Gå til innhold

Apple vant andre runde i retten mot Samsung

Anbefalte innlegg

Nei, det er en datagenerert rendring som ikke gjenspeiler noe reelt produkt og er hentet fra en artikkel som sto i Engadget noen måneder før Samsung omsider presenterte sine første digitale fotorammer i virkeligheten, på CeBIT 2007 - som vist på bildet jeg viste.

Mulig du har rett her.

Men det ender fortsatt ikke fakta på at fronten på iPad 2 er uhyre lik fronten på den virkelige Samsung bilderammen.

For er ikke Samsung bilderammen noe lik fronten til iPad 2, så er heller ikke Galaxy Tab 10.1 noe likt fronten på iPad 2 heller. Så enkelt er det bare.

Nok en gang: Fronten på bilderammen består ikke av én enkelt glassplate, det er en bred plastramme, med en markert kant som skiller den fra den egentlige bildeflaten, som ligger litt nedsenket. Vesentlig forskjell. Dessuten, det handler om helheten, hele formen, bruksområdet, emballasjen, etc. Uansett så er en feit bilderamme i plastikk fra 2007 fullstendig irrelevant, siden Apple har et designpatent fra 2004, for en håndholdt datamaskin, å støtte seg på - til forskjell fra bilderammen, som kun har en stor, klumpete fot på baksiden å støtte seg på... ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, går det an å bestride den slående likheten? De er omtrent like i størrelse

For det første burde ikke det at størrelsen er omtrent lik, ha noe å si. Det blir det samme som å anklage TV-produsentene for å lage TVer med like store skjermer som konkurrentene. Og ikke nok med det; stort sett alle dagens TVer (uavhengig av produsent) kommer i samme format (16:9)!

For det andre gjelder vel ikke Apples søksmål bare mot Galaxy Tab 10.1, men også mot Galaxy 7.7, noe som må betegnes som ekstremt merkelig. Ser man på DENNE artikkelen fra amobil, oppdager man langt flere forskjeller enn likheter. Det som er av likheter disse i mellom, blir virkelig for dumt å sammenligne.

Det er vel mer summen som gjør det til plagiat, enn størrelsen isolert sett. Hvis alle TVer hadde hatt samme design, med kun en tomme ekstra fysisk bredde som eneste klare visuelle forskjell hadde det blitt bråk. Så kommer jo poenget - TVer ser ikke like ut! Hvis TVprodusenter kan lage produkter som ikke er like kan vel nettbrettprodusenter også? Tviler på at jeg f.eks. kan lage en bil som ser helt ut som en ferrari, men er 30cm lenger, bytte motor, og så markedsføre det som mitt eget bilmerke. Det er jo det vi i praksis ser her.

7.7 er ikke fullt så klar som 10.1, men avrundingene virker å være de samme. Skjønner ikke hvorfor ikke samsung kan lage en egen touch på rammen rundt, lage noen riller eller noe sånt. Det hadde fjernet endel tvil, hvertfall. Greit nok at baksiden er ulik, men skal det være relevant må samsung bruke baksiden heller enn forsiden ift markedsføring, og det er jo overhodet ikke tilfelle. Omtrent alle avbildninger er av fronten, hvertfall etter et kjapt googlesøk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke helt sjokkerende. Forrige helg møtte jeg familien, og noen hadde en Galaxy Tab 10.1. Storebroren min trodde med en gang dette var en iPad, og jeg kan faktisk se hvor han får det fra. Apple har klart å markedsføre at et nettbrettet er iPad.

jess, det har de fått til.

Det som er synd, er at de nå skal nekte alle andre å lage tablets med 8-10"skjerm som er syltynne.

For det er nettopp når de skal bli syltynne, at det blir veldig vanskelig å finne så mange andre måter å lage en tablet på, enn å ha en front som stort sett er skjerm, med kanter runt, og med avrundede hjører (fordi firkantede hjørner ofte ser kjipt ut, runde hjørener dukket ikke akkurat opp med iPad...). De kommer vel sikkert til å saksøke Toshiba og deres tablet også.

Prolemet er vel i hovedsak at Apple har gått til sak på at "totalpakken" er for lik deres iPad, og at Samsuung forsøker å selge deres nettbrett som en kopi av iPad. Ingen som har ofret en halv fjert på et nettbrett innbiller seg at dette stemmer - Samsung er tvert imot veldig glad i å fortelle hvordan deres nettbrett SKILLER seg i fra iPad - til det bedre - og prøver overhodet ikke å bli solgt til forbrukere som tror de kjøper en iPad. Påstanden (og søksmålet) er dermed fullstendig latterlig, og Apple burde ehller finne seg noen HiPad eller HiPhone-produsenter/importører å saksøke.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Galskap. Sinnsyk galskap. Dersom man i disse dager faktisk reellt kan ha patent på slike ting som Apple hevder, da håper jeg at det åpner øynene på de som lager og bestemmer lovene idag. Av og til må det groteske eksempler til, men håper disse groteske eksemplene faktisk fører fram og at de ikke er et produkt av tykke lommebøker :/

• Liker 3
Lenke til kommentar

USA er for lengst kjøpt og betalt av storkaptialen og ulike særinteresser, og har et patentsystem som ikke tjener til noe annet enn stagnasjon og elendighet.

Brüssel har dessverre vist til fulle de siste fem-syv årene at de også er et gjennomkorrupt system der den som kan betale mest merkverdig nok får mest rett. Helt tilfeldig, selvfølgelig... (Bromerte flammehemmerende stofer, anyone?)

Det eneste de opnår er selvfølgelig å kvele innovasjon i egne områder, og øke kinas hastighet på vei mot total verdensomspennende markedsdomminans. For selv om e helt klart går alt for langt i sin fullstendige respektløse kopi-industri, slipper de i hvertfall de fullstendig meningsløse innovasjonshindringene og den utarakte patentkorrupsjonen som mang vestlige selskaper må kjempe mot.

Antallet patenter som hvert år blir kjent "null and void" i USA er direkte skremmende. Patenter som aldri burde vært innvilget, men som har blitt det på grunn av inkompetanse (tror man), eller mer sannsynlig korupsjon (for så ekstremt udugelige saksbehandlere burde vel aldri fått jobben/fått sparken)?

Å ta saken til retten er selvfølgelig alt for dyrt for de fleste små selskaper (og flere av de relativt "store", TomTom vs Microsoft, og en ugyldig FAT-tabell er et godt eksempel), og bøllene får regjere i sandkassen.

Det fullstedig ikke-fungerende amerikanske rettssystemet (Common law in 2011, seriously?) gjør selvfølgelig alt bare uendelig mye verre. Men så ønsker de jo det i utgangspunktet, for bøllene sponser jo valgkapanjen til begge "partiene", selv om de samme bøllene får mange saker mot seg på grunn av den samme udugeligheten/korrupsjonen.

Og sånn gå no dagan...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Annet enn markedføringsteknikker, så har de jo ikke funnet opp en eneste nyvinning noensinne. Alt de gjør, har blitt gort før dem.

Men, Apple gjør det vel på en bedre måte enn det som har blitt gjort tidligere? Se bare på iPhone. Hvordan så og oppførte smarttelefoner seg før iPhone ble lansert i 2007?

Som jeg har sagt før, iPhone er ett resultat av teknologisk fremgang. De skal ha kred for å ha plukket opp komponentene først.

Nokia sov. Sony E var allerede på nedtur. De andre produsentene var produsert opp i ett hjørne av Nokia. Og ingen av dem hadde tilgang til ett OS som var tilpasset ny teknologi. Slik utvikling tar tid og krever mot.

Er de andre smarttelefonene vi ser på markedet i dag ett resultat av iPhone? Helt klart. Kopi? Nei. De får den formen de har på bakgrunn av tilgjengelig teknologi.

Med tanke på at vi er i Tyskland, Samsung Galaxy Tab 10.1 er omtrent like lik Ipad2 som Mercedes er BMW.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Annet enn markedføringsteknikker, så har de jo ikke funnet opp en eneste nyvinning noensinne. Alt de gjør, har blitt gort før dem.

Men, Apple gjør det vel på en bedre måte enn det som har blitt gjort tidligere? Se bare på iPhone. Hvordan så og oppførte smarttelefoner seg før iPhone ble lansert i 2007?

Så det du sier er at om man bare gjør et produkt bedre enn Apple sine produkter så gjør det ingenting at de er helt lik?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg ikke forstår er dere som forsvarer Apple i denne saken. Hva ønsker dere og oppnå? Få stoppet salget av Samsung sine produkter slik alle kjøper Apple produkter? Er dere ikke enige i at det som skjer på mobil og lesebrett markedet bare er til det beste for oss forbrukere? Det at Samsung har laget en mobil som er bedre enn iphone4 og har et lesebrett som kan konkurere med ipad2 må jo heller resultere i en enda bedre iphone5 og en bedre ipad3.

Slik Apple fremstår i denne saken virker det jo som Apple føler seg truet av Samsung, er de redd for at de ikke skal klare lage produkter som er bedre enn Samsung? Kan det hende at de sliter med og henge med siden Apple er avhengige av tredjeparts leveranser for og lage sine produkter, mens Samsung lager det meste selv?

Endret av DroidOle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dessuten, Apple fikk dette patentet i 2005 (levert i 2004). Ser du likheten her?

Ja det ligner på speilet på badet mitt. ;)

Men for å være seriøs igjen: Hvis Apple fikk patent på dette i 2004/5, er det to ting som slår meg.

1.  
  2. Så lenge de ikke benyttet seg av dette designet før iPad kom på markedet, hvordan kunne Samsung kjenne til dette designet da de kom med sine fotorammer i 2007?
  3. Og dersom Samsung burde kjent til dette designet på den tiden, hvorfor kommer Apples søkmål mot Samsung først i dag, da de tydeligvis hadde "stjålet" designet allerede i 2007?

Endret av Superparanoid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Runar lurer på hva om Apple har rett? Vel, i motsetning til noen få andre her, så har de fleste av oss to øyne som vi faktisk klarer å se med, og vi ser at Apple ikke har rett. Galay tab er ingen kopi av Apple. Det er kun de som er helt ensporet som klarer å se at Galaxy tab er en kopi. Vi andre, som ikke er låst på en produsent, ser det helt klart at dette ikke er en kopi. Så Runar, kanskje du ikke klarer å se forskjellene, fordi du ikke ønsker at det skal være forskjeller i designet. Du ønsker tydeligvis et monopol for Apple på nettbrett, og at andre ikke skal slippe inn i markedet. Har du aksjer i Apple?

Så da har vi korrupsjons misstanken, og/eller det en annen påpekte her; det er en dame på 50 år som har dømt i denne rettsaken. :D

Og vi husker bildene av Galaxy tab som ble manipulert for å ligne på ipad. Kan det være noe annet enn korrupsjon? Jeg bare spør? Og før du svarer, husk at vi som ikke har dedikert livene våre til en produsent ser store forskjeller på produktene.

Samtidig som noen ikke klarer å se forskjell på galaxy tab og ipad, så klarer de å se stor forskjell på ipad og bilderammen til Samsung. Ett ord kommer frem, men det er vist ikke lov å bruke på dette forumet, så da får jeg heller la være...

Edit: Ble nevnt at Apple revolusjonerte smart telefonen med sin iphone da den kom. Vel, første iphone var vel ingen smart telefon, kun en mobiltelefon med trykkfølsomt UI, ganske så lik Prada.

Endret av newnick
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@theDaniel: Jeg har tidligere vist mange eksempler på nettbrett som skiller seg klart fra iPad designmessig. Samsung kunne gjort som mange andre produsenter, og funnet et design som fortsatt har en svart ramme men med andre former/designelement utover dette. Sony og Acer har f.eks klart det på en helt utmerket måte.

Acer-ICONIA-Tablet-A500.jpg

sony_tablet_s-500x317.jpg

Men disse brettene du viser til ser jo ikke ut. Det bør ikke være nødvendig å feste et eller annet jalla ekstrautstyr på brettet - eller dekorere det med bilder av flammer - for at man skal få lov til å selge det. Men andre ord, må man med vilje lage et stygt nettbrett eller feste en jalladetalj?

Toshiba tror jeg får være i fred, da deres tablet med de karakteristiske rette, slissede sidekantene skiller seg litt mer fra iPad 2, og da de ikke har lagt seg så bevisst og systematisk opptil Apples design med mange produkt, som Apple anklager Samsung for.

Toshiba får være i fred fordi de ikke er noen trussel mot Apple, det er derimot Samsung.

Endret av Jostein K.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ta 5 LED TVèr fra Sharp, Samsung, Sony, Toshiba og LG, fjern produsentens navn på dem, så ta en haug med folk fra gata, og be dem om å finne ut hvem som produserer hvilket TV. De er så godt som helt like, ingen av oss forbrukere kan fortelle hvem som produserer hva.

Vi kunder vil ikke ha en grønn TV, vi ønsker en svart tynn lekker TV. Vi vil ikke ha en sirkulær TV, vi ønsker en rektangulær TV.

Tror dere virkelig at en tykk oransje tablett med spisse rektangulære hjørner vil selge?

Varemerke-bygging oppstår når en produsent implementerer en funksjon som gir de en unik fordel, et perfekt eksempel kan være den innebygde magnetlåsen i iPad2. Hadde det vært noe slikt Samsung hadde kopiert skulle jeg ikke sagt noe.

Men farge, tykkelse osv. er ikke å kopierer, det vil jeg si er og konkurrere...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva dere klager over. Til slutt kommer dette oss forbrukerne til gode med bedre hardware og bedre design. La de krangle og sett deg i godstolen og velg gode produkter fra øverste hylle :-)

Dette blir jo ikke bedre for oss. Apple nekter Samsung å selge sitt nye nettbrett, som i praksis betyr at Apple har monopol på nettbrett. Dette betyr absolutt ikke at vi vinner noe på dette og får bedre maskinvare, tvert imot.

Resultat av dette kan bli at Samsung må finne på noe enda mer kreativt med design og putte enda litt bedre hardware inn i brettene sine for å få et salgbart produkt. Vips så har dere Samsung brukere et nettbrett som danker ut iPad (igjen) Blir slettes ingen monopol på nettbrett fra Apple sin side.

Jeg har både iPad, iPhone og Mac og er veldig fornøyd med det. Ser jo at Samsung har bedre nettbrett og telefon enn Apple. Apple har kanskje en litt dårlig måte å markedsføre sine produkter og ikke minst måten de prøver å stoppe sine rivaler på. Men de har markedsført seg på en sånn måte at enormt mange elektronikk produsenter lager produkter som er tilpasset Apples produkter. Alt i fra Stereoanlegg til docking stasjon integrert i biler for overføring av musikk, film, handsfree osv. Så selv om ikke Apple har de beste produktene vil de selge i bøtter og spann.

Lenke til kommentar

@matslie: Nå er det neppe advokatene Apple leier inn i patentsaker som har ansvaret for å fikse bugs i firmware/OS/software (har selv 17" MBP men aner ikke hvilke bugs du sikter til.. ), så jeg tenker at Apple nok er stand til å allokere utviklerressurser dit det trengs helt uavhengig av hvilke rettstvister selskapet er involvert i. ;)

Synes bare det er dårlig ressurs og pengebruk jeg, uavhengig av hvem de bruker til hva :cool:

Laget en liten post i mac delen av forumet angående problemet med MBP :)

Lenke til kommentar

Som jeg har sagt før, iPhone er ett resultat av teknologisk fremgang. De skal ha kred for å ha plukket opp komponentene først.

Nokia sov. Sony E var allerede på nedtur. De andre produsentene var produsert opp i ett hjørne av Nokia. Og ingen av dem hadde tilgang til ett OS som var tilpasset ny teknologi. Slik utvikling tar tid og krever mot.

Er de andre smarttelefonene vi ser på markedet i dag ett resultat av iPhone? Helt klart. Kopi? Nei. De får den formen de har på bakgrunn av tilgjengelig teknologi.

Med tanke på at vi er i Tyskland, Samsung Galaxy Tab 10.1 er omtrent like lik Ipad2 som Mercedes er BMW.

Det er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar

Occi: Å fare med usannheter når andre diskuterer sak er jo mot retningslinjene. Da får disse brukerne komme med kilder på at rettssakene er på grunn av 4 hjørner. Rettsdokumentene som er blitt postet ørten gang og det går jo tydelig fram at det er flere faktorer som det saksøkes for. Slike påstander er rett å slett trolling.

Er nok noen som troller, men brorparten er nok ikke nok opplyste på emnet, men dette er helt vanlig på alle forum hvor man faktisk diskuterer, og å kreve sensur pga. noen tar feil er bare helt feil vei å gå.

Lenke til kommentar

Så det du sier er at om man bare gjør et produkt bedre enn Apple sine produkter så gjør det ingenting at de er helt lik?

Nei. Jeg sier at jeg ikke syns samsung sitt produkt er likt. Jeg ser tydelige likheter samtidig som jeg ser tydelige ulikheter. Apple saksøker jo ikke dem som lager blåkopier av Ipadder. Jeg er enig med dommen i Nederland, som sa noe sånn som at denne saken er bare tull fra Apples side.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Var iPhone helt lik sine forgjengere?

[*]Og dersom Samsung burde kjent til dette designet på den tiden, hvorfor kommer Apples søkmål mot Samsung først i dag, da de tydeligvis hadde "stjålet" designet allerede i 2007?

Har noen sagt Samsung stjal designet i 2007? Det er kun et fåtall personer som mener bilderammen er en kopi av iPad-designet Apple fikk patent på.

Og vi husker bildene av Galaxy tab som ble manipulert for å ligne på ipad.

Bildet, ikke bildene.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...