Gå til innhold

Hvordan forhindre at diskene spinner ned?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde samme "problemet" med min F3-disk og WD Black, og løste det ved å gjøre følgende:

Kontrollpanel -> Strømalternativer -> Markér for "Høy ytelse" og gå deretter inn på "Endre planstillinger" -> Endre avanserte strøminnstillinger.

Der inne finner du Harddisk og "Slå av etter", velg da "Aldri" :)

Til info vil jo dette slite en del mer på disken da.

Lenke til kommentar

Heisann.

Jeg har et par F3 disker fra samsung, en på 500gb og en på 1tb. De bruker og spinne ned i ny og ne, noe som gjør at det tar lang tid og komme inn på disken. Så hvordan kan jeg slå det av?

Dette kan du styre fra strømstyrings-alternativene (via kontrollpanelet). Der kan du sette opp hvor lang tid diskene skal stå idle før de spinner ned. Jeg ville ikke annbefalt å slå dette helt av, men sett det gjerne opp til en time eller så, så bør du ikke bli plaget av det ofte.

Noen harddisker har også en intern styring for dette slik som WD sine green-disker. Disse har vist seg mer problematisk å overstyre - men jeg tror ikek dette gjelder F3 diskene du har.

-Stigma

Lenke til kommentar

joda, stigma ambefalte meg og ikke slå de helt av. Kan du utdype det stigma?

Det er ikke noe veldig spesiellt. Det er bare at det er en grei funksjon å ha for å spinne ned diskene dersom du faktisk ikke bruker maskinen over en lang periode (f.eks. om du lar den stå på over natten eller i mange timer i strekk). Å la diskene spinne kontinuerlig legger jo litt mer slitasje på dem - men å spinne dem opp og ned hele tiden sliter også - så du bør bruke en mellomting som passer ditt bruksmønster. Du vil ideelt sett bare la diskene spinne ned dersom du ikke skal bruke maskinen igjen før om en time-to eller mer (som en tommelfingerregel).

Om du bruker maskinen litt her og der og lar den stå på hele tiden så sett den til 1-2 timer - så bør du ikke plages av det. Da spinner de bare opp første gang du bruker maskinen etter en lang periode.

Som sagt må du bare finne noe som passer for ditt bruksmønster - men det er altså ingenting spesiellt feil med å sette det helt av. Om du aldri lar maskinen stå på uten å bruke den i lengre peridoer vil det jo uansett ikke spille noen rolle da spindown timeren aldri vil nåes uansett...

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

jeg kan fint bruke maskinen opp til 18 timer i strekk. Sist gang disken spant ned var in game. Sliter det like mye om den ikke spinner de ned eller om den spinner den ned f.eks hver andre time?

Hmm... vel for å svare på spørsmålet så ville jeg heller latt diskene kjøre kontinuerlig fremfor å spinne ned/opp hver halvtime. Jeg har dog ikke statistiske data for å vise til at dette er bedre. Jeg vet ikke om slikt finnes. Dette er bare basert på min erfaring/intuisjon.

Det som er viktigere er at diskene skal ikke spinne ned mens du bruker maskinen. Jeg tror det baseres på om data hentes/skrives til disken. Om disken ikke brukes på mer enn XXminutter (så lenge du har satt timeren til) vil den spinne ned. Dette skal ikke skje i et spill ved mindre det spillet henter data fra disken ekstremt skjeldent - ellers er det noe annet som er feil i så fall.

PS: Håper du tar deg noen lufte/strekke pauser i 18timers øktene dine :) Søvn er også lurt i ny og ne ;)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...