ThaHoward Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 (endret) Er 16 år, har alltid vært interessert i politikk og historie. Jeg vil anse meg som en liberalist eller nasjonal liberalist om jeg kan kalle meg for det. Når det kommer til hvorfor jeg definerer meg som liberalist er fordi at jeg mer eller mindre vil ha fritt marked og forhåpentligvis en gang i fremtiden laissez faire. Når det kommer til innvandirng så er jeg muligens mer konservativ enn liberalistisk. Jeg ønsker også å ha noen statlige institusjoner og velferdsgoder. Dette er blant annet gratis helsetilbud til alle. Men det private bør også komme på banen. Hvorfor jeg kommer med nasjonal- liberal er rett og slett fordi jeg vil ha et større og sterkere militære og politivesen, samtidig som noe mer kontrollert innvandring. Men er ingen nasjonalist, hvertfall ikke en ekstrem en. Har bare funnet enten for ekstreme partier som DLF og som er liberale, men hvis jeg skulle ha stemt så ville det nok blitt Høyre, men jeg føler at det egentlig ikke er partiet for meg. Både fordi at de ikke er radikale nok, og fordi at de jeg ikke er enig i alle sakene deres. Kan godt komme med en liste over saker som opptar meg, og syn på forskjellige saker. Vurderer også noen ganger og rett og slett bare starte mitt eget parti, eller stemme blankt ved stortingsvalget. Igjen så ville jeg stemt på Høyre eller FrP bare for å distansere meg fra den Rød- Grønne regjeringen, og for økt kapitalisme. Takker for svar Edit: Er det forresten mulig for meg å danne mitt eget parti, med tanke på at jeg er under 18 år? Endret 9. september 2011 av ThaHoward 2 Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Hadde du bodd i Storbritannia ville nok UKIP vært er godt valg. Men jeg vil kanskje tro demokratene kunne vært nærmere ditt synspunkt. FpU er langt mer liberale enn sitt moderparti, så de kunne du sikkert funnet endel felles meninger med. Vil fraråde deg å stemme Høyre da det er et anti-nasjonalistisk parti. Det er ikke noe galt med nasjonalisme, så lenge den ikke er ekstrem. Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 9. september 2011 Forfatter Del Skrevet 9. september 2011 Hadde du bodd i Storbritannia ville nok UKIP vært er godt valg. Men jeg vil kanskje tro demokratene kunne vært nærmere ditt synspunkt. FpU er langt mer liberale enn sitt moderparti, så de kunne du sikkert funnet endel felles meninger med. Vil fraråde deg å stemme Høyre da det er et anti-nasjonalistisk parti. Det er ikke noe galt med nasjonalisme, så lenge den ikke er ekstrem. Ok takk Men bare for å si det sånn, så er demokratene for rasistisk for meg. Skal sjekke ut FPU. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Utfra den profilen; FpU uten tvil. Det er ingen andre ungdomspartier som passer. Men nå virker du ganske orientert så jeg er litt i tvil om du egentlig trenger våre anbefalinger. Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 9. september 2011 Forfatter Del Skrevet 9. september 2011 (endret) Utfra den profilen; FpU uten tvil. Det er ingen andre ungdomspartier som passer. Men nå virker du ganske orientert så jeg er litt i tvil om du egentlig trenger våre anbefalinger. Problemet er bare at jeg føler at både at FrP og deres velgere som oftest er en del useriøse, selv om det noen ganger er at jeg er enig med dem. Men det er litt sånn parti for billigere bilavgifter og alkohol. Men skal se på hjemmesiden deres, og kan sammelinge mine syn på dem. Hvordan kan man etablere et politisk parti i Norge? Og desverre i min krets er det et tabu(tok kanskje litt i nå) hvis man stemmer på FrP. Endret 9. september 2011 av ThaHoward Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Venstresiden liker å latterliggjøre FrP med å kalle dem et parti for billig sprit. Etter min mening er dette ingen bagatell men noe som undergraver vår personlige frihet på et prinsipielt nivå. Poenget er ikke om det gjelder sprit eller ikke, men at vi har politikere som mener det er helt greit å detaljstyre menneskers privatliv gjennom avgifter, forbud og reguleringer. Avgiftene på alkohol, forbudet mot salg av sprit i vanlige butikker, forbudet mot ølsalg etter klokka åtte og de strenge skjenketidene er alle inngrep i enkeltmenneskhets frihet som er nærmest unike for Norge og som virker uhyrlig tyranniske på alle som kommer fra mer liberale stater omtrent hvor som helst i den vestlige verden. Prinsipielt sett er alkoholpolitikken i Norge et overgrep mot friheten og jeg tror ikke nordmenn er full ut bevisst på hvor mye mer valgfrihet våre naboer i Europa og Nord-Amerika har. Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 9. september 2011 Forfatter Del Skrevet 9. september 2011 Venstresiden liker å latterliggjøre FrP med å kalle dem et parti for billig sprit. Etter min mening er dette ingen bagatell men noe som undergraver vår personlige frihet på et prinsipielt nivå. Poenget er ikke om det gjelder sprit eller ikke, men at vi har politikere som mener det er helt greit å detaljstyre menneskers privatliv gjennom avgifter, forbud og reguleringer. Avgiftene på alkohol, forbudet mot salg av sprit i vanlige butikker, forbudet mot ølsalg etter klokka åtte og de strenge skjenketidene er alle inngrep i enkeltmenneskhets frihet som er nærmest unike for Norge og som virker uhyrlig tyranniske på alle som kommer fra mer liberale stater omtrent hvor som helst i den vestlige verden. Prinsipielt sett er alkoholpolitikken i Norge et overgrep mot friheten og jeg tror ikke nordmenn er full ut bevisst på hvor mye mer valgfrihet våre naboer i Europa og Nord-Amerika har. Jeg er helt enig med deg Er bare at jeg har fått inntrykk av det, men man finner jo forksjellige meninger og synspunkter innad i partier. Vurderer faktisk nå å melde meg inn i FPU. Er også forresten for øl og vinsalg og muligens sprit til 16 år, slik som i Tyskland. Vil også ha lavere avgifter og skatter, ikke nødvendigvis fordi at det er stjeling(det er nødvendig), men rett og slett fordi at staten kan klare seg på mindre skattepenger. Skjønner ikke heller helt hvorfor man skal ha så streng sjenketider. Ha flere politimenn i gatene hvis man er redd for at det skal bli bråk! Vil også utbygge infrastrukturen i Norge drastisk. Helst igjen etter en modell som det er i Tyskland. Da både med vei kvalitet og infrastrukturen generelt, og hvis mulighet frifart. Er også for langsiktige forandringer, og tror ikke at Norge kan eller har sunt av å få et liberalistisk eller mer liberalt samfunn over dagen. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Du må tenke litt på miljøet i de forskjellige partiene. De som er i FPU minner meg på hva man vil kalle "jocks" i USA. Unge Høyre utenfor Oslo ligner på de andre partiene. Unge Høyre i Oslo er en rikmannsklubb. Meningene dine vil passe med FPU, og Unge Høyre i Oslo. Jeg har mye av de samme meningene og jeg hadde null problemet med Unge Høyre i Oslo. Det er helt lovelig å være imot innvandring i Unge Høyre, og det er mange liberalister i Oslo Unge Høyre. Hold deg langt unna Demokratene, hvis du ikke har planer om å være med i en rasistisk gutteklubb. Lenke til kommentar
Lûïz Ângêl Zâpïcô Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Senterpartiet!!! Lenke til kommentar
bögfisk Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Er litt i samme båt, bortsett fra at jeg vil fjerne verneplikten og bygge ned militæret (og trekke norske soldater ut fra Afghanistan). Hvorfor vil du at militæret skal være så stort og sterkt? Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 9. september 2011 Forfatter Del Skrevet 9. september 2011 (endret) Er litt i samme båt, bortsett fra at jeg vil fjerne verneplikten og bygge ned militæret (og trekke norske soldater ut fra Afghanistan). Hvorfor vil du at militæret skal være så stort og sterkt? Jeg vil også fjerne verneplikten. Det er mye bedre å ha et forsvar bygget opp av frivillige. Er dog ikke mot Afghanistan krigen. Fordi det er nødvendig med et stort og sterkt forsvar(ikke nødvendigvis det aller største) både for å sikre vår suverenitet og frihet, og for å kunne delta for å fremme internasjonal fred. Du må tenke litt på miljøet i de forskjellige partiene. De som er i FPU minner meg på hva man vil kalle "jocks" i USA. Unge Høyre utenfor Oslo ligner på de andre partiene. Unge Høyre i Oslo er en rikmannsklubb. Meningene dine vil passe med FPU, og Unge Høyre i Oslo. Jeg har mye av de samme meningene og jeg hadde null problemet med Unge Høyre i Oslo. Det er helt lovelig å være imot innvandring i Unge Høyre, og det er mange liberalister i Oslo Unge Høyre. Hold deg langt unna Demokratene, hvis du ikke har planer om å være med i en rasistisk gutteklubb. Bor i Oslo, så Unge Høyre i Oslo vil muligens passe for meg? Nei demokratene vil jeg aldri gå inn i. Endret 9. september 2011 av ThaHoward Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Bor i Oslo, så Unge Høyre i Oslo vil muligens passe for meg? Nei demokratene vil jeg aldri gå inn i. FpU er langt mer liberale enn Unge Høyre, og hvis du også er nasjonal-liiberal er definitivt ikke Unge Høyre partiet for deg. Her står Høyres internasjonale politikk(eller nasjonale om de hadde fått bestemme). Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 9. september 2011 Forfatter Del Skrevet 9. september 2011 Hva er høyres syn på forsvaret da? Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 9. september 2011 Forfatter Del Skrevet 9. september 2011 Har nå sendt søknad til FPU, får vel se om det faktisk er noe for meg da Kan jo alltids melde meg ut, og evt. prøve unge høyre før jeg lager mitt eget parti Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Er 16 år, har alltid vært interessert i politikk og historie. Jeg vil anse meg som en liberalist eller nasjonal liberalist om jeg kan kalle meg for det. Vel etter det du skriver er du nok ikke en Nasjonal Liberalist, siden Nasjonal Liberalisme er en konservativ, nasjonalistisk, økonomisk liberal ideologi. Men er vel ganske nærme på noen måter. Men FpU passer nok som mange andre har sagt; aller best. Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 9. september 2011 Forfatter Del Skrevet 9. september 2011 Er 16 år, har alltid vært interessert i politikk og historie. Jeg vil anse meg som en liberalist eller nasjonal liberalist om jeg kan kalle meg for det. Vel etter det du skriver er du nok ikke en Nasjonal Liberalist, siden Nasjonal Liberalisme er en konservativ, nasjonalistisk, økonomisk liberal ideologi. Men er vel ganske nærme på noen måter. Men FpU passer nok som mange andre har sagt; aller best. Ser ikke helt problemet? Som jeg sa så var det bare for å si at jeg er for et sterkt militære, mer restriktiv innvandring(nasjo) og liberalistisk økonomi(liberalist). Dette var bare for at dere ville skjønne det bedre. Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Er ingen problemer, tenke bare jeg skulle fortelle deg at Nasjonalliberalisme faktisk er en ideologi. Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 10. september 2011 Forfatter Del Skrevet 10. september 2011 Er ingen problemer, tenke bare jeg skulle fortelle deg at Nasjonalliberalisme faktisk er en ideologi. Ok misforsto deg tydeligvis. Kan du fortelle meg om denne ideologien da ? Har lest litt rundt dette før, trodde det passet meg, men ser ut som at jeg tok feil Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Er ingen problemer, tenke bare jeg skulle fortelle deg at Nasjonalliberalisme faktisk er en ideologi. Ok misforsto deg tydeligvis. Kan du fortelle meg om denne ideologien da ? Har lest litt rundt dette før, trodde det passet meg, men ser ut som at jeg tok feil Ideologien er veldig lik det du beskriver, men forskjeller er ofte at Nasjonalliberalistiske stater (Tyskland andre halvdel av 1800-tallet) ikke har et helt fritt marked. Kirken har ofte hatt stor påvirkning, men den aller største forskjellen er vel at Nasjonalliberalister ofte støtter en veldig konservativ sosial politikk. Det eneste du har fortalt om det som matcher er innvandrings synet ditt. Så hva er dine meninger om f.eks vinmonopol, abort, homofilt, narkotika forbud og andre ting som det? Forresten er den mest Nasjonalliberalistiske staten i verden Østerrike. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Det blir nok fpu, unge høyre eller unge venstre som passer best. Hvilken som er best kommer litt ann på. Fpu og Unge høyre er forsåvidt nevnt en god del så kan prate litt om unge venstre. De er grunnleggende liberale og radikale. Fritt marked, frihandel, frihet i massevis, dog kombinert med helsevesen og slikt som du nevner. De er i tilegg svært sosialt liberale i forhold til samlivsform, kjønn, narkotika, etc. Dette på bakgrunn av at staten ikke har noen rett til å blande seg i folk sine privatliv. De er også en av de sterkeste motstanderne mot overvåkning. Det som muligens kan skille deg fra de er at de har et sterkt miljøfokus (også basert på liberale verdier) og at de er positiv til innvandring. De er i teorien for fri migrasjon som en grunnleggende rettighet, men de annerkjenner også at statene må begrense dette noe for å unngå kaos og nedbrytelse. Ang militære vil Unge Venstre fjerne værneplikten (staten eier ikke livet mitt) og istedet for en profesjonell hær. Men det skal sies at jeg opplever Unge Venstre som av de ungdomspartiene som har størst rom for vidt forskjellige meninger så lenge man er liberale. Selv de tingene her som jeg nevner som muligens problematiske for deg er det folk i Unge Venstre som er enige med deg i. Om det er noe mer du lurer på så er det bare å spørre her eller sende meg en mail på [email protected]. Og selv om jeg er UV-medlem selv så kan jeg fint guide deg mot UH eller FPU om det er der du passer inn. Liberale folk er flott uavhengig av organisasjonstilhørighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå