Gå til innhold

Spørsmål til frekvens og timings

Martin-sama

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har prøvd å søke på dette, men finner ikke noe svar.

Jeg har Crucial Ballistix DDR3 PC-12800 1600Mhz.

Kjører 4 x 2GB set. Har kun overklokket CPU vha multiplier, satt fsb til 200 (200 x 19,5) (AMD phenom II x4 955. N/B frekves har jeg også satt til 2,6GHz. Altså ikke klokket minne på noen måte. Har prøvd å øke fsb, og endre multiplier og slikt, men har ikke fått det til å bli stabilt.

Det jeg lurer på, er hvorfor CPUz viser 686mhz i frekvens, og ikke 800. Og hvorfor timingen viser 9,9,9,24,33. På minnet står det 8,8,8,24.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg har prøvd å søke på dette, men finner ikke noe svar.

Jeg har Crucial Ballistix DDR3 PC-12800 1600Mhz.

Kjører 4 x 2GB set. Har kun overklokket CPU vha multiplier, satt fsb til 200 (200 x 19,5) (AMD phenom II x4 955. N/B frekves har jeg også satt til 2,6GHz. Altså ikke klokket minne på noen måte. Har prøvd å øke fsb, og endre multiplier og slikt, men har ikke fått det til å bli stabilt.

Det jeg lurer på, er hvorfor CPUz viser 686mhz i frekvens, og ikke 800. Og hvorfor timingen viser 9,9,9,24,33. På minnet står det 8,8,8,24.

Sett timings og ikke minst voltage på brikkene manuellt etter deres spesifikasjoner i BIOS om du har problemer. Noen ganger autodetectes ikke dette korrekt ov vil lage problemer - spesiellt når timingene dine blir satt som strammere (lavere/bedre) enn de er designet for. Da er det selvfølgelig veldig rom for at det kan bli ustabilitet - dog det er også avhengig av hvilken frekvens du kjører på brikkene. Ved lavere frekvenser vil brikkene tåle strammere timings.

Jeg annbefaler som sagt å sette brikkenes timings og spenning manuellt. Så kan du sette brikene på en veldig lav multiplier - bare så du vet at de jobber langt under maks kapasiteten. Overklokk alt det andre først - og så til sist setter du opp RAMbrikkene til det de skal være på. Prøv hastigheten de er designet for først. Skal du overklokke så gjør det etter du har stabilitetstestet at ting fungerer før du overklokker minnet så du ikke testet stabiliteten på mer enn èn ting om gangen ellers blir det bare rot.

Det er relativt lite å hente på å overklokke RAM dog... bare så du er klar over det. Du vil kanksje kunne hente ut 1-2% mer ytelse under noen programmer ved å tyne dem til grensen fremfor å kjøre dem stock. Det er også en god grunn til å la det være til sist da det er minst viktig.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

Da har jeg satt frekvensen manuelt, og det virker som om det fungerer greit nå. Timings vet jeg egentlig svært lite om. CPUz viser 5 parametere (Cl, tRCD, trp, tras, tRC) mens på minnet er det kun oppgitt 4 (8,8,8,24).

Timingsene CPUz viser når frekvensen er satt manuelt til 800MHz, og timings er auto er; 11,11,11,29,40). Regner med at de fire første, er de jeg har oppgitt på minnet? Hvis jeg setter de fire første til 8,8,8,24, hva bør jeg sette 40 (tRC) til?

I BIOS er det veldig mye jeg kan endre på. Når jeg velger timing clock, kan jeg velge mellom TC0 eller TC1, eller begge deler. Avhengig av hvilke jeg velger, dukker det opp ulike innstillingsmuligheter for timings. Hvilken skal jeg velge?

Og skal jeg da kun endre de timingsene jeg har oppgitt, og la resten stå på auto? Det er jo mye som kan innstilles.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg bare skulle oppdatere her, og stille et nytt spørsmål.

Har nå satt minne til 800Mhz (200MHz FSB, 800MHz DRAM multiplier) og satt timings til 8,8,8,24,auto. Satt maskinen i natt på 6,5t med amd overdrive stress test og fikk bekreftet temmelig godt at CPU er helt stabil på denne frekvensen. Skjermkortet står på 930/1295 (HD5870). Så skulle jeg kjøre 3DMark 11, det gikk ikke, maskinen restartet midt i.

Da må det være minne som skaper problemer? Har spilt flere timer med denne klokken på skjermkortet, har også kjørt 3DMark flere ganger. Hva er det som kan være problemet? Minnet er laget for denne frekvensen og disse timingsene, og jeg har satt spenningen til 1,65V som er den oppgitte standarden. Det er jo ikke overklokket på noen måte? Er det noe mer jeg må stille inn manuelt, noe med enten timings eller en annen spenning?

Denne tRC står på auto, sjekket CPUz og den er da satt til 40. Så da ser det slik ut: 8,8,8,24,40. Kan det ha noe å si? Bør jeg sette den til f.eks 33?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...