Araho Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Hei! Sliter med å koble til studentserveren på HiVe via min Mac (OS X Lion). Jeg er koblet til HiVEs nettverk via VPN-klienten skolen anbefaler (Tunnelblick). Når jeg bruker "Koble til tjener" via Finder -> Gå, kommer følgende feilmelding opp: Det oppsto et problem med å koble til tjeneren "student.hive.no". Du har ikke tilgang til denne tjeneren. Jeg kommer altså aldri så langt at jeg får opp et dialogvindu som spør om brukernavn og/eller passord. Når jeg prøver å SSHe tjeneren, får jeg opp passord-rubrikken, men ikke noe spørsmål om brukernavn. Når jeg SSH-er med -l pluss brukernavnet mitt, kommer jeg meg inn på lagringsområdet. Derfor regner jeg med at dette er et problem med at Macen ikke velger annet enn standardbrukeren på den lokale brukerkontoen (som ikke er samme brukernavnet som jeg har på nettverket). Har lett i Nøkkelringtilgang, og finner ingen preferanser for noe som ligner på student.hive.no. Det rare er at jeg, når jeg prøvde å koble til via en annen Mac, får samme feilmeldingen som her. Noen som har noen tips eller tanker til hva som kan være feil? Lenke til kommentar
Araho Skrevet 12. september 2011 Forfatter Del Skrevet 12. september 2011 Bumper tråden, selv om jeg ikke egentlig har så mye håp om at noen der ute tilfeldigvis vet om noe som kan hjelpe. Så lenge det er liv, er det håp Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Vet ikke helt problemet med VPN men kan være noe av det sammen som med ssh. For å koble til med ssh mot tjeneren så skriver du sikkert bare "ssh student.hive.no" Det som skjer da er at du prøver å koble til med brukernavnet ditt med macen din og ikke brukernavnet ditt som du har på skolen sitt nett. prøv med "ssh [email protected]" for deretter å skrive inn passordet ditt. Da vil nok ssh funke. Håper det hjalp med ssh problemet ditt Lenke til kommentar
Araho Skrevet 14. september 2011 Forfatter Del Skrevet 14. september 2011 Vel, ja, forsåvidt, men det blir jo akkurat det samme som å skrive ssh student.hive.no -l <brukernavn>, blir det ikke? For det funket jo fra før. Har vel tenkt tanken på at det kan være det samme som er problemet med smb-tilkoblingen også, men der sier IT-avdelingen og alle guider jeg har sett, at man skal få opp et autentiseringsvindu. Det gjør jeg da ikke, får kun feilmeldingen "Du har ikke tilgang til denne tjeneren." Jaja, takk for at du svarte, i hvert fall Lenke til kommentar
krlaespn Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Hei!!! Jeg har det samme problemet og de som sitter på IT-tjeneste (2.etasje på biblioteket) hjelper ikke så mye heller Hadde håpet å finne en løsning hit, men men lykke til! Lenke til kommentar
Araho Skrevet 15. september 2011 Forfatter Del Skrevet 15. september 2011 Fikk høre at de jobber med å lage en veiledning som er oppdatert for Lion, så det skal visst gå i orden i løpet av neste uke. Hvilken linje går du? Selv går jeg elektronikkingeniør, første året! Lenke til kommentar
krlaespn Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Hei igjen! Good news! En veldig flink en i klassen (vi går 1.året informasjonssystemer og IT ledelse) har funnet løsningen! Her kommer lenken til veiledningen--> http://student.hive.no/tmarkoc/veiledning/veledningsmb.htm Bare takk Mario Markoc om du ser han rundt skolen God helg Lenke til kommentar
krlaespn Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 (endret) OBS! Om lenken ikke virker, her er en kort forklaring:) Det er bare å skrive på "connect to server" (cmd+k) slik: smb://dittbrukernavn:[email protected] Da får du vinduet til å skrive inn ditt passord og etter det velger du mappa'n som har samme navn som ditt brukernavn. Voilá! Endret 16. september 2011 av krlaespn Lenke til kommentar
Araho Skrevet 18. september 2011 Forfatter Del Skrevet 18. september 2011 Takk, da fungerte det fint! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå