er inne. Grunnen til dette er at blits-blink er veldig raskt (ofte 1/1000-1/8000 sec, avhengig av styrke), så dermed får man samme styrke fra blits på eksponeringen uavhengig av om man bruker 1/250 eller 1/60 sek lukkertid.

Front/Rear curtin bestemmer om man skal ha blits i starten av eksponering eller slutten; resten blir for å "suge inn" lys fra omgivelsene.

Edit:

ISO påvirker blitsstyrke, bare så vi ikke får noen misforståelser :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...