Gå til innhold

Å investere i lyd(kort), hva gir det meg?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sitter på en Asus helt standard hovedkort til sandy brigde hvor jeg bruker det internelydkortet. Men jeg synes lyden er litt "sløv" (altså litt utvasket).

Bruker Pioneer HDJ 2000 som headsett, noe jeg mener er ganske høy kvalitet.

Så jeg vurderer å investere i et lydkort om det gir meg en økt opplevelse når det gjelder lyd. Men er det verdt det? Eller er innebygde såpass gode at forskjellen er marginal og blir mer bragging rights enn noe?

Hører en del på musikk (majoriteten er vel 320kbps MP3), og relativt mye spilling , så ønsker så god opplevelse som mulig av dette.

Jeg vurderer også å legge ut litt for et ganske godt 2.0 (til nød 2.1)-sett til å bruke som lyd når jeg ikke bruker headsett (slitsomt i lengden).

Jeg har falt litt for M-Audio Studiophile AV 40 MK2 som også kan brukes som monitorhøytalere til mitt lille DJ-prosjekt jeg har gående.

Så spørsmålet er egentlig, vil det øke lydopplevelsen? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har denne fra mav-audio, og den er helt super. Sikkert ikke den beste lyden om man er audiofil (det finnes nå hodetelefonforsterkere til titalls tusen), men den har altså USB inngang, og utganger til både hodetelefoner og høytalere.

Det er også en rørforsterker og ikke ren digital, som jeg liker.

Den har også en "Direct" modus, slik at man kan bruke den bare som DAC og koble den til en forsterker med større effekt, f.eks.

Den er helt perfekt til kontorpulten, mener jeg.

Lenke til kommentar

Så.. altså en duppeditt som får lyd fra PC-en (optisk?), eller USB og gir lyden til hodetelefonene mine? At jeg kobler den mav-audio tingen inn i en USB-plugg og putter inn headsett/høytaler og tar det derifra?

Sånn jeg ser for meg setup-en min vil være at jeg har en maskin, som jeg ideelt sett kan putte inn inngangen til høytalerne, så på høytalerne har jeg en liten inngang for headsettet mitt når jeg ønsker å bruke det.

Er litt begrenset med hvor lang ledning jeg har tilgjengelig for headsettet.

Jeg er ikke helt ekstremt audiofil, men slik det er nå så føler jeg det ikke er veldig god lyd. Jeg hører hva som skjer, men det er ikke noe spesielt. Så vil det alternativet du nevnte gi en økt lydopplevelse, eller vil det bare gjøre det enklere?

Kan nevne at jeg har en 3.5mm jack lednings-forlenger til å koble headsettet i (fulgte med tastaturet), og det er meget enkelt og gjør meg glad :p .

Det beste ville vært om det å investere i et lydkort og de høytalerne jeg linket, men jeg har ikke nok kunnskap rundt hva alt betyr, så jeg spør her :p .

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Det beste ville vært om det å investere i et lydkort og de høytalerne jeg linket, men jeg har ikke nok kunnskap rundt hva alt betyr, så jeg spør her :p .

Jeg tror du er litt forvirret.

Bare kjøp den mav-audio TubeMagic D1 jeg lenket til, det er alt du trenger. Så kan du kjøpe helt vanlige høytalere uten innebygget forsterker utenom.

Klart, er budsjettet ditt høyere så finnes det mange andre alternativer som gjør akkurat det samme som den. Du har ikke sagt så mye om budsjett.

Men jeg bruker den, og er fornøyd med det.

Endret av vhaarr
Lenke til kommentar

Bare kjøp den mav-audio TubeMagic D1 jeg lenket til, det er alt du trenger. Så kan du kjøpe helt vanlige høytalere uten innebygget forsterker utenom.

Da må du ha linket til feil forsterker. For den du har linket til kan ikke koples til vanlige høytallere, da den kun har forforsterker egenskaper og hodetelefon forsterker.

Den må ha enten en effektforsterker eller aktive høytallere/"PC høytallere"

Lenke til kommentar

Da må du ha linket til feil forsterker. For den du har linket til kan ikke koples til vanlige høytallere, da den kun har forforsterker egenskaper og hodetelefon forsterker.

Ja dæven, der ser du, du har helt rett selvsagt! For ett år siden så hadde jeg bare denne D1, og var sikker på at jeg hadde både hodetelefoner og høytalere koblet direkte inn i den. Men det hadde jeg nok ikke da :p

Men nå har jeg både D1 + forsterkeren A1 fra samme fyr, og høytalerne er selvsagt koblet i A1 nå.

Men ja, da trenger han jo D1 her som jeg lenket til + de høytalerne han hadde planlagt å kjøpe uansett.

Lenke til kommentar

Så jeg ender opp med å burde kjøpe de høytalerne jeg linket, og Maveric-forsterkeren linket lenger opp? Finnes det en norsk forhandler av forsterkeren noe sted?

Så høytalerne inneholder ikke en egen hodetelefonforsterker?

Og vil lydkvaliteten bli merkbart bedre av Maveric-forsterkeren kontra forsterkerne i en eventuell høytaler?

For å si det sånn, jeg ble ganske forelska i de høytalerne, så kommer nok til å kjøpe de selv om de kan være hakket over mitt behov :p

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Maverick ser ikke ut til å ha forhandlere i Norge. Men husk det er normalt ikke farlig å handle over nettet. Bare sjekk om butikken har mye klager eller ikke.

Har ikke vært borti dem selv, bruker enten Amazon.com eller thecableco.com for hifiutstyr fra USA. Begge er trygge butikker. Men har ikke Maverick. Det ligger en oå ebay hvis man syntes det er tryggere. Men den er 11 dollar dyrere. Frakt forskjeller vet jeg ikke.

Det fine med å ha dedikert hodetelefon forsterker, er at den er laget for det. De som følger med høytallere osv er ofte billige forsterkere bare for å ha muligheten. Slik er det dessverre også på ekte forsterkere ganske høyt opp i prisklasser.

EDIT: Kikket litt på høytallerene du ønsker. De er nok ett godt valg. Men har ett stort svakt punkt. Bass. Og da total mangel på dette. De har respons fra 85 Hz til 20KHz. Når du da ikke får noe lyd under 85 Hz, så forsvinner ekstremt mye av musikken. Så du bør se deg etter en subwoofer samtidig. Dette vil du virkelig merke ved å bytte mellom hodetelefoner og høytallere.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Hmm, det hadde jeg ikke tenkt på.

Trodde de høytalerne klarte bass. Men finnes det subwoofer jeg kan koble til 3.5mm jack og putte disse høytalerne inn i?

Ville helst ungått det, men vil jo ha med mest mulig av musikken, og det skal tross alt vare en god stund, så har ikke noe imot å putte litt inn i det.

Lenke til kommentar

Det Logitech anlegget har mange gode kvaliteter, og vil gjøre en god jobb. Men på en betingelse, og det er at du kjører analogt og ikke digitalt. Og det vil ett dedikert og skikkelig lydkort fikse.

Grunnen til at det er bedre med analogt enn digitalt, er at DACen (Digital-to-analog converter) som sitter i Logitech modulen rett og slett er råtten.

Jeg hadde anlegget en stund selv, og har testet. Jeg koplet også høytallerene opp mot min den gang 17.000,- dyre Sony hjemmekino fortsterker, og fikk virkelig ut det høytallerene i dette settet kan. For også forsterkerene er ikke av veldig god kvalitet. Men dermed kan du lett bytte til en skikkelig forsterker siden. Inkludert å bruke suben, selv om det krever litt innstilling for å få det til å spille skikkelig.

Grunne til at jeg byttet det vekk, til ett skikkelig anlegg på PCen, var at det var klin umulig å få suben til å spille skikkelig bra med høytallerene. Sub under pult, og høytallere på. Dette funker bedre med lang avstand til sub og høytallere, ala stue opplegg.

Har i dag supplert mitt stereo anlegg med surround (Logitech senter, sub og bakhøytallere) fra ett mindre anlegg, og dette funker ekstremt bra. Siden suben her er såpass liten, så har den plass bak skjermen, og har blitt skikkelig integrert. Det surround settet koster godt under halvparten av Z5500.

Lenke til kommentar

Det regner jeg med er den vanlige 3.5 mm jack?

Så det jeg burde gjøre er å investere i et solid lydkort (1000ish?) og bruke de utgangene til Z-5500?

Og hvordan er hodetelefonkovertoren der? Eller burde jeg finne llydkort med det og bruke en forlenger (har ikke mulighet til å putte det inn bak der pga ledningen)?

Jeg tror det er Z-5500 jeg har, men har hatt det lenge, finnes det noe andre 5.1 sett fra logitech som jeg kanskje har istedet? :)

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Hodetelefonforsterkeren i Logitechen er helt standard, og ingenting å skryte av. Bruker man mye hodetelefoner så ville jeg invisert i noe skikkelig.

Husk du får overganger fra de fleste utganger til innganger. Ikke mange kronene heller.

Z5500 har vært lenge på markedet. Har akuratt blitt byttet ut med en ny type. Tror det har vært topp anlegget til Logitech i 5-7 år nå. Hvis suben er enormt stor, så er det Z5500. Resten av anleggene har relativt små suber.

Lydkort med hodetelefonforsterker er disse:

http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Lydkort/PCI/ASUS/ASUS-Xonar-Essence-STX-PCI-Express-1x,-124-dB-SNR-36019.aspx

http://www.dustinhome.no/auzentech-x-bravura-71/product/5010379590

Har sistnevnte selv. Og er fornøyd nok med det, selv om jeg ikke bruker hodetelefonutgangen normalt. Hadde litt problemer med kortet i starten, det var en produksjonsfeil, men det har nå blitt rettet i en firmware oppgradering som var enkel å legge inn.

Det er også basert på Creative sitt XFI lydkort, og har samme drivere som Creative har. Ett godt kort til prisen. Både 7.1 og hodetelefon utgang.

Men er hodetelefonene dine tungdrevne (lav lyd fra MP3 spiller på fullt f.eks.) så hjelper ingen lydkort.

Lenke til kommentar

Aner ikke om det er tungdrevet, annet enn at i kombinasjon med det Z-5500 så vil jeg måtte ha lyden på 75% eller mer for å høre ålreit, mens til vanlig bruker jeg bare 3-4 prikker.

Fungerer fint å ha de rett i PC-en ved hjelp av en forlenger når det gjelder selve volumet. Susinga er det verre med..

Headsettet ligger i 2000,- klassen, så det er ganske bra. Pioneer HDJ2000.

Om sub-en er enormt stor vet jeg ikke, men tror den kanskje måler 20cm i de fleste retninger, men jeg tror det er Z-5500.

Uansett, må si jeg har større preferanse for Asus enn noe relatert til Creative, men det er en bitterhet som sitter igjen fra 5-6 år tilbake :p .

Og det ASus-kortet har fått strålende kritikker, men mangler den 5.1-støtten settet mitt krever (med mindre jeg bare går for 2.1 av det, merker ganske lite til surrounden uansett), så jeg hadde en liten tanke om å kjøpe de høytalerne linket lenger opp, asus STX og en eller annen subwoofer og lurer på om det faktisk ville fungert? Men det blir mer en våt drøm enn noe ser det ut til :p .

Hva med 5.1/7.1 alternativer av Asus sine? De ser jo mye flottere ut :wee: .

Huff, kommer aldri til å få kjøpt no med denne holdningen :) . Slik er det alltid ved kjøp av elektronikk.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Har et kjempegodt headsett så det er uaktuelt :p .

Men er det kun utgangene som skiller de to i praksis?

For som sagt, så er det ikke veldig passende å sette opp 5.1 her jeg bor (det kan gå), og å kjøpe et kort for 5.1 jeg kanskje ikke får brukt til mer enn 2.1 virker litt bortkasta om Essence STX er bedre lyd.

Men får ikke tak i Logitechannlegget før på søndag, så blir nok ikke noe bestilling før det, og sikkert en bump etter det : p.

Lenke til kommentar

Hvis suben er ca 20 cm i alle rettninger så er det garantert ikke Z5500. Suben der var minst 25x25 i fronten, og med kjølefinnene bak i hvertfall 50 cm dyp. Den var rett og slett enorm.

Tror du kan få en grei løsning med de høytallerene du ønsket deg, og suben i det anlegget du har. Så lenge du kan plassere selve suben på pulten. Dette for å få volumet og trykket du trenger fra en sub (selv om det hørtes brutalt ut). En liten Logitech sub vil ikke fungere godt plassert på gulvet. Jeg tror de legger litt av bass signalene til suben fra høytallerene også, og da skal det fungere med en ren splitter på utgangen fra lydkortet, altså en 3.5mm splitter. Da uten å ha tilkoplet høytallere på suben. Det er jo billigst å prøve :)

Det er bare å teste med å plugge i den grønne og høre om det kommer lyd i suben når det spilles musikk med bass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...