Gå til innhold

Ville du kjøpt piratkopiene dine dersom det ble umulig å piratkopiere?

Simen1

VIKTIG: Les 1. innlegg før du svarer.  

172 stemmer

1. 1. Jeg ville kjøpt så mye av den piratkopierte programvaren/spillene mine:

• 0%
      21
    • 1-20%
      88
    • 21-40%
      25
    • 41-60%
      7
    • 61-80%
      4
    • 81-99%
      2
    • 100%
      2
    • Jeg piratkopierer absolutt ingenting
      21
    • Vet ikke
      2
  2. 2. Jeg ville kjøpt så mye av den piratkopierte musikken/filmen min:

• 0%
      25
    • 1-20%
      85
    • 21-40%
      28
    • 41-60%
      8
    • 61-80%
      9
    • 81-99%
      1
    • 100%
      1
    • Jeg piratkopierer absolutt ingenting
      10
    • Vet ikke
      5

Anbefalte innlegg

I følge Business Software Alliance (BSA) har 47% av brukere piratkopiert programvare på maskinen sin. De hevder som vanlig at en hver piratkopi er ett tapt salg. Nå skal vi teste den påstanden.

Trinn 1. Prøv å estimer salgsprisen på all programvaren/spillene du har piratkopiert. F.eks 10 000 kr.

Trinn 2. Prøv og tenk gjennom hvor mye av dette du egentlig ville kjøpt hvis plutselig ble teknisk umulig å piratkopiere. Estimer salgsprisen på de programvarene du ville kjøpt. F.eks 1000 kr.

Trinn 3. Del summen fra trinn 2 på summen i trinn 1. f.eks 10000/1000 = 0,1

Trinn 4. Gang med hundre for å finne verdien i prosent. F.eks 0,1 * 100% = 10%.

Gjør samme regnestykke for salgsprisen på film og musikk du har piratkopiert.

Så kan du avlegge stemme for hvor mange prosent av verdien på din piratkopierte programvare du faktisk ville kjøpt og det samme for musikk/film.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De siste 5-6 årene har jeg kjøpt så godt som alle spillene jeg har spilt. Jeg liker å ha spill originalt slik at jeg kan få oppdateringer, mods og annet uten å måtte tulle for mye rundt med det.

Når det gjelder programvare generelt, så finner jeg i 99% av tilfellene det jeg behøver i utvalget av det som er åpen kildekode og gratis. Skal være sagt at jeg bruker maskinen min hovedsaklig til spilling/surfing og ikke så allverdens mye annet om dagene.

Om piratkopiering ble helt umulig, så hadde det i grunnen ikke hatt noen særlig innvirkning på meg personlig. Man finner alltids andre omveier om det er nødvendig.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Har PS3, så det er allerede vanskelig å laste ned kopier til den. På PC bruker jeg Steam. Men selv om jeg har Spotify Premium, må jeg si at jeg laster ned en del musikk til å ha på CD i bilen, og til mobilen som ikke finnes på Spotify. Og det er en del desverre (Pink Floyd, Eagles, Metallica for å nevne noen, + mange album).

Lenke til kommentar

Det at en piratkopi er et tapt salg er ønsketenkning fra produsenten så til de grader!

For min del er piratkopi kun for å teste, for så å kjøpe eller avinstallere. I de fleste tilfeller blir det et kjøp uten test av piratversjon ettersom jeg har kunnet lese meg til en god nok ide av produktet. Når det kommer til windows har jeg ingen problemer med å kjøre piratversjon, ettersom Microsoft er det siste selskapet som trenger mer penger...

Dersom piratversjoner ikke var tilgjengelig ville jeg kjørt linux med en haug flotte gratis alternativer.

Endret av Core2Dude
Lenke til kommentar

Jeg piratkopierer spill for å teste. Muligens ett eller to i året, forrige var Civ5 en gang i fjor. Om jeg hadde sluttet å piratkopiere hadde jeg sluttet å kjøpe AAA-titler til €50 om jeg ikke får mulighet til å teste først.

Programvare annet enn spill piratkopierer jeg ikke.

Når det kommer til musikk/film/serier hadde jeg gått for en «Spotify-modell» (fri bruk for fast månedsbeløp) og ellers muligens 1-5% på «must have»-elementer, gjerne på tilbud fra Amazon eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Litt vrient å svare på! Piratkopierer ikke spill fordi nettdistribusjonstjenester som Steam og spesielt Gamersgate+Gog gir oss brukere ganske gode vilkår, men når det kommer til film og musikk så ville jeg kanskje gått litt mer inn for å skaffe musikken jeg har lastet ned til ipoden. Kjøper mange flere plater nå enn jeg ville gjort uten kombinasjonen pirat/spotify/grooveshark.

Film er litt annerledes, har ikke funnet noen spesielt gode spotify-lignende tjenester, så her blir det litt mye nedlasting. Kjøper filmene jeg liker godt på bluray, selv om jeg ikke burde støtte den tåpelige DRM-praksisen som gjør at jeg ikke kan se film på feks linux. Skikkelig uting! Dersom piratkopiering ble umulig hadde jeg vel aldri kjøpt en ny film igjen, fordi jeg ikke vet om filmen er bra eller ikke. Hadde muligens slått til ved gode tilbud, men det gjør jeg allerede nå.

Hvis film og tv-serier blir mer utbredt på streamingtjenester, med feks reklamesponsing eller en lav månedsavgift, slutter jeg nok å kopiere helt. Forutsetter naturligvis at tv-serier er tilgjengelig samtidig som i USA.

Endret av Slettet+214asdf125
Lenke til kommentar

Kan jeg poste som anonym? :innocent:

Til revolver: Det blir enormt mye å gå gjennom, så slenger bare ut et tall på ca. 5,000,000 kroner(Har en del programmer som normalt koster blod, som trekker det opp).

Av dette har jeg allerede kjøpt en del av spillene som jeg har brukt en del, sammen med mange små-apps osv, så vil gjette noe i retning av 30,000kr.

Mao blir det siste tallet stygt for BSA sin del: 0,6% :whistle:

Regnestykket for musikk og film rører jeg ikke, det er ganske enkelt for mye. Men historien gjentar seg nok der også.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Forespørsel om utviddelse eller en ny poll som spør: "Hvor mange prosent av ting du har piratkopiert har du faktisk kjøpt senere?" (også inndelt i programmer/spill og film/serier/musikk). Hos meg er dette tallet høyere for spill enn de jeg har piratkopiert som jeg ville kjøpt dersom det ikke var mulig å piratkopiere.

De fleste spill jeg har piratkopiert har vært som "demo" for å finne ut om spillet er verdt å kjøpe, og de som har vært noe å ha har jeg kjøpt flesteparten. De fleste jeg ville betalt for men jeg ikke har kjøpt har vært av typen du spiller fort gjennom (15-50 timer gametime) og som ikke er noe vits i å spille gjennom fler ganger.

For musikk/serier/filmer bruker jeg piratkopiering som alternativ til å tv/radio(/spotify)/leie (dersom det ikke går på tv, radio(/spotify), eller ikke er tilgjengelig å leie lokalt på det tidspunktet), og kjøper ting jeg synes ville være verdt å ha på hylla.

For TVserier piratkopierer jeg ofte først selv for serier jeg kjøper fordi det er for lang ventetid fra de går i amerika til de er tilgjengelig på dvd salg i norge.

Noe av piratkopieringspraksisen annser jeg som etisk gråsone (demo), og noe som uetisk som er nødvendig i praksis pga. manglende tilfredsstillende tilbud. Det blir omtrent analogt med å snike på tog eller trikk dersom du har glemt biletten/lommeboka og det er ledige plasser der. (noe jeg ikke har gjort btw)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde vært interessant å se på motsatt effekt; Hvor mye medie/spill/programvare har du kjøpt fordi du tidligere har sett/prøvd det gjennom ulovlige midler? For min egen del er det faktisk veldig mye!

Programvare

På videregående brukte jeg et redigeringsprogram uten å ha kjøpt det. Flere år senere, når jeg fikk litt bedre råd, så kjøpte jeg programvaren lovlig (en nyere versjon selvfølgelig). Jeg har senere kjøpt flere versjoner fra samme produsent fordi jeg kjente til programmet fra før. Dersom jeg aldri hadde prøvd det ulovlig i utgangspunktet hadde jeg aldri endt opp med å kjøpe et så dyrt program senere. Da hadde jeg sikkert fiklet med Windows movie maker, eller andre "gratis" alternativer.

Musikk

Jeg kjøper all musikk jeg hører på, men må til tider ty til Spotify når jeg vil høre enkelt-sanger jeg ikke har. 80% av musikken jeg har kjøpt begynte jeg å høre på gjennom ulovlig nedlasting. Jeg har kjøpt albumene til alle gruppene jeg liker når jeg har blitt eldre og fått bedre råd. Det er flere album jeg har hørt så mange ganger før jeg har kjøpt dem at jeg ikke har åpnet CD-en i ettertid. Men jeg ønsket likevel å støtte artisten.

Film

På film-fronten synes jeg lovefilm er en glimrende tjeneste, og dekker det meste av filmbehovet. Jeg kjøper ikke filmer jeg ikke har sett (om de ikke er veldig billige). Er jeg usikker på en film kan jeg laste den ned og se den. Liker jeg den så kjøper jeg den. Hadde jeg ikke hatt mulighet til å se den "gratis" først hadde jeg aldri kjøpt den i utgangspunktet.

Serier

Dette har fungert litt på samme måte som med filmer. Jeg laster ned serier, og de jeg liker kjøper jeg. Dessverre fungerer ikke lovefilm like bra til dette formålet. Dersom det ikke hadde vært mulig å laste ned hadde jeg heller aldri sett mange av seriene jeg ser på, og aldri kjøpt dem heller. Det meste som går på TV er bare tull uansett, så jeg klarer meg fint uten.

Spill

Alle spill jeg har er kjøpt lovlig. Når jeg var yngre spilte jeg mange piratkopierte spill, og samtlige har jeg kjøpt når jeg ble eldre. Jeg kjøpte til og med et uåpnet spill fra ebay fordi det ikke selges lenger. Igjen, dersom jeg ikke hadde spilt dem ulovlig hadde jeg aldri endt opp med å kjøpe dem (eller oppfølgerne i samme serie) heller. Før jeg kjøper nye spill prøver jeg alltid en demo. Dersom det ikke er en tilgjengelig (som det sjelden er i disse dager) gidder jeg ikke å kjøpe spillet. Unntaket er dersom det har fått veldig gode anmeldelser, da laster jeg det ned og prøver det først før jeg bestemmer meg for å kjøpe det eller ikke.

Konklusjon

Dersom nedlasting hadde vært umulig hadde samtlige bransjer faktisk tapt penger på meg som kunde, fordi jeg aldri hadde blitt eksponert for deres produkter på et tidlig stadium. Jeg kjøper mer fordi jeg har mulighet for å prøve ut produktene på forhånd, noe flere burde vært flinkere å tilby sine forbrukere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har lastet ned mange spill, men også kjøpt mange spill. Dette fordi å laste ned spill funker som en demo. Borderlands var jeg nesten i max lvl på andre spill runde. Så kjøpte jeg det og er i lvl 1 så det var klart verdt det.

Samme med minecraft, først classic (ca 1 år tilbake) så lasta jeg ned, for et par månder siden så kjøpte jeg det.

Tv serier, meste parten går i nedlasting, de jeg liker kjøper. Er bare 15...

Lenke til kommentar

Piratkopierte en del for 4-5 år siden, men etter det har det stoppet helt opp.

Jeg kjøper for det meste programvare/OS. Windows Server 2008R2(gyldig lisens) fikk jeg fra VG2IKT når jeg gikk der før sommer. PS5(med gyldig lisens) og Office har jeg fått tak i fra jobben, dog så har jeg ikke lisens med Office, etter 30 dager eller noe så må jeg trykke på en ekstra tast, "Close", for å få brukt det.

Office-pakken med Outlook er noe jeg vil kjøpe ved et senere tidspunkt, da jeg føler Outlook passer meg bedre enn Thunderbird. Og brukergrensesnittet/GUI i både Word og Excel er noe jeg ikke orker å gå bort i fra :innocent: .

Spill har jeg alltid kjøpt, da jeg ikke har "orket" å laste ned. Steam og Amazon.co.uk/.com er noe som blir brukt ofte til spillinnkjøp. Gidder heller ikke gjøre et forsøk på å modde PS3 og Xbox360, da det for min del er bullshit å styre med noe sånt.

Filmer er noe jeg startet og kjøpe for fullt i 2008 tror jeg. Da kjøpte jeg en PS3, og HD kvalitet var noe jeg ikke kunne slutte med etter da. Selv HD rips var ikke bra nok.. Når man i tillegg har et skikkelig hjemmekino anlegg i kjellern går det heller ikke ann å laste ned :p Liker jo også den gode gamle følelsen av en fysisk kopi jeg selv eier og har for meg selv :new_woot: . Kjører også på med Viasat HD(vurderer Canal Digital, BBC og Canal+ Series passer meg bedre), og også et abbonement fra Netflix (via VPN). Lurer faktisk litt på Huluplus i tilegg, men vi får se.

Musikk er det sjeldent jeg kjøper, da jeg har abb på Spotify, og Pandoraradio + Youtube blir brukt til sanger man ikke har på Spotify. En sjelden gang, hvis det er noe jeg virkelig har lyst på, så blir det et kjapt innkjøp fra iTunes, eller fra en platebutikk.

Alt i alt, så betaler jeg for 99.5% av alt jeg bruker, hører på, ser på og spiller.

Endret av Tord93
Lenke til kommentar

Det er mange grunner egentlig til at det piratkopieres , personlig har jeg absolutt ikke noe problem med å ha en digital kopi av en Tv-serie som jeg har sett på Tv'en min en gang i tiden og som har blitt sendt et par hundre tusen ganger.

Jeg kjøper ikke alt for mye programvare, det hele er litt avhengig av lommeboka og verdien varen har for meg , jeg er for eksempel veldig glad i rollespill og kjøper hovedsakelig disse , men det er også vanskelig å vite hvilke spill som faktisk er verdt å kjøpe og det er ikke alltid en Demo gir det hele og riktige inntrykket og er jeg da usikker så kan det være at spillet prøves før jeg kjøper det.

Har nok en del tusen kroner investert i Ps3 spill , årsaken til dette er nok fordi mange av disse har en høyere verdi enn tilsvarende Pc spill ,som ofte kommer med problematisk DRM som gjør at man faktisk i mange tilfeller får en bedre opplevelse av å spille det piratkopierte spillet (For eksempel Assasins Creed 2 , Settlers VII , Silent Hunter 5 - Snodig, Ubi Soft kremt ).

I det siste så har jeg gått til stadig mer bruk av Kvalitets gratisprogrammer eller donasjons programmer , et par eksempler på slike er : Dwarf Fortress (ASCII ) , Smart Defrag 2 , Crystaldiskinfo , Keepass , Imgburn etc for å nevne noen få.

Hadde jeg kjøpt 100% om alt ble umulig å piratkopiere?`Nei , jeg hadde trolig kjøpt langt mindre siden jeg ikke lenger kan prøve før jeg kjøper. Gir spillet/ programvaren meg en god ekstraverdi ved å kjøpe det og det er minimalt med DRM tull så er det nok langt enklere for meg å investere i spillet / programvaren.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å lese vurdere hva jeg skal stemme her.

Men jeg syns det er vanskelig å vurdere i prosent om jeg ville kjøpt et spill eller ikke.

Det kommer jo ann på hva man syns er riktig pris, og hva nytteverdien spiller gir.

Ville du kjøpt piratkopiene dine dersom det ble umulig å piratkopiere?

Er det i heletatt mulig å sikre seg så godt? Med mindre man må være tilkoblet internet 24/7 men fremdeles er det mulig å gjøre et DOS angrep mot serveren, slik at da får ingen spillt spillet, og ingen vil betale. Eller man ville fått et produkt som ikke virket.

Derfor sier jeg, dette spørsmålet er umulig å gi konkret svar på.

Men jeg er fint villig å betale for spill jeg liker, eller gir en god pris.

Er ikke intrisert å betale for DRM begrensinger som nekter meg å bruke produktet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Programvare:

Her kjøper jeg alt, eller bruker gratisalternativer. Er ikke avhengig av så veldig mye dyre programmer uansett. Ikke spiller jeg heller.

Musikk:

Etter Spotify kom sluttet jeg å bruke piratkopiert musikk. Har allikevel en del fra før jeg fikk Spotify.

Filmer/Seier:

Filmer kjøper jeg som regel, men det hender jeg kan bli utolmodig og laster de ned før de kommer i butikken. Da kjøper jeg de uansett når de kommer ut. Har en god samlig i hyllen, og vil gjerne fortsette å samle. Serier derimot, der synder jeg. Laster ned en god del. Mest fordi det er mye enklere enn å kjøpe. Tar jo evigheter fra en serie blir vist i USA før den er mulig å få tak i her i landet. Jeg er villig til å betale så lenge prisen er rett og tilgjengeligheten er like god som piratkopiert materiale.

Så lenge pris, kvalitet og tilgjengelighet er riktig har jeg ingenting i mot å måtte betale.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Piratkopierer ingenting, og laster ikke ned noe fra pirate bay og lignende. Streamer ikke fra wimp eller spotify. Programvaremessig så finnes det idag glimrende lovlige freeware alternativer til det aller meste normal bruk. Kjøper OS, for å få med oppdateringer og slikt samt enkel tilgang til f.eks microsoft security essentials. Spill har jeg nesten sluttet med pga liten tid og irritasjon over bruken av steam, kopisperrer og lignende. Kjøper spill innimellom, men ofte noen måneder gamle som er satt ned til 2-300 kroner. Musikk er jeg kresen på. Kjøper det jeg vil ha på CD, men det er mest fordi msuikk for meg er en helhet som forsvinner når man har tusenvis av anonyme sanger på en laptop eller mp3 spiller. Elsker musikk, men å kjøpe musikk via itunes og lignende gir meg null og niks og har absolutt ingen interresse av den type musikkjøp. Musikkkjøpet har stupt i det siste, i takt med dårligere kvalitet på musikken og mye dårligere lydbilde. Film kjøper vi endel av. Mest fordi vi ser samme film 2-3-4-10-15 ganger avhengig av hvor godt vi liker den. Det er billigere å kjøpe en film til en hundrelapp enn å leie den flere ganger. Det blir også feil å kjøpe blurayspiller, full hd tv, dyre kabler, surround, og full pakke og så spille av kornete materiale filmet i skjul i en kinosal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...