Gå til innhold

Apple vant andre runde i retten mot Samsung

Anbefalte innlegg

Nå har ikke rettsdokumentene blitt frigitt (såvidt jeg vet), men hva med formen, skjermen, størrelsen, tykkelsen, kanten rundt, ja, kort fortalt hele forsiden av enheten? Forsiden består av mer enn fire hjørner og en svart skjerm.

Du vet altså ikke, men du later som du vet, og det verste av alt er at du blir sinna når noen påstår noe annet.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som dommeren så flott sier det :

Ifølge dommer Johanna Brückner-Hoffmann har domstolen et klart inntrykk av at de to lesebrettene ligner på hverandre. Begge har en minimalistisk og moderne form, med flat skjerm og runde hjørner, fastslår hun.
Fantastisk!! :wallbash:

http://www.digi.no/877691/samsung-tapte-igjen

Det fine er jo at alle andre som ikke har dette "patentet" kan lage et brett med maksimalistisk og umoderne form, med en skjerm som ikke er flat(!!) og firkantede hjørner.

Endret av Vice
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå har ikke rettsdokumentene blitt frigitt (såvidt jeg vet), men hva med formen, skjermen, størrelsen, tykkelsen, kanten rundt, ja, kort fortalt hele forsiden av enheten? Forsiden består av mer enn fire hjørner og en svart skjerm.

Det er lsitet opp minst tre ganger i tråden

-Hvorfor man har avrudede hjørner (Mindre sjanser for skader på skjermen, mer behagelig å holde i)

-Kant rundt skjermen - Hva kunne de gjort med den, annet enn å ha den i en annen farge? Hvor mange andre prdukter har du ikke sett med en svart kant rundt skjermen?

Søksmålet er idiotisk fordi patentet på noe så generisk er idiotisk.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det du siterte fra dommen står det ingenting om patent. Det er det som er kalt trade dress, en sammenstilling av diverse elementer som skal definere ett Apple produkt. Det dommeren sier er at retten har vurdert en generisk tegning med et faktisk produkt og funnet ut at Samsung sitt produkt er en kopi. Samsung sin Tab er større tynnere, annen type skjerm, annen form faktor en ipad.

• Liker 4
Lenke til kommentar

[…] det verste av alt er at du blir sinna når noen påstår noe annet.

Les hva jeg skriver, er du snill.

Jeg har lest det meste du har skrevet i denne tråden, og jeg har registrert at du av og til er aggressiv i dine svar, når noen er uenig med deg. Du skrev sågar at du ble irritert i en av postene dine.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det du siterte fra dommen står det ingenting om patent. Det er det som er kalt trade dress, en sammenstilling av diverse elementer som skal definere ett Apple produkt. Det dommeren sier er at retten har vurdert en generisk tegning med et faktisk produkt og funnet ut at Samsung sitt produkt er en kopi. Samsung sin Tab er større tynnere, annen type skjerm, annen form faktor en ipad.

Greit nok, jeg blandet begrepene «registrert design» og «patent». Men det blir likevel feil å kalle det for kun en tegning, som du gjør to ganger.

Du skrev sågar at du ble irritert i en av postene dine.

Jeg tenkte mer på grunnen til at jeg ble irritert. Jeg vet ikke om du fikk med deg den, men vi beveger oss vekk fra emnet så kanskje en idé å droppe det?

Lenke til kommentar

Jeg mener at de som kommer inn i en diskusjon har ett ansvar i å faktisk lese artikkelen. Samt å lese diskusjonen som har vært. Ikke bare skrive det første og beste man kommer på etter å ha lest ingressen. Er du ikke enig? Og ja kan innrømme at jeg kanskje gikk for langt når jeg "ønsket" å få "trollene" bannet, for som det ble sagt, de viste kanskje ikke bedre. Men jeg synes faktisk vi alle har ett ansvar til å søke informasjon i en diskusjon, ikke bare fortsette diskusjonen om man tydeligvis ikke har noe grunnlag til å diskutere. Dette ødelegger jo bare diskusjonen for de som faktisk skjønner hva det er snakk om. Misforstå meg rett, jeg sier ikke at ikke hvem som helst kan komme med sine synspunkter, men jeg stikker ikke på fordclub.no forumet og diskutere i "hvordan få over 1000 hester på Cosworth motor" tråden. Fordi jeg vet jeg har null å bidra med. Håper jeg make sense.

Vi kan jo sikkert diskutere til dommedag, men vi burde klare å oppføre oss som voksne, hele gjengen, meg inkludert.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ansvar for å søke informasjon, sier du. Her er litt informasjon jeg har søkt opp. Den nederlandske domstolen avfeide 9 av 10 punkter i søksmålet fra apple, blant annet det at galaxy var kopi av ipad. Jeg vil tro alle sitter igjen med den oppfatningen at samsung vant overlegent over apple i det tilfellet.

I den tyske rettsaken så fikk vi en dom mot samsung som går på minimalistisk design. Ingen tror vel at denne dommen blir stående, og siste info er at alle untatt samsung selv kan selge galaxy tab i tyskland, så da er vel dette også egentlig en seier til samsung. Så hva er det å diskutere? Samsung galaxy tab blir å finne i alle butikker i hele verden. Ingentin mer å diskutere?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Greit nok, jeg blandet begrepene «registrert design» og «patent». Men det blir likevel feil å kalle det for kun en tegning, som du gjør to ganger.

det er flere tegninger Ja. Har sett dem

de sier ingenting om tykkelsen, form faktor, skjerm type osv. Det de klart viser er svart fremside og runde kanter. De andre detaljene du nevner er ikke oppgitt så detaljert.

Et annet spørsmål, mener du det er greit at noen kan lage slike generelle registrert design? Er det en fordel for oss som forbrukere?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke litt tragisk at Apple må stoppe konkurrenter for å opprettholde markedsandelen sin??

Joda.. hadde noen rett og slett kopiert dem og solgt en kopi i annet navn så ville jeg skjønt det, men dette er jo i bunn og grunn et forsøk på å hindre en konkurrent fra å selge et konkurrerende produkt.

Om det er bedre eller dårligere er beside the point, poenget er vel at de ikke ønsker at kunden skal kunne velge i første omgang...

Dette tror jeg dessverre er begynnelsen på Apples fall... De stoler åpenbart ikke nok på produktet sitt til at de tør la kunden velge..

• Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg har lest det meste du har skrevet i denne tråden, og jeg har registrert at du av og til er aggressiv i dine svar, når noen er uenig med deg. Du skrev sågar at du ble irritert i en av postene dine.

Og så viser det seg altså at dommen i Tyskland er helt uten betydning, og Tyskerne får kjøpt Galaxy tab på lik linje som alle oss andre. Enda et slag i trynet på Apple, med andre ord :D

newnick.txt

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Så hvor går grensen? Hvor mye må ett produkt ligne for at man kan gå til sak? Dette ser det jo ut til å være uenighet om, Apple har tydeligvis sin mening og ønsker å få kjørt dette i rettssystemet, noe det bør være rom for å gjøre.

Apple får ikke lov til å gå til sak mot samsung fordi android er best eller noe. Det er det nærmeste man kommer en avklaring med disse menneskene.

*Rebooter telefonen*

Endret av Lilac1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke litt tragisk at Apple må stoppe konkurrenter for å opprettholde markedsandelen sin??

Er det ikke tragisk at Samsung ikke klarer å ta markedsandeler uten å kopiere Apple sine produkter ned til innpakningspapiret? Den eneste måten de kan selge noen skarve brett på er å lage alt så likt at kunden i ren og skjær vanvare tar brett fra feil pall i butikken?

*Rebooter telefonen*

Endret av Stool Sample
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så hvor går grensen? Hvor mye må ett produkt ligne for at man kan gå til sak? Dette ser det jo ut til å være uenighet om, Apple har tydeligvis sin mening og ønsker å få kjørt dette i rettssystemet, noe det bør være rom for å gjøre.

Kan være enig med deg i akkurat det. Det som er mest skremmende i denne saken, er ikke at Apple går til søksmål, men at rettsvesenet faktisk kan være villig til å støtte Apple på et så latterlig grunnlag. Det er virkelig skremmende!

Er det ikke tragisk at Samsung ikke klarer å ta markedsandeler uten å kopiere Apple sine produkter ned til innpakningspapiret? Den eneste måten de kan selge noen skarve brett på er å lage alt så likt at kunden i ren og skjær vanvare tar brett fra feil pall i butikken?

*Rebooter telefonen*

Jeg gidder ikke diskutere med deg noe mer i alle fall, for du leser tydeligvis bare det du vil lese hver gang.

Lenke til kommentar

*Rebooter telefonen*

Kan du si meg hva som er så mye kopi med Galaxy Tab 10.1 mot iPad 2 i motsetning til hvor mye kopi en hel haug med laptop'er er kopi mot mange andre laptop'er f.eks?

Hvis det er greit at mange laptop'er ser ganske likt ut, så må det vel være greit at tablets kan se noe likt ut også eller?

Eller kan jo si det samme om biler, TV'er, høyttalere, musmatter osv.

EDIT: Desverre så ligger ikke tingene som er i innpakningen til Galaxy Tab 10.1 på helt eksakt samme plass som tingene i iPad 2 esken gjør. Så selv om innpakningen til Galaxy Tab 10.1 har samme type formfaktor, så betyr ikke det at det er en kopi.

For du vet at de fleste produsenter pakker inn TV'ene sine i eskene på nesten samme måte for å gi dem beskyttelse mot støt og kakk. Og er det galt da?

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...