Gå til innhold

Å investere i lyd(kort), hva gir det meg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mkay, da har jeg fått hentet opp anlegget hjemmefra.

Viser seg at det faktisk er et Z-5500 og jeg må si at å gå fra headset til dette ikke akkurat imponerte.

Vet ikke hva som er galt, me n føles vanskelig å skille frekvenser siden det ikke er noe særlig "topper" i lyden, men heller en slags grøt med støy.

Så akkurat nå frister det mest å putte penger inn i et Asus-lydkort og et solid 2.1 eller det 2.0 opp og en god subwoofer.

Kan et lydkort hjelpe anlegget mitt nå, eller hva burde jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Hvis du uansett skal ha ett nytt lydkort. Så kan det jo være greit å teste dette sammen med Z5500 først, og se om det hjelper eller ikke.

Men valget bør være om du ønsker internt eller eksternt lydkort, altså en DAC med USB.

Det er ett par alternativer som eksternt lydkort.

Nuforce har fått veldig mye bra kritikk.

Her har de en som kun er DAC:

http://www.stilimento.no/products/nuforce-udac-2

Altså ren konverter, hvor da ett 2.1 sett kan være etter og få gode arbeidsforhold både med høytallere og hodetelefoner.

Ellers så har de en dyrere versjon som er DAC og hodetelefonforsterker og forsterker for høytallere:

http://www.stilimento.no/products/nuforce-icon-2

Med denne kan du bruke normale høytallere. Og har mulighet til å kople til en normal subwoofer til enten høytaller utgangen eller linje utgangen.

Ett par små høytallere: http://www.stilimento.no/products/audioengine-2

Men disse trenger sub for de laveste, men går en del lavere enn de du originalt kikket på.

Jeg har selv disse: http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/smastativ/dali_lektor-1_hoyttalere_lys-valnott.htm

Og er fornøyd. De går dypere enn de andre, men ikke enormt dypt. Men funker godt til nærlytting som PC høytallere er.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet ønsker jeg nok internt siden jeg liker at det ikke er så mye som skal kobles i bak :p .

Og det ser mer fancy ut enn internt. Så det blir nok et Asus-kort innkjøpt. Enten det 2.0 eller 5.1, men må si det frister noe sykt å kjøpe et 2.1/2.0 sett i tillegg sånn at jeg endelig får god lyd :) .

Lenke til kommentar

Er nok ikkje noko multimedia system som gjev meir lyd for pengane enn Z-5500 akkurat no.

Bruker dette sjølv saman med eit gammalt Audigy kort. Heilt greit til enkel bakgrunns musikk, radio og speling. Skal eg lytte så har eg eige hifi heimekino til mange gonger prisen av ein PC :p

Alternativet er hifi. Har du råd så kan du sjå på B&W MM-1 ;) Desse har innebygd "lydkort" via USB.

http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/pc-hoyttalere/

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar

Har Z5500 høytallerene dine faste eller avtagbare ledninger?

Det er 2 versjoner av dette settet. Vet ikke om det var noen annen forskjell enn at man kunne velge kabler selv.

EDIT: Hva ligger budsjettet ditt på?

Så kan det være litt enklere å være behjelpelig med utstyrs forslag :)

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Kablene sitter fast i høytalerne.

Og jeg la nå merke til at de har en permanent suselyd når de står på (i alle fem). Nå vet jeg ikke når jeg kjøpte det, men er mange år siden.

Og jeg har ikke rom, eller ønske for 5.1 lenger, så av budsjett hadde jeg vel sett for meg ca 700-1000 for lydkort og høytalere til rundt 1000-1500. Så alt i alt, 2500 er vel det jeg hadde sett for meg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sovet ja, men ikke karret meg til å få kjøpt noe enda. Nærmeste er stor irritasjon når høytalerne mine suser.

Men det Corsair-settet så ganske bra ut det, og det som ble påpekt som negativt (design) er for meg en bonus, liker firkanta og "kjedelig".

Meget sannsynlig at jeg går for det settet, og putter ved et lydkort siden det trengs :p

Lenke til kommentar

Var jeg deg, ville jeg kanskje lest noen Reviews av dette kortet: asus-xonar-essence-stx. Det spiller fletta av ALT. Har akkurat byttet ut Creative XFI med dette. Siden du bruker headset så har ASUS kortet en virkelig god amp til headset også

Snabelen

Lenke til kommentar

Lest et par tester, og det ser ut som kvaliteten er meget høy på lydkortet.

Men det er noe jeg finner forvirrende ved det. Slik jeg tolker det er det en 6.3mm line-in/mic, en 6.3 mm headphone ut, og sånn rød/hvit-utgang for lyd? For det Corsair-settet er vel 3.5 mm tilkobling, kan jeg bruke en vanlig overgang til sånn rød/hvit?

For jeg regner med at det beste er å bruke Asus sin og ikke Corsair sin hodetelefonforsterker.

Så et litt dumt spørsmål, men hvor får en egentlig kjøpt 3.5->6.3mm overganger? Har en som følger med headsettet som skal skrues fast i ledningen, men den kan jeg ikke bruke pga forlenger for å kunne få lyden ut. Og det følger med en overgang, men trenger to :) .

Lenke til kommentar

Det følger som regel med en 3.5mm til 6.3mm overgang i de fleste hifi hodetelefoner, men ikke på PC headset, da dette er en sjelden utgang på lydkort.

http://www.hifiklubben.no/produkter/kabler/diverse-kabler/bandridge_bap664_minijack_jack_adapter_tilbehoer_sort.htm

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=163677033

Du må ikke bruke RCA utgangen til hodetelefon. Det funker, men hodetelefonutgangen er spesial laget for hodetelefoner, og har bedre forsterker muligheter enn den andre. RCAen er nok laget for ekte forsterkere, og kjører nok litt andre spenninger osv.

Lenke til kommentar

Så, jeg er på nippet til å bestille, men lurer litt på hva slags overganger jeg trenger.

Planen er å koble høytalerne til RCA (den røde og hvite regner jeg med)-utgangen, så da regner jeg med at jeg trenger en RCA->3.5mm inn overgang. Skal også koble på headsettet i en av de 6.3mm, men pga jeg må bruke forlenger så må jeg nok ha en overgang 3.5->6.3 siden den som følgerm ed headsettet skal skrues på. Og skal koble til mikrofonen bako gså, så regner med jeg må ha en overgang der og?

Får jeg kjøpt disse overgangene på Ekspert (rett borti gata her), eller måjeg innom noen andre butikker?

Nå er det lenge siden jeg har satt inn et PCI-kort, så trenger jeg noen form for skrutrekker?

Lenke til kommentar

Jeg har den forsterkeren fra MAV-audio og kan bekrefte at den er et kjempegodt kjøp. Jeg bruker den både med AKG K701 og Sennheiser 650 hodetelefoner, begge disse er tungdrevne og krever egen hodetelefonforsterker.

I pc`n har jeg et Creative x-fi kort med frontpanel. Når jeg spiller spill, så kjører jeg en optisk digital kabel fra x-fi frontpanelet til MAV forsterkeren. Da blir lyden først prosessert i x-fi kortet.

Skal jeg kun høre på musikk, så bruker jeg USB mellom pc og MAV forsterkeren. Lyden blir helt klart klarere og bedre, men jeg mister endel av mulighetene som ligger i x-fi kortet.

Best lyd får jeg likevel når jeg kobler MAV forsterkeren direkte til en CD spiller vha digital kabel. Forsterkeren er såpass liten at det er ikke noe problem å drive å flytte på den fra tid til annen. CD.spiller->MAV.forsterker->Sennheiser.HD650 .. bedre lyd enn dette finnes sikkert der ute en plass, men det er det beste iallefall jeg har hørt!

I sum kosta MAV forsterkeren meg 199USD+20USD(frakt)= ca 1250,- tror jeg det stod på mastercadert mitt. I etterkant fikk jeg 350,- NOK i toll. Beste kjøpet så langt i 2011.

Lenke til kommentar

Så, jeg er på nippet til å bestille, men lurer litt på hva slags overganger jeg trenger.

Planen er å koble høytalerne til RCA (den røde og hvite regner jeg med)-utgangen, så da regner jeg med at jeg trenger en RCA->3.5mm inn overgang. Skal også koble på headsettet i en av de 6.3mm, men pga jeg må bruke forlenger så må jeg nok ha en overgang 3.5->6.3 siden den som følgerm ed headsettet skal skrues på. Og skal koble til mikrofonen bako gså, så regner med jeg må ha en overgang der og?

Får jeg kjøpt disse overgangene på Ekspert (rett borti gata her), eller måjeg innom noen andre butikker?

Nå er det lenge siden jeg har satt inn et PCI-kort, så trenger jeg noen form for skrutrekker?

Om du trenger skrutrekker varierer med type kabinett. Men mest sannsynlig en mellomstor stjernetrekker.

Den ene 6.3mm utgangen bak er vel en microfon inngang tror jeg, så husk å plugg riktig.

Ellers så høres det riktig ut.

Du får nok kjøpt det meste på Expert. Eneste problemet er at de, og elkjøp, pleier å være meget dyre på kabler osv. Har du tid så bestill via nettet. Enten fra Komplett osv, eller Clas, eller hvis du har litt tid, Dealextreme.com. Der finner du alt du vil trenge av overganger osv, til samme prisen av 1 ting hos expert, inkludert frakt.

Lenke til kommentar

Eneste jeg mangler er vel overganger, og Dustinhome er billigste på lydkort+høytaler (og gratis frakt :D ), så kan vle legge ved kabler og sånt derfra når jeg bestiller, men trodde Exepert skulle være gansek billig på sånt :o .

Har en stjerneskru-trekker her, tipper jeg legger ved et lite verktøysett just in case, kjekt å ha uansett

Edit: Hvordan vet jeg om jeg har "tungdrevne" hodetelefoner? Har Pioneer HDJ 2000.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg sitter på en Asus helt standard hovedkort til sandy brigde hvor jeg bruker det internelydkortet. Men jeg synes lyden er litt "sløv" (altså litt utvasket).

Bruker Pioneer HDJ 2000 som headsett, noe jeg mener er ganske høy kvalitet.

Så jeg vurderer å investere i et lydkort om det gir meg en økt opplevelse når det gjelder lyd. Men er det verdt det? Eller er innebygde såpass gode at forskjellen er marginal og blir mer bragging rights enn noe?

Hører en del på musikk (majoriteten er vel 320kbps MP3), og relativt mye spilling , så ønsker så god opplevelse som mulig av dette.

Jeg vurderer også å legge ut litt for et ganske godt 2.0 (til nød 2.1)-sett til å bruke som lyd når jeg ikke bruker headsett (slitsomt i lengden).

Jeg har falt litt for M-Audio Studiophile AV 40 MK2 som også kan brukes som monitorhøytalere til mitt lille DJ-prosjekt jeg har gående.

Så spørsmålet er egentlig, vil det øke lydopplevelsen? :)

Et nytt separat lydkort om det så koster kun 400.- er natt og dag foran integrerte skitten, i tillegg avlaster HK for å processere lyd. Men mest om du kjører lyden inn i et skikkelig oplegg og da memer jeg ikke PC-sett plastic fantastic alt i ett "THX" (my ass) 5.1 dritt til minus 2k. men vanlig ordentlig stereo eller til nød surround (må gange prislappen med 3 før du nermer deg ren ordentlig stereo).

Til hodetelefoner hadde jeg gått for et dedikert interface til hodetelefoner.

Selv kjører jeg plain stereo men inn i ett OK HiFi anlegg. Ingenting som når bass ikke bare rister huet men resten... + skjermen min er foran meg, derfor vil jeg ha lyden foran meg, jeg snur meg høyre-venstre for å lokalisere. Funker krem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...