Laland Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 (endret) Jeg kjøpte nettopp en del nye PC-deler, og når jeg prøver å installere Windows 7 kommer jeg ingen vei. Maskinen starter opp helt fint, alt er som det skal i BIOS og jeg får selv velge hvilken enhet jeg vil starte fra. Per nå er det optiske drevet satt som førstevalg. Problemet er: Etter at Windows har gjort sin første innlasting og jeg velger språk/tastaturoppsett og trykker på neste, kommer følgende feilmelding opp: "A required CD/DVD drive device driver is missing. If you have a driver floppy disk, CD, DVD or USB flash drive, please insert it now. Note: If the Windows installation media is in the CD/DVD drive, you can safely remove it for this step." Dette er første gang jeg jobber med et optisk drev som ikke bruker pata/IDE, og det er fordi hovedkortet ikke har noen IDE-porter. Maskinvaren er som følger: Asus Sabertooth P67 Rev 3 Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 8GB CL9 (2*4GB) Intel Core i5-2500k Lite-On DVD/Blu-Ray Reader, iHOS104-37 Asus GTX560 Ti 750 watt Corsair strøm Fire harddisker av forskjellige størrelser Jeg har prøvd å se etter drivere til det optiske drevet, men har ikke funnet noen. At jeg nå kun har en Mac tilgjengelig gjør ikke situasjonen lettere for egen del, så all hjelp taes i mot med stor takk! Hvis noen eventuelt kunne forklart hvordan jeg går frem for å legge inn Windows via en minnepinne (har maks 4GB tilgjengelig) hadde jeg satt pris på det òg. Endret 9. september 2011 av Laland Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 (endret) Har du koplet DVD drive i en av de nederst (svarte) satakoplinger? Endret 9. september 2011 av wiberos Lenke til kommentar
Laland Skrevet 9. september 2011 Forfatter Del Skrevet 9. september 2011 (endret) Nei, DVD-drevet er koblet inn i en av de brune. Prøver det i en av de sorte nå. :-) Edit: Resultatet ble det samme som tidligere. Samme melding som nevnt i førstepost. :-/ Endret 9. september 2011 av Laland Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Ok, du kan prøve neste: I biosen gå i advanced mode. Sata mode /sata configuration fra Ahci mode velges til -------> IDE Serial Sata controller 0--------> enhanced Serial Sata controller 1 -----> enhanced (begge til enhanced fordi jeg vet ikke hvilket av portene er på hvor) Det er for å se om du klarer å boote fra DVD rom (dvd skal være på en av de svarte uansett.) Resten kan forandres senere. Lenke til kommentar
Laland Skrevet 9. september 2011 Forfatter Del Skrevet 9. september 2011 (endret) Den booter helt fint fra DVD-rommet, jeg kommer tross alt i gang med starten av installasjonen. Jeg fant nettopp en Windows-PC, skal prøve denne guiden. Virker tross alt som om det er det optiske drevet som er syndebukken med tanke på feilmeldingen. Takk for hjelp hittil, ihvertfall! Edit: Nå er jeg happyfish! Guiden til HW gjorde susen! Minnepinnen fungerte uten noen problemer. Endret 9. september 2011 av Laland Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Poeng det var å nettopp prøve boote-komme forbi feilmeldning for CD driver du fikk. Du velger å gå til neste step, dvs å bruke Usb booting. Det er fint det, men løsning for feilmeldningen forblir uløst. Derfor valgte å svare slik, som å sette Sata til Ide. Når det gleder portene dine De nederste 6 portene er Svarte 4 x sata 3 Dvd CD skal være koplet på en av dem. Brunne 2 x sata 6 Lenke til kommentar
Laland Skrevet 9. september 2011 Forfatter Del Skrevet 9. september 2011 Jeg har prøvd alle valgmulighetene på alle SATA-portene, kom aldri videre. Feilmeldingen ba om en driver til DVD-drevet. Jeg kunne ikke finne driveren, og problemet ble løst så fort som det kunne, så vil kalle det en suksess. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå