Gå til innhold

Hvilket ungdomsparti passer best for meg?

Anbefalte innlegg

Ideologien er veldig lik det du beskriver, men forskjeller er ofte at Nasjonalliberalistiske stater (Tyskland andre halvdel av 1800-tallet) ikke har et helt fritt marked. Kirken har ofte hatt stor påvirkning, men den aller største forskjellen er vel at Nasjonalliberalister ofte støtter en veldig konservativ sosial politikk. Det eneste du har fortalt om det som matcher er innvandrings synet ditt. Så hva er dine meninger om f.eks vinmonopol, abort, homofilt, narkotika forbud og andre ting som det?

Forresten er den mest Nasjonalliberalistiske staten i verden Østerrike.

Har lest mye om historie i 1800 tallet, og jeg må si at jeg synes at måten Tysklands styresett er noe jeg ser opp til. Spesielt de Nasjonal- Liberale.

Jeg er for et pluralistisk samfunn, det legger jeg i at man får lov til å tilhøre hvilken religion man kan ønske, og staten kan ikke legge seg oppi det. Men Kristendommen skal være statsreligionen. Og vil helst ikke ha andre gudehus og andre religiøse/spirituelle bygg i Norge utenom kirker. Da tenker jeg på store moskeer(med minareter), synagoger, hva som helst, men ikke små lokaler. Personer som tilhører en annen religion må ha noen steder å gå til.

Vinmonopol: La alkohol selges i butikker. Vil ikke gå inn på detaljer som restriksjoner også videre, men det vil i hvertfall i starten være best at det bare er noen utvalgte butikker som kan selge sprit.

Abort: Det er for meg en menneskerett å bestemme over egen kropp, og eget liv. Det er for meg ikke noe drap å ta abort. Hvis man vil ta abort, så må man tenke over det faktum at barnet var uønsket først. Det var bare prevensjonsmidler som ikke fungerte som det skulle. Tenk deg da hvor mange mange "barn" man har drept(eller nektet liv) ved å onanere eller ha beskyttet sex. Bare for å si det sånn: Jeg er for abort.

Homofili: Alle kan elske hvem de vil, enten om det er motsatte eller samme kjønn, annen rase, nasjonalitet du skjønner tegninga. Selvfølgelig innen visse grenser. Slik at man ikke gifter seg med en geit eller voldtar et barn. Homofile synes jeg skal få lov til å gifte seg, selv i kirken. Jeg ser ikke hvorfor kristendom og homofili skal kollidere. At homofile kan få adoptere er jeg mer skeptisk til. Dette har ingenting å gjøre med at homofile ikke skal få lov til å få barn. Men det er veldig mange som er fordomsfulle i Norge etc, og jeg er redd for at enkelt barn vil bli mobbet. Men hvis man ser bort i fra det, så er jeg for at homofile skal få lov til å adoptere eller at lesbiske par kan få kunstig befruktning.

Narkotika forbud: Narkotika skal være ulovlig. Marihuana, kan brukes for medisinsk bruk eller som i Nederland. Kunne kanskje gått an å eksperimentere slik som i Sveits.

Overvåking: Jeg vil ha sterk sikkerhet i samfunnet vårt. Det kan da også dessverre gå utover friheten vår. Som feks: DLD, at politiet kan overvåke mistenkelige individer og lignende. Men det for folkets beste når man tenker seg om. Det tar vare på friheten vår, på langsikt. Dette er enten for å beskytte oss mot terror(uavhenig om det er islamister, høyreekstremister eller radikale på venstrefløyen) , kriminalitet og lignende.

Jeg tror forresten heller ikke på global oppvarming. Men allikevel så er jeg opptatt av miljøet. Dette kommer til at vi dreper dyr som ulver, bjørner eller andre dyr bare for å holde populasjonen deres nede. Dette er galt i mine øyne. Vi burde også fokusere på reele problemer som vi forårsaker til naturen. Dette er saker som at vi konsumerer mer enn vi trenger, og skader naturen med kjemiske avfall etc. Dog dette heldigvis ikke er noe stort problem i Norge.

Dette er alt jeg kommer på for øyeblikket.

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei da beklager jeg, du passer inn i ideologien og burde ikke ha noe problemer med å kalle deg en Nasjonalliberalist. Men du er mer liberal enn de fleste av de. :)

Ser ut som at du er ganske informert når det kommer til forskjellige ideologier. Kan du bare fortelle litt om nasjonal-liberalisme og/eller hva som gjør Østerrike mer nasjonal-liberalistisk enn resten av Europa :)?

Hva skal til for å opprette et eget parti forresten?

Lenke til kommentar

Okei da beklager jeg, du passer inn i ideologien og burde ikke ha noe problemer med å kalle deg en Nasjonalliberalist. Men du er mer liberal enn de fleste av de. :)

Ser ut som at du er ganske informert når det kommer til forskjellige ideologier. Kan du bare fortelle litt om nasjonal-liberalisme og/eller hva som gjør Østerrike mer nasjonal-liberalistisk enn resten av Europa :)?

Hva skal til for å opprette et eget parti forresten?

Østerrike stikker seg ikke så veldig ut akkurat nå, men det største partiet i Østerrike er Nasjonalliberalistisk. Men de har et relativt sterk militære og har verneplikt. De er litt mer liberale enn Norge og de har en mye mer fri økonomi.

Kopiert.

Hva kreves?

De viktigste reglene som gjelder registrering av parti finner du i valgloven og i partilovforskriften.

Før partiet kan registreres som et foretak i Partiregisteret må det være registrert i Enhetsregisteret.

Dette må du legge ved søknaden om registrering av nye partier:

Stiftelsesdokument for partiet (se eksempel).

Opplysning om hvem som er i partiets hovedstyre, dvs. hvem som har rett til å representere partiet sentralt i saker etter valgloven.

Vedtekt (bestemmelser) som sier hvem som kan velge et hovedstyre.

Underskrift fra minst 5 000 personer med stemmerett ved stortingsvalg.

Hvorfor registrere?

Om du stifter et politisk parti vil det være viktig å ha enerett til partinavnet. Derfor kan du registrere et politisk parti i Partiregisteret ved Registerenheten i Brønnøysund (se lenke ovenfor). Partiregisteret er i første rekke et register over de landsomfattende politiske partiene, men det er også åpent for alle partier som fyller vilkårene for registrering.

Skal kunne skille partiene med navnet

Partiregisteret kontrollerer nemlig at det ikke registreres parti med navn som kan forveksles med partinavn som er registrert fra før. De kontrollerer også om det nye partiets navn kan forveksles med ideologiske begreper som andre partier tradisjonelt har blitt forbundet med. Navnet på et nytt parti skal heller ikke kunne forveksles med navn på samepolitiske enheter.

Varsler om nye partier

Når navnet på et nytt parti blir registrert sender Partiregisteret varsel til alle de andre partiene og samepolitiske enhetene. Disse får da mulighet til å klage på registreringen dersom de mener den ikke skulle vært foretatt. En slik klage må begrunnes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...