Gå til innhold

Ville du kjøpt piratkopiene dine dersom det ble umulig å piratkopiere?

Simen1

VIKTIG: Les 1. innlegg før du svarer.  

172 stemmer

1. 1. Jeg ville kjøpt så mye av den piratkopierte programvaren/spillene mine:

• 0%
      21
    • 1-20%
      88
    • 21-40%
      25
    • 41-60%
      7
    • 61-80%
      4
    • 81-99%
      2
    • 100%
      2
    • Jeg piratkopierer absolutt ingenting
      21
    • Vet ikke
      2
  2. 2. Jeg ville kjøpt så mye av den piratkopierte musikken/filmen min:

• 0%
      25
    • 1-20%
      85
    • 21-40%
      28
    • 41-60%
      8
    • 61-80%
      9
    • 81-99%
      1
    • 100%
      1
    • Jeg piratkopierer absolutt ingenting
      10
    • Vet ikke
      5

Anbefalte innlegg

bor i usa, bruker netflix til film/serier, spotify til musikk.... resten piratkopierer jeg, jeg spiller ikke så det teller ikke...

Office er vel det eneste jeg hadde måtte kjøpt om det ikke hadde vært mulighet for å piratkopiere... Resten venter jeg til kommer på spotify eller netflix. Med unntak av tv-serier som man kan se gratis på nettet, men som jeg laster ned for å slippe reklame.

Så regnestykket er som så, 7.99+9.99 = 17.98dollar per mnd for alt jeg vil ha av serier film og musikk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bor i usa, bruker netflix til film/serier, spotify til musikk.... resten piratkopierer jeg, jeg spiller ikke så det teller ikke...

Office er vel det eneste jeg hadde måtte kjøpt om det ikke hadde vært mulighet for å piratkopiere... Resten venter jeg til kommer på spotify eller netflix. Med unntak av tv-serier som man kan se gratis på nettet, men som jeg laster ned for å slippe reklame.

Så regnestykket er som så, 7.99+9.99 = 17.98dollar per mnd for alt jeg vil ha av serier film og musikk...

Personlig så er vel office noe av det første jeg hadde gått open-source på. Du skal være ganske dypt integrert til MS produkter i bedriften din for at openoffice ikke kan gjøre så og si alt som Office kan. Kanskje om du har spesiellt høye krav i forhold til Excel så har gjerne MS Offince noe mer å tilby - for for den gjevne bruker er det knapt nok noen forskjell.

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Teknisk sett så er piratkopiering en mangesidet sak. Mange kopierer filmer og spill for å ha originalen som backup, spesielt til barn. Piratkopieringen tapepr industrien for penger som gjør at de skrur opp prisene som igjen medfører mer piratkopiering. Det gjør at vi som ikke piratkopierer finansierer piratkopieringen ved at vi som ikke piratkopierer dømmes til å dekke tapet til de som piratkopierer. Et annet utslag av dette er kopisperrer, WGA og annet som i praksis kun ødelegger for de som ikke piratkopierer da de som piratkopierer kjører programmer som fjerner slike sperrer. Til slutt fører piratkopiering til mer virus og sikkerhetstrusler på markedet, noe som medfører mer krav til antivirus, brannmurer osv som igjen stjeler ytelser og skaper evige konflikter med annen software. Vi som ikke piratkopierer blir derfor rammet på tre måter: 1-Vi må dekke det økonomiske tapet som andre forårsaker, 2-Vi må leve med kopibeskyttelser, 3-Vi blir eksponert for flere sikkerhetstrusler.

Som en av de få lovlydige så er det frustrerende å bli straffet for mine valg om å være lovlydig, men sånn er det blitt.

Paralellt med dette har produsentene kastet kvalitet i dass fordi de må redusere på kvaliteten for å overleve i en verden med piratkopier, og man driter i f.eks musikkens dynamikk da man ikke hører forskjell når det spilles på en laptop eller mp3 spiller. Så da sitter man der med anlegg til 20000,- og forer det med skrot som lages fordi musikken kun skal spilles på en laptop.

Da har man ennå ikke snakket om piratkopierte klær, briller, vesker, medisin osv. Piratkopiert medisin med feil eller manglende virkestoffer tar liv, og det blir mindre og mindre mulighet til å fjerne dem fra markedet fordi mengden bare øker og øker og kvalitet på merking er bedre og bedre.

Man har også piratkopierte mekaniske deler, mekanikk osv. Jeg liker å tro at et fly er satt sammen med kvalitetsdeler, og ikke ståltråd og teip. Allerede har fly styrtet på grunn av piratdeler:

http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=1123&start=0&st=0&sk=t&sd=a&view=print

http://www.webavisen.no/artikkel/2595795/piratmedisiner-dreper-tusener.htm

200000 dødsfall på grunn av piratmedisiner, er det nok døde til å få stoppet det, eller er det noe man må forvente og akseptere i dagens piratverden?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ja. Driver litt pc support og ser helt klart at de som får mest virus og spyware er de som har mest piratkopierte spill og os osv. Er ihvertfall min erfaring. Kvaliteten på musikk og dynamikken som forsvant er dokumentert massevis av ganger. Man kan f.eks ta å se på spektrumet på en gammel plate, og se på den flate kurven i dagens musikk. Problemet gjelder også ved f.eks DAB: http://heim.ifi.uio.no/~sverre/DAB2.shtml

At piratkopiert medisin og mekaniske deler tar liv er god dokumnetert, både ved at folk dør og f.eks flyulykker. Spredningen er også høy, en sjekk på andelen piaratdeler i flybransjen for en stund siden avslørte at ca. 40% av flydelene var dårligere piratdeler.

Når det gjelder det at vi som ikke piratkopierer betaler regningen til de som gjør det, går det på at det er færre som betaler inn og da blir regningen større. Er som hvis 4 kamerater skal spleise på noe, og så lar to av dem være å betale. Da må de to som betaler betale dobbelt så mye.

Mer virus krever mer kompleks beskyttelse, som fører til flere konflikter og større tap av ytelse.

Ytelsen er todelt. Rent teknisk vil en rå prosessor med masse kjerner takle å kjøre et antivirus, og har man en 2 Tb harddisk har man nok plass til både antivirus og brannmur. Problemet er at når datatrafikken skal skannes inn og ut så vil det ofte gå så lang tid at man mister muligheten til å sende f.eks eposter over 8-10 Mb. Dette har jeg opplevd, og mange andre opplever det samme. Bruker man gmail og slikt er det sikkert ikke noe problem, men har man et firma vil man ofte har mailadresser knyttet til firmanavnet og sjekekr mail f.eks med outlook. Skal man sende f.eks kontrakter eller etpar tre bilder med mailen er det greit om man kan det og ikke begrenses av sikekrhetsprogramvare.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro 10% av programvare har jeg kjøpt i ettertid. Mye programvare er blitt testet over tid bare for å oppdage at det ikke er verdt pengene.

Det er imidlertid programvare med én spesiell antipirat-innretning som jeg plent nekter å bruke penger på. Det er programmer som må registreres online, gjerne i kombinasjon med at lisensen kun gjelder på én pc.

Jeg kjøper gjerne et program hvis:

• Jeg kan bruke samme lisens på flere pc'er (jeg eier og disponrerer selvsagt alle disse)
  • Programmet prøver ikke å "ringe hjem" for å sjekke at lisensen er gyldig (har noen maskiner som ikke er på nett og hvor mobildekning er nermest fraværende).
  • Det ikke finnes gratis alternativer som kan erstatte.
  • Programmet svarer til forventningene.

Sistnevnte er ofte vanskelig med en 30 dagers trial, eller en versjon med begrensede funkjoner.

Som en digresjon kan jeg nevne at winrar ikke ser ut til å være mulig å kjøpe lovlig som privatperson. Her er uansett 7z et alternativ.

Når det gjelder musikk så er det to forutsetninger som må ligge til rette for at jeg skal kjøpe:

• Tapsfritt lydformat (wav eller flac)
  • Må være mulig å lytte til sang før kjøp (om enn i lavere kvalitet eller deler av sangen)

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

I de alle fleste tilfellene hadde jeg heller gått over til fri programvare når det kommer til programmer, når det gjelder spill så har Steam gjort det såpass enkelt at piratkopiering faktisk er mer slitsomt og jeg kjøper nå mesteparten av spillene, det som piratkopieres er ting jeg de aller fleste gangene ikke ville kjøpt. Det er ekstremt sjeldent jeg kjøper utenom Steam, for alt annet er tungvindt.

Når det kommer til musikk ville jeg nok bare kjøpt det meste fra 2-5 artister og ikke hørt på stort annet (mot litt over 200 forskjellige artister nå som jeg anbefaler(/deler via youtube) til flere folk som kjøper musikk til vanlig), eller abbonert på noe ala spotify om det var i tapsfritt format.

Lenke til kommentar

Beklager Ankh, jeg ser fortsatt mange påstander men lite kilder. Få litt flesk på innlegget ditt så skal jeg tro deg, inntil da er det intet annet enn synsing.

(Grunnen til dette er at jeg har sett mange kilder som peker til det motsatt/ingen korrelasjon ved mange av dine påstander)

Endret av Vizla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Hva savner du dok. på som jeg ikke har forklart?

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/vimenn/article461933.ece

Sitat:

Det første som skjer da Partnair-flyet havarerer, er at halen på flyet faller av – og det fordi flymekanikerne som har hatt maskinen inn til service har brukt uoriginale festebolter til vertikalfinnen på halen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=586663

Sitat:

Falske medisiner tilsatt rottegift og veimaling er bare noen av piratproduktene som Tollvesenet i fjor beslagla på vei til norske forbrukere.

Mitt poeng er at piratvarebegrepet var noe snevert som tråd da det også gjelder masse annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...