Gå til innhold

Apple vant andre runde i retten mot Samsung

Anbefalte innlegg

Tok turen inn på prisguiden og hentet ut diverse TVer fra ulike produsenter i 40-50"-kategorien.

https://prisguiden.no/produkt/sony-bravia-kdl-40w4500-99781

https://prisguiden.no/produkt/samsung-ue46d7005-148290

https://prisguiden.no/produkt/panasonic-tx-p50vt30-148470

https://prisguiden.no/produkt/philips-42pfl3606h-148995

Her er rammene både runde og firkantede. Sony sin skiller seg i tillegg ut med en avrunding på øvre kant (ser hvertfall slik ut på bildet). Føttene er også klart forskjellige, det er klink åpenbart, og rommet mellom føtter og skjerm har også individuelle særpreg. Avstand fra skjerm til ytterkant er lik på tre av disse, men interessant nok: ingen av disse eksemplene har alle disse faktorene felles. Og det i en bransje hvor det er langt flere store produsenter. Samsung har vel bare en reell konkurrent i dette nettberttmarkedet, og legger seg kliss oppi det designet... vel vel.

Forøvrig lurer jeg litt på hvilken planet du har bodd på, siden du IKKE ser disse forskjellene. Eller forventer du at selve panelet skal ha vidt ulikt design fra apparat til apparat? Det er ei heller diskusjonen her, da det er en likhet som åpenbart vil være der.

Det er ganske søkt å sammenligne et nettbrett med en TV. Du sitter ikke å holder TVen i hendene dine, vekt er likegyldig. Det viktigste er bildekvalitet, den vil nemlig bli stående i stuen din. Et nettbrett blir ganske annerledes, om du ikke klarer å se det bør du tenke deg om både en og to ganger.

Så sammenlign mobiltelefoner istedet, dersom ikke TVer er godt nok. Da er vel poenget mitt illustrert enda bedre. Nokia ser ut som en Nokia, og intet annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så sammenlign mobiltelefoner istedet, dersom ikke TVer er godt nok. Da er vel poenget mitt illustrert enda bedre. Nokia ser ut som en Nokia, og intet annet.

http://gizmodo.com/226450/izenmobiles-ksmt-and-krma-windows-mobile-phones

den øverst til høyre der ser ut som en nokiatelefon for meg. Minner om n95 om jeg husker rett. Og den har en stor knapp nede. Så det er ganske likt iphone.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

http://gizmodo.com/226450/izenmobiles-ksmt-and-krma-windows-mobile-phones

den øverst til høyre der ser ut som en nokiatelefon for meg. Minner om n95 om jeg husker rett. Og den har en stor knapp nede. Så det er ganske likt iphone.

Ser en liten likhet ift den knappen nede på telefonen, ja. Minus det og grunnfasongen er resten forskjellig (f.eks. resten av knappene, avrunding, sidekanten oppe). Det er også en ekstra ramme rundt selve skjermen på det ene bilde,t som ikke fins på n95.

Langt mer forskjellige produkter enn iPad og Galaxy Tab rent utseendemessig.

Lenke til kommentar

Jo de er jo det. Sier bare at hadde noen gått rundt med den hadde jeg tenkt at det var en nokia.

Håper fortsatt på kjevleseppukku. Grunnet alt jeg skrev tidligere.

Hvorvidt noen av dem vinner her og der driter jeg egentlig i. Føler at nokia bør sitte godt i det egentlig med tanke på deres patenter... hm.. De får styre på. Det kjipe er jo at det hindrer utvikling og fremgang i markedet. Det er jo småtrist.

Lenke til kommentar

Jo de er jo det. Sier bare at hadde noen gått rundt med den hadde jeg tenkt at det var en nokia.

Håper fortsatt på kjevleseppukku. Grunnet alt jeg skrev tidligere.

Hvorvidt noen av dem vinner her og der driter jeg egentlig i. Føler at nokia bør sitte godt i det egentlig med tanke på deres patenter... hm.. De får styre på. Det kjipe er jo at det hindrer utvikling og fremgang i markedet. Det er jo småtrist.

Hvis folk tror det er en Nokia så er det fordi de ikke ser disse detaljene jeg har ramset opp, og at den knappen er det særpreget som syns mest av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar

Utfordringen med et nettbrett er at det etter min mening er en design som er svært styrt av funksjon og formen på hovedkomponenten, skjermen. Det skal være så kompakt og lett som mulig, noe som legger sterke føringer på utformingen. Det har i motsetning til en tv/monitor heller ingen fot som kan formes slik at produktet skiller seg ut.

Den enkle svarte rammen er sannsynligvis valgt for å ikke forstyrre fokuset på skjermen. Her kunne man selvsagt lagt på noe dekor for å skille seg ut, men det ville fort blitt et forstyrrende element. Å senke selve skjermen ned, eller heve den opp ville gjort brettet tykkere. Det er mulig det hadde vært en mulighet å f.eks ha bredere ramme på langsidene enn kortsidene hvis brettet var beregnet på bruk i portrettstilling.

Det er imidlertid èn ting Pad har som gjør at den skiller seg fra samsungene: den etterhvert ikoniske hjemknappen.

Runde hjørner gjør glasset mindre utsatt for bruddskader i hjørnene, samtidig som brettet ble mer behagelig å håndtere.

Lista som ligger rundt kanten er igjen sannsynligvis også like mye beskyttelse av glasset som det er et visuelt designelement. Her burde det imidlertid være mulig å gjøre ting som får en til å skille seg litt mer ut hvis man vil.

Baksida er kanskje den delen av brettet der det er lettest å gjøre noe som ikke ligner konkurrentene i for stor grad, men denne er vel heller ikke særlig lik på gtab og iPad. Sistnevnte er vel strengt tatt nærmest en unibodydesign, så den har ingen separat kantlist og bakside som Samsung slik jeg har forstått det.

Min oppfatning er mao at Samsung nok kunne tatt noen grep for å skille seg mer fra iPad, men at svært mye kommer som en følge av funksjonell design. Samtidig er det noen ting som gjør at iPad skiller seg fra tabene, slik at det ikke burde være noen grunn til å mene at det er snakk om skamløs kopiering.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mongo hele greia.

Samsung taper noen millioner, men får masse gratisreklame på kjøpet. Apple fremstår i et dårlig lys, uavhengig av om de har loven på sin side eller ikke.

Advokatene ler hele veien til banken, og folk flest mister tilgangen til en av de beste tablettene der ute.

Steve Jobs har jo selv kommet med det klassiske Picasso-utsagnet, "good artists copy, great artists steal".

Det er klart elektronikkprodusenter lar seg påvirke av hvilken retning bransjen tar, og hvilke design som er populære. Sånn har det alltid vært.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mongo hele greia.

Samsung taper noen millioner, men får masse gratisreklame på kjøpet. Apple fremstår i et dårlig lys, uavhengig av om de har loven på sin side eller ikke.

All PR er god PR, også for Apple.

@Ginecólogo Necrolamedor: Det er helt riktig.

@ovrebekk: du har rett du også. Paradokser, derimot, kan være forferdelig frustrerende..

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål som alle som vil kan svare på.

Hvordan er det mulig å ikke ligne på iPad2 dersom en produsent skal lage en 10" tablet som skal være den tynneste og letteste på markedet?

Det eneste jeg kan tenke på er å lage rammen rundt skjermen mye mindre, samt firkantede hjørner. For det kan jo virke som at apple har "fått patent" på avrundede hjørner? Jeg må bare le på en sarkastisk måte..

Tab 10.1 har ikke samme dimensjon, skjermstørrelse, har ikke like sider, ulik skjermteknologi, ikke lik bakside, ulik bredde på rammen rundt skjermen, ulike hardvareknapper og et totalt ulikt operativsystem.

Mao så burde vel alle 10" tablet med avrundede hjørner og sort ramme rundt skjermen blitt saksøkt for å ligne på iPad2?

Det blir så dobbeltmoral fra apple`s side når de saksøker andre produsenter for at de kommer med produkter som kan minne om sine egne, så kopierer de rullegardinen til android? Det er sikkert folk som kjenner til patentprosessen bedre enn meg. Er det mulig at google kan sende inn patentsøknad på rullegardinen i etterkant, eller er det for sent når apple har tatt dette i bruk?

Til slutt så må jeg si at jeg stusser meget på denne dommen, da domstolen i Nederland kom frem til en konklusjon at Tab 10.1 IKKE lignet iPad2. Jeg er glad apple ikke er i bil eller tv-bransjen, da hadde de vel hindret utviklingen her og. Det er ikke rart at flere og flere får apple opp i halsen om dagen? Er det noen her som ønsker at det skulle ha vært full krig mellom alle bil og tv-produsenter? Jeg ville blitt overrasket om noen svarer ja her.

Hadde satt pris på om noen hadde klart å svart på det øverste spørsmålet. Gjerne kom med en illustrasjon også, hvis noen av dere skulle ha en annen løsning enn meg.

Endret av Open-Source
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til slutt så må jeg si at jeg stusser meget på denne dommen, da domstolen i Nederland kom frem til en konklusjon at Tab 10.1 IKKE lignet iPad2. Jeg er glad apple ikke er i bil eller tv-bransjen, da hadde de vel hindret utviklingen her og. Det er ikke rart at flere og flere får apple opp i halsen om dagen? Er det noen her som ønsker at det skulle ha vært full krig mellom alle bil og tv-produsenter? Jeg ville blitt overrasket om noen svarer ja her.

Om du ser endel poster tilbake så mener de at dommeren i Nederland er korrupt.. Hehe

• Liker 1
Lenke til kommentar

Steve Jobs har jo selv kommet med det klassiske Picasso-utsagnet, "good artists copy, great artists steal".

Det er klart elektronikkprodusenter lar seg påvirke av hvilken retning bransjen tar, og hvilke design som er populære. Sånn har det alltid vært.

Er Samsung "Good" eller "Great" artist da, eller gjelder dette Apple?

Lenke til kommentar

@ runar w.f.a. Du svarte aldri på det jeg sa til deg. Mulig at det var fordi jeg sa at jeg sa jeg ikke ville diskutere denne problemstillingen med deg. Men jeg ønsker svar på noen spørsmål:

Jeg sa: På samme måte er det en smakssak at jeg begynner å misslike din deltagelse i denne diskusjonen. Grunnen til dette er at du er moderator. Du er for subjektiv. Jeg modererer forumer, jeg også. Du bør huske at som konge, så har du IKKE rett til å være mannen i gata. Da får du si fra deg embetet først. Det blir som om kongen skulle begynne å involvere seg i parti politikk.

Jeg diskuterer ikke mer med deg på grunn av din rolle og subjektivitet.

Jeg angrer på noe av det jeg sa. Jeg er nemlig veldig villig til å diskutere din rolle i denne diskusjonen. Som moderator ønsker jeg at du svarer på følgende punkter:

1. De fleste som leser postene dine, kombinert med den rollen du har, vil se deg som en autoritær person med noe over gjennomsnittet kunnskap om det du snakker om. Du har nok stor påvirkningskraft. Jeg forstår godt at du er en person med personlige meninger. Mener du at, på tross av din rolle, har en rett til å ytre disse? Les det jeg skrev om kongen og partipolitikk før du svarer.

2. Svaret ditt (som du har brukt flere ganger i denne tråden) til dem som ytere sin missnøye over din subjektivitet er sånn ca: "du må bare rapportere hvis jeg bryter noen retningslinjer i forumet." Nei. Du bryter ingen rettningslinjer for forumet. Men jeg mener absolutt at du bryter Mange rettningslinjer i rollen som moderator. Hvilke regler du må følge som moderator, aner vi ikke. Vi er brukere. Ser du virkelig ikke problemet med den blandingen av roller du utfører? Tydeligere: forsår du ikke problemet som oppstår når du er så subjektiv i diskusjonen?

3.Det er to rettskraftige dommer i denne saken. Du velger side. Ser du fortsatt ikke problemet med dine meningsytringer, som den autoritære personen du er?

Ja. Dette er noe off topic. Men samtidig ser jeg det "på sin plass" å spørre deg her når dette pågår. Dette er IKKE et angrep på dine personlige meninger. Jeg trenger ikke flere sammenligninger av pads, for jeg kan fortsatt se forskjellene mellom de konkurrerende parter. Dette er kun et spørsmål om din rolle som moderator. Forhåpentligvis rapporterer DU dette til administrator nivå og lar en av disse svare på samme spørsmål. Som sakt er jeg moderator jeg også. Jeg ville fått grundig tilsnakk og kjeft hvis jeg blandet rollene mine slik som jeg, og flere, oppfatter at du gjør! I mine øyne gjør du, akkurat nå, en dårlig dårlig jobb.

(..og nei. Nok en gang: Jeg hater ikke apple. Jeg er en nerd som stortrives med å trykke på det som kan trykkes på...)

Hepp!

Denne posten hører hjemme i kategori: tilbakemeldinger til forumet.

Nå er det også opprettet en egen tråd om saken.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1374973

Da setter vi strek over disse diskusjoner her og fortsetter med topicen, takk.

Mvh

Admin :)

Lenke til kommentar
1315718183[/url]' post='18292486']
1315709132[/url]' post='18292435']

Om du ser endel poster tilbake så mener de at dommeren i Nederland er korrupt.. Hehe

Om du ser endel poster tilbake så mener de at dommeren i Tyskland er feit og korrupt.. Hehe

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...