Gå til innhold

Forslag til hovedkort med ekstern strømforsyning

voidDraw()

Anbefalte innlegg

Hei

Planlegger å få laget meg et helt passivt kjølt system og trenger forslag til et oppsett. Eneste krav er at det medfølger ekstern strømforsyning som jeg kan koble direkte i hovedkortet.

Har forøvrig ikke noen spesielle krav for spesifikasjoner, men jeg ser for meg et oppsett som kan dra 1080p uten problemer.

AMD er jo i vinden for tiden med sine APU, men jeg finner ikke mange hovedkort som har egen strømforsyning. Tenker prisklasse rundt 1000-1300kr.

Noen forslag? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tipset, tror kanskje jeg går for det egentlig. Da kan jeg bare velge og vrake i mini ITX hovedkort med AMD APU. :)

picoPSU og tilsvarende er et greit valg - bare vær obs på at disse PSUene er veldig begrensede i hvor mye strøm de kan gi ut. Det blir fort et problem dersom du har en sterk CPU eller mange harddisker og denslags.

Problemet er at disse PSUene gir relativt lite av sin totale effekt i 12volt spenning - hvilket er 90%+ av det nye maskiner bruker i dag. Se derfor NØYE på 12volt outputten på PSUen du kjøper. Ikke bare se på total power ellers kan du risikere at feilkalkulerer behovet og blåser hele PSUen under tung belastning.

Dette gjelder forøvrig alle eksterne PSUer til en viss grad. Siden de alle er avhengig av en ekstern power-brikke så er de alle begrenset av termiske egenskaper. Du når fort en vegg rundt 150-200watt hvor disse powerbrikkene ikke kan levere mer uten å bruke vifter for kjøling (og da er du jo like langt). Planlegg hardwaren rundt dette.

En smart ting er at på mange hovedkort kan du på sandy bridge CPUer sette et tak for hvor mange watt CPUen kan trekke maks. Det kan være en fin måte å begrense en CPU fra å spike opp forbi det PSUen kan levere. Slike CPUer har også en flott IGP til å spille av HF video og bare bruke et par watt på det til normalt bruk. Det eneste du må passe på som sagt er at du ikek overstiger PSUens maks kapasitet når maskinen i ny og ne belastes maksimalt.

-Stigma

Lenke til kommentar

@MarB:

Man bør også nevne at Seasonic faktisk har en vifteløs intern PSU på markedet. Finnes i en 400 og en 460 Watts variant. Disse har også langt høyere effektivitet enn mange eksterne strømforsyninger. TEst av hw.no i fjor høst. SPCR testet denne i et vifteløst oppsett, og da var maksimal temperatur på lufta "ut" 54 grader på 100 % last. På normal last godt under 40 grader (noe som er kjøligere enn de fleste eksterne strømforsyninger klarer)

Jeg har selv sett på disse som potensielle kandidater i et m-ITX system med lavenergiversjoner av Intel sine CPU-er, og et av Zotac sine m-ITX hovedkort. Det finnes også flere kabinetter som kan passe i en slik sammenheng. Uansett er det slik at skal man lage et vifteløst system så må man være nøye på alle komponenter for å få et godt resultat. Dvs man må ha passe på at alle komponenter lager lite varme, og at disse plasseres i et kabinett med gode termiske egenskaper selv uten vifte (Lian Li har et som er tilpasset ATX-PSU, m-ITX og ingen vifter). Og det finnes flere.

Lenke til kommentar

Ja, vifteløs "normal" PSU er også et alterntiv - og de gir en del mer effekt typisk sett.

En annen mulig god løsning er en semi-passiv PSU - dvs. en PSU som kan justere seg ned til 0 viftehastighet basert på temperatur. Da kan du som regel få et kompromiss mellom grei pris - relativt normal kapasitet - og støyløshet i de 99% av tiden der maskinen bare bruker en brøkdel av sin kapasitet (til surfing, video via hardware decoding) osv.

Jeg husker HW.no reviewet en slik semi-passiv PSU for ikke lenge siden.

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk så mye for respons! :)

Jeg har egentlig ikke noen veldig store krav til HW annet enn at det klarer å kjøre full HD smertefritt, og da burde vel den picoPSU kunne holde egentlig ettersom jeg tenke å bruke et hovedkort med A50M/A60M brikkesett. Det kommer til å bli brukt 2-4 hardisker til vanlig tenker jeg. Nå har jeg faktisk noe gammel hardware liggende som jeg kan bruke, og da er jo passive/semi passive strømforsyninger et godt valg ettersom jeg da fortsatt vil være under budsjettet jeg har tenkt meg.

Av HW jeg kan bruke, så står valget mellom Athlon 4200+ og C2D E6300, men disse er igjen ganske varme av seg. Hvis jeg da kjøper ny kjøler til CPU og et lite passivt skjermkort og en strømforsyning, så vil vel det kanskje være et bedre valg? Hva anbefaler dere? :)

Vil et budsjett på 2000kr +/- være urealistisk?

Endret av MarB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...