Gå til innhold

En liten tanke ang. tråd om at lyd er elektrisitet... Er det lyn i stemmen?

r2d290

Anbefalte innlegg

Heisann

Leste nettopp tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1238817&st=0

Det var en påstand her fra trådstarter jeg syntes var litt interessant... Han sier noe sånt som at det teoretisk sett oppstår lyn og torden når man snakker i et kaldt rom, men at dette er i såpass mikroskopiske mender at det ikke er synlig.

Jeg skal ikke våge meg ut på å argumentere om at det er dette som skaper lyd, men det faktum alene ang. lyn... Ligger det noe i det?

Hva er det egentlig som skiller fenomenet som setter igang et lyn, kontra nettopp det å snakke i et fuktig og kaldt rom? Varm luft møter kald luft. Du har en forskjell i trykk mellom munnen og bakken. Er dette noe som faktisk kan måles i spenning? Hvis ikke; hvorfor? Hva skiller disse fenomenene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lyd i et medium som f.eks luft er en vibrasjon i molekyler. Hvis vi ser på luften som et gitter hvor molekylene ligger i en viss likevektstilstand, og vi flytter ett molekyl, vil de rundt flytte seg litt for å nå likevekt igjen. Slik fortsetter bevegelsen gjennom luften. Hvis vi i stedet rister en hel del molekyler frem og tilbake (som når vi snakker eller bruker en høyttaler) vil lydbølgene forplante seg på samme vis. Ingen lyn involvert.

Lyn er et helt annet fenomen. Mekanismene for akkurat hvordan lyn oppstår er veldig komplekse, såvidt jeg forstår ikke veldig godt forstått, og jeg kan i alle fall ikke mye om dem. Helt generelt oppstår gnister når spenningsforskjellen mellom to punkter er over ca 30 000 V/cm. Elektroner hopper over fra ett sted til et annet, det er altså en ladning som flytter seg. Det lager bråk, men det er ingen selvfølge at det må gå en strøm et sted for å lage en lyd.

Dessverre er trådstarteren i den andre tråden såpass på jordet at jeg ikke forstår hva han vil frem til. Men små statiske utladninger skjer hele tiden når to materialer gnir mot hverandre, det har alle opplevd når man går over et teppe. I et kaldt rom vil det såvidt jeg vet skje mer enn ellers, fordi luften er tørrere. Dessuten vil det ofte være en viss ladningsforflytning ved kjemiske reaksjoner, og de skjer hele tiden, uten at det blir noe torden av det.

Lenke til kommentar

Ønsker å holde alt av "lyd" utenfor diskusjonen. Eneste jeg ønsker her, er å sammenlikne fenomenet "lyn" med fenomenet å få en varm fuktig luft ut av munnen i et kaldt rom.

Nøyaktig hva er det som skjer i forbindelse med lyn, og hva av denne prosessen er det som ikke skjer i forbindelse med at en varm og fuktig stemme møter et kaldt og fuktig rom, med jorda som et potensielt jordingspunkt med ladningsforskjell?

Lenke til kommentar

Lyn er et fenomen som skyldes så store spenningsforskjeller i et område av atmosfæren at luften blir polarisert og dermed kan å lede strøm. Når dette skjer utgjevenes spenningsforskjellen gjennom en kraftig gnistovergang. Det er nettopp denne gnisten som er lynet. Tordenet oppstår fordi lynet varmer luften kraftig opp og dermed får den til å utvide seg raskt. Som han far allerede har sagt er prosessene som bygger opp spenningsforskjellen i atmosfæren ikke forstått i detalj. Men en forutsetning er kraftige vertikale luftstrømmer som skaper ladningsseparasjon omtrent som når du gnir en ballong mot genseren din.

Det som skjer når varm fuktig luft fra munnen møter tørr kald luft er at den varme luften avgir varme til den kalde luften. Dermed blir den varme luften kjølt ned, og når luft blir kjølt ned reduseres evnen til å holde på fuktighet. Derfor vil en del av fuktigheten kondenseres ut og danne frostrøyk.

Som du ser er det to svært forskjellige fenomener du prøver å sammenligne, og for meg er det i hvertfall ingen opplagt sammenheng mellom dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...