Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diesel eller bensin?


smurfine

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser at dere anbefaler bensin til mitt bruk. Det som er litt kjedelig er at den bilen vi har sett på har vi kun råd til dieselversjonen av. Og har veeldig lyst på den bilen. Altså, kjører jo på motorveien noen ganger i uka, men sjelden mer enn 15-20 minutter hver vei. Er det slik at det er krise om vi kjøper diesel? Virker jo som 90% av befolkningen kjører rundt i dieselbiler og tviler på at alle kjører langturer på daglig basis

 

Rart, bruker ikke dieselbiler å ligge høyere i pris enn bensin biler? :hmm: Synes jeg har hørt det

 

 

Dette varier fra modell til modell, og blant annet antall hestekrefeter de forskjellige motorene har. Men i Norge er dieselbiler kraftig subsidiert i forhold til i andre land. De siste årene har ca 75% av nybilsalget vært dieselbiler. Regjeringen syns visst folks helse er mindre verd enn å slippe ut et par mindre gram CO2.

Lenke til kommentar

Når det er skikkelig kaldt på vinteren tar det lang tid før diesel bilen min blir varm, men det gjør egentlig ikke så mye. Fordelene med lavt forbruk oppveier det at den er kald om vinteren.

Der dette er et reelt problem blir det lagt inn ekstravarmer uansett. Min 1,5l diesel har ikke varmer, men den har ikke noe reelt problem med å bli "varm". Den blir ikke skikkelig varm, men det automatiske klimaanlegget sørger for at den ikke drar ut all varmen den produserer som kupèvarme. En feil mange gjør på vinterstid med manuelt klimaanlegg er å sette på full vifte og varme med en gang man starter, da drar man bare ut all varmen motoren produserer og ender opp med at det tar lengre tid før man får noe som helst varme ut av motoren.

Lenke til kommentar

Det som jeg ser på et mulig problem med diesel er lokal forurensing i byer. I Sverige er det en dieselskatt som gjør at det ikke lønner seg å kjøre diesel, om en ikke kjører mye. En slik skatt i Norge kan komme og da vil det åpenbart bli et verditap på biler med diesel som slipper ut så mye at de ikke regnes som miljøbil.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Diesel er noe svineri for lokalbefolkning i tette strøk, og en slik avgift kommer nok Festen. Må bare vente til den blir enda mer innbringende... (noen år til med 80+% diesel på nybil-salget)

 

Men for den bruken trådstarter beskriver vil jeg si det er en smak-sak, eller en komfort-sak, om han velger diesel eller bensin. Det høres ut som han, som GXI også sier, kjører nok til å unngå de største problemene med diesel.

 

Personlig foretrekker jeg totalt sett bensin, eneste gang jeg savner diesel litt er med fullstappet bil på landeveien. Da er det i mine øyne lite som slår dreiemoment og "gass-respons" man får med moderne diesel. Noe som veier en hel del på vektskålen for min del har med å gjøre at jeg bor sånn til at jeg starter dagen med 20 minutter mer eller mindre stillestående kø. I et slikt scenario er "blir problematikken med dårlig varme, og lang oppvarmingstid høyst reell.

Lenke til kommentar

Dere sier at det kan være problemer med diesel og varme i kupeen om vinteren? Eller har jeg misforstått? Er det slik at uten dieselvarmer så blir det iskaldt i kupeen lenge? Dieselvarmer er altså noe som ikke er standard utstyr, men som man burde kjøpe eller? Hvor mye koster dette, og kan man ettermontere det? Hvordan fungerer den i praksis? Trenger den f.eks. strøm?

 

Og så dette med dieselavgift...Ser påen bil som på slipper ut 159 co2g/km. Men bensinversjonen slipper jo ut 140-155, m.a.o ikke store forskjellen. Denne avgiften, tror dere det kun kommer på diesel, eller på biler som slipper ut mer enn så og så mye uavhengig om det er diesel eller bensin?

Er jo kjedelig å kjøpe diesel hvis det plutselig kommer en dieselavgift på mange tusen i året senere.

Lenke til kommentar

I bilen min, altså en Opel Combo varebil, så er dieselvarmer standardutstyr. På 2005 modellen er dette en dieselvarmer som du kan starte ved behov, men det er mulig de har levert mer avanserte i nyere modeller. Eg vet at på Ford Connect 2006 så var det standard med parkeringsvarmer, noe som er dieselvarmer men som i tillegg kan startes og holdes i gang mens motoren er av.

Lenke til kommentar

Det er en parkeringsvarmer, og er ikke helt det samme som en enkel dieselvarmer.

 

En parkeringsvarmer er også en dieselvarmer, men kan til forskjell for dieselvarmeren starte og drives selv om motoren er skrudd av. Dette gir også muligheten for å sette på en timer og evnt fjernbetjening. Mens en dieselvarmer kun fungerer mens motoren er i drift.

Lenke til kommentar

Kommer helt ann på størrelse på bilen men jeg personlig ville ha valgt diesel.

Men med det skal det sies, at av det jeg har kjørt (automat-bensinturbo,manuell-sugebensin, automat-turbodiesel og manuell turbodiesel) så ville jeg valgt automat og 2.0l+ dieselmotor diesel er mest aktuelt, hvis ikke så manuell kasse og bensin.

For faktum er at en ny 2.0tdi drar temmelig bra, mye bedre enn 2.0 bensin.

Jeg har testet min A6 2.8 bensin mot 2.0 tdi og det er temmelig jevnt til rundt 90kmt.

 

Så, bottomline, velg tdi om du har planer om automatgir, om ikke (manuell) gå for bensin.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Personlig foretrekker jeg totalt sett bensin, eneste gang jeg savner diesel litt er med fullstappet bil på landeveien. Da er det i mine øyne lite som slår dreiemoment og "gass-respons" man får med moderne diesel.

Det samme får du med en bensinturbo, som ikke kan sammenlignes med en vanlig bensinmotor (blir som å sammenligne dieselmotor med og uten turbo). Prøv en 1.4 VAG-motor (finnes i både Skoda, VW og Audi), så tror jeg du blir overrasket. Max dreiemoment fra ca 1500 til topps, og mye mer stillegående enn bensin. Den litt mindre 1.2 (105 hk (85 i minste Golf)) er heller ikke dårlig, jeg velger heller den enn en 1.6 TDI 105. En 1.2 TFSi 85 hk i en Golf oppleves som langt kvikkere og sterkere enn en 1.6 102 hk uten turbo i samme bil. Se en liten fnutt her:

Lenke til kommentar

Joda, jeg kan forsåvidt godt si meg enig i det Zanta.

 

Som privatbil har jeg selv bensin turbo.

Og jeg har prøvd de nye VAG TSI 1,2 og 1,4 (dog desverre aldri 170Hk "versting-utgaven" som pumper luft med både pose og sekk). Dette er utmerkede motorer, som burde kunne hjelpe mange å ta "det rette" valget...

 

Det er et viktig og riktig poeng du kommer med, men disse motorene er vel nesten unntaket som bekrefter regelen, selv om det er i ferd med å bli mer vanlig. Jeg har ikke helt klart for meg om det var snakk om helt ny bil her, men ellers har jeg inntrykk av at valget i praksis ofte står mellom diesel med turbo, eller bensin uten. Ellers må jeg også si meg noe enig i det Timster nevnte om bilens størrelse som en faktor. Når jeg klarte å finne på en positiv ting å si om diesel, så tenkte jeg egentlig mest på erfaring med biler som Ford Mondeo, VW Passat, dvs biler med litt størrelse, og ca 2L diesel-motor. At noen gidder å kjøpe de minste bilene i kombinasjon med minste diesel og manuell er for meg nærmest en gåte.

Hver sin smak I guess... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...