Gå til innhold

Hva tenker livsynshumanismen om Autanasi og abort?


Anbefalte innlegg

Si at det ikke går ann å diskutere på grunn av delte meninger? Svært så forvirret du må være; delte meninger er grunnlaget for en diskusjon.

 

Dere kan fint diskutere, også "mot" diverse religiøse perspektiv. Det er kun å vektlegge andre begrunnelser for den samme konklusjon, eller begrunne din motstridende konklusjon. Vanskeligere er det ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Si at det ikke går ann å diskutere på grunn av delte meninger? Svært så forvirret du må være; delte meninger er grunnlaget for en diskusjon.

 

Dere kan fint diskutere, også "mot" diverse religiøse perspektiv. Det er kun å vektlegge andre begrunnelser for den samme konklusjon, eller begrunne din motstridende konklusjon. Vanskeligere er det ikke.

Men, vi fra samme gruppe skal jo ikke diskutere mot hver andre, vi skal diskutere med de andre religionene..

Lenke til kommentar

Men, vi fra samme gruppe skal jo ikke diskutere mot hver andre, vi skal diskutere med de andre religionene..

Da diskuterer dere ut fra personlig overbevisning, og dere kan gjerne diskutere mot hverandre også, slik at debatten blir mest mulig reel. Fordi begge er humanister er derer ikke nødvendigvis enige om abort og dødshjelp, selv om de fleste katolikker er det.

Lenke til kommentar

Okey, men har dere ikke noen konkret info om hva de enkelig mener om eutanasi og abort?

Hvis det er slik at humanister har delte meninger, altså forskjellige meninger når det kommer til dette spørsmålet: Hvordan kan man da finne konkret info? =)

 

Her er i alle fall hva jeg finner angående abort på Human-Etisk forbund:

 

 

Hva mener dere om abort?

 

Human-Etisk Forbund er tilhenger av selvbestemt abort og støtter dagens abortlovgivning.

 

Det enkelte menneskets rett til å bestemme over sin egen kropp og sitt eget liv står sentralt i et humanistisk menneskesyn.

 

Abort er likevel ingen enkel sak for oss. Kvinnens rett til selvbestemmelse må balanseres mot at fosteret også skal ha et rettsvern. HEFs prinsipielle syn på abort baserer seg derfor på et vanskelig kompromiss mellom hensynet til kvinnens situasjon og hensynet til fosteret.

 

Det juridiske og politiske spørsmålet om hvordan abortloven bør lyde, er imidlertid ikke bare et prinsipielt spørsmål. Det politiske spørsmålet har også et pragmatisk aspekt. Så lenge abort forekommer, er det viktigste politiske spørsmålet hvem som til slutt skal ta avgjørelsen når vanskelige etiske avveininger er gjort.

 

Dagens lov om selvbestemt abort legger opp til at det er kvinnen selv som er den nærmeste til å ta denne beslutningen før 12. svangerskapsuke. Etter dette tidspunkt legger loven opp til at leger og helsepersonell må ha stor medbestemmelse.

 

Etter 18. uke kan det ikke innvilges abort med mindre det foreligger alvorlige utviklingsavvik hos fosteret som ikke er forenelig med liv.

 

Loven reflekterer et syn på abort som langt på vei deles av HEF. Det betyr ikke at vi kan slå oss til ro med høye aborttall og det faktum at annenhver kvinne statistisk sett vil komme til gjennomleve en abort i løpet av sitt liv.

 

I et velferdssamfunn som vårt må vi kunne legge forholdene til rette slik at abort kan unngås i størst mulig grad. På den andre siden må vi legge forholdene til rette for kvinner som blir uønsket gravide, men som likevel ønsker å bære fram et barn.

 

 

 

Sist endret: 07.04.2011

 

 

 

Abort

 

Vi er opptatt av det autonome menneskesynet, altså at respekten for enkeltmennesket står i fokus.

 

Publisert: 06.04.2011

 

I abortspørsmålet må mors rett til å bestemme over egen kropp og eget liv veies opp i mot fosterets rett på liv. Gjeldende abortlovgivning, som Human-Etisk Forbund støtter, baserer seg på et kompromiss mellom disse to, hvor fosteret gradvis oppnår rettsvern i tråd med dets biologiske utvikling.

 

Det enkelte menneskets rett til å bestemme over sin egen kropp og sitt eget liv står sentralt i et humanistisk menneskesyn.

 

Abort er likevel ingen enkel sak for oss. Kvinnens rett til selvbestemmelse må balanseres mot at fosteret også skal ha et rettsvern. HEFs prinsipielle syn på abort baserer seg derfor på et vanskelig kompromiss mellom hensynet til kvinnens situasjon og hensynet til fosteret.

 

Det juridiske og politiske spørsmålet om hvordan abortloven bør lyde, er imidlertid ikke bare et prinsipielt spørsmål. Det politiske spørsmålet har også et pragmatisk aspekt. Så lenge abort forekommer, er det viktigste politiske spørsmålet hvem som til slutt skal ta avgjørelsen når vanskelige etiske avveininger er gjort.

 

Dagens lov om selvbestemt abort legger opp til at det er kvinnen selv som er den nærmeste til å ta denne beslutningen før 12. svangerskapsuke. Etter dette tidspunkt legger loven opp til at leger og helsepersonell må ha stor medbestemmelse.

 

Etter 18. uke kan det ikke innvilges abort med mindre det foreligger alvorlige utviklingsavvik hos fosteret som ikke er forenelig med liv.

 

Loven reflekterer et syn på abort som langt på vei deles av HEF. Det betyr ikke at vi kan slå oss til ro med høye aborttall og det faktum at annenhver kvinne statistisk sett vil komme til å gjennomleve en abort i løpet av sitt liv.

 

I et velferdssamfunn som vårt må vi kunne legge forholdene til rette slik at abort kan unngås i størst mulig grad. På den andre siden må vi legge forholdene til rette for kvinner som blir uønsket gravide, men som likevel ønsker å bære fram et barn.

 

Sist endret: 12.04.2011

 

 

 

Kvinners rett til abort

 

Gjennom samarbeid med den brasilianske humanistorganisasjonen støtter Human-Etisk Forbund og HAMU kampen for selvbestemt abort i Brasil.

 

Publisert: 16.06.2011

 

Abort har vært forbudt i Brasil siden 1940, unntatt etter voldtekt og ved fare for kvinnens liv. Allikevel har svært mange kvinner tatt abort. Men når abort er forbudt, betyr det at inngrepene utføres i det skjulte og i utrygge omgivelser, og at det er vanskelig for kvinnene å oppsøke sykehus dersom det oppstår komplikasjoner. Hvert år dør tusenvis av kvinner som følge av ulovlige aborter, og enda flere blir kvestet for livet. Mange kvinnerettsaktivister og menneskerettsorganisasjoner betegner forbud mot abort som et menneskerettighetsbrudd som er med på å frata kvinner grunnleggende rettigheter som retten til liv, retten til helse, og retten til å bestemme over egen kropp og egen seksualitet. Den katolske kirkens motstand mot å gi kvinner rett til abort har flere ganger gitt groteske utslag, som i saken der en voldtatt niåring ble lyst i bann av kirken (Dagbladet).

 

Før 2007 var det ingen koordinering av aktivister for legalisering av abort. I dag har Frente da Legalização do Aborto tilslutning fra 50 større organisasjoner og lokale grupper i delstaten São Paulo. En av disse er Brasils humanistforening, som er samarbeidspartneren til Human-Etisk Forbund (HEF/HAMU).

 

Tiltaket som får støtte er mer en kampanje enn et prosjekt, som har som mål å samle kvinner i en felles kamp for endring av loven. Mellom 8. og 18. mars 2010 marsjerte mer enn 3000 kvinner fra Campinas til São Paulo. I forkant av marsjen ble det bl.a. trykket og distribuert 10 000 brosjyrer, finansiert av HEF/HAMU.Se bilder fra marsjen her.

 

Sist endret: 24.06.2011

 

 

Så kan du gjøre deg opp en mening ut i fra dette =)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...