jfo Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 8) Noen som har erfaring/synspunkt på DSC-V1? Lurer på dette, men ønsker også tips om tilsvarende alternativer. Amatør-bruker... Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Her er det en erfaring http://pris.akam.no/vis_produkt.php?view=e...product_id=2713 Lenke til kommentar
terjed Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Er vel det beste kameraet i kompaktklassen med 1/1,8 CCD-brikken (dette bekreftes jo også i utallige tester). I standardoppsettet er det litt milde farger (litt for lite farger for meg), men har sett bilder med saturation økt med 1. De ser veldig fine ut. Skulle jeg kjøpt et kompakt 5mpx kamera med 4x zoom i dag, så ville uten tvil bli V1. Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 8. august 2003 Del Skrevet 8. august 2003 Kameraet er også testet her på Akamera.no. MLW Lenke til kommentar
laoc Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Kjøpte det i mai og har tatt ca 1500 bilder som er lagret, mange fler med de som er slettet. Fra før Canon film og ett gammelt HP 1,1 som ikke kan brukes til noe. I begynnelsen opplevde jeg det samme som mange beskriver om fargemettningen. Syntes mange bilder ble litt triste og fargeløse på skjermen. Heldigvis leste jeg noen artikkler som omhandlet kalibrering av skjerm.http://luminous-landscape.com/tutorials/instant_photoshop.shtml Etter å ha kalibrert skjermen fikk bildene en helt annen farge og glød. Min skjerm var i utgangspunktet alt for lys. Jeg har sett den opp slik fordi det oppleves behaglig i forhold til de fleste andre ting pc brukes til. Nå oppleves den litt for mørk. Har en mistanke om at mange som kritiserer fargene gjør det ut fra hva de ser på skjermen og ikke det endelige papirbilde. Har fremkalt noen hundre bilder på papir og de har gode farger. De bildene som er eksponert med + i fargemetningen har for mye farge, noen har blitt direkte glorete. At noen synes det er vakkert er jo klart, jeg foretrekker å legge på mer farge etterpå om jeg finner det ønskelig. Man må huske at i sterkt lys viskes fargene ut og bildene kan bli "flate". I stede for å øke fargemetningen har har jeg valgt å undereksponert bildene med 1-2 trinn får å unngå denne utviskingen. (tenk på hvordan fargene forandrer seg med solbriller i skarpt sollys) Ellers er jeg godt fornøyd. Dette som skrives om blitsen som holdes nede o.l. er vane saker som jeg ble vandt til etter få dager. AF er rask (føles like rask som min gamle Canon med ultrasonic obj.) og presis, har ikke opplevd at motivet er ute av fokus. Skal du ha et kamera med mauele funk. og blitssko er dette et godt alternativ. Det er virkelig lite, har det i bukselommen. Hadde selv planlagt en G3 som sikkert er like god, men er redd det hadde blitt stående mye på hyllen sammen med speilrefleksen. Lenke til kommentar
Strat Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 (Har skrevet dette i et tidligere innlegg, men synes det kan passe inn her) Etter mange ukers grundig gjennomgang av tester, vurdert opp mot mine behov, falt valget på Sony V1. (Med Nikon 5400 som den sterkeste konkurrenten for min del. 28mm vidvinkel fristet, men mangel på AF-lampe gjorde at jeg ikke valgte den.) Jeg har nå hatt med meg Sony V1 to uker på Kreta, og må si meg godt fornøyd! Har faktisk tatt ca. 1500 bilder! (Mange er selvsagt slettet) Kameraet har jo fått god kritikk, med unntak av batterikapasitet, pop-up blitz, farger + noen småting. Batterikapasitet: For min del var ikke batterikapasitet noe problem, selv om jeg kún hadde ett batteri; men det kan godt hende jeg kjøper et batteri til. Batteriet har inngen memory-effekt, så det går greit å klattlade det. Pop-up blitz: Ja, det hendte faktisk noen ganger at jeg glemte å fjerne fingeren, slik at blitzen ikke spratt opp. Det som overrasket meg, var at det ikke er lett å merke at blitzen vil opp. Men ettersom jeg er bevisst på når jeg bruker blitz, oppdaget jeg det selvsagt straks bildet ble tatt. Dermed var det bare å ta et nytt. Autofokus: For min del var jeg aldri plaget av at Laserhologram autofokusble aktivert unødvendig. Hadde aldri problemer med fokusering. Kameraet oppleves som svært hurtig. Farger: Etter å ha tatt noen bilder, ble det til at jeg satt saturation til +1 som standard innstilling. Jeg liker litt sterke farger, og synes denne settingen fungerte fint. Dersom jeg skal lage store forstørrelser, vil jeg nok uansett jobbe litt med farger og kontrast i Photoshop. Bildestøy: Jeg har ikke så mange referanser, men synes støyen var litt vel høy på ISO 400 og 800. På kveldstid brukte jeg derfor for det meste ISO 200. Pris på minnekort: Jeg kjøpte et minnekort på 512MB. Dersom jeg hadde kjøpt et kamera med CF-kort, ville jeg nok for min del valgt et hurtig kort, og da ville det ikke blitt noe særlig billigere enn MemoryStick. Derfor synes jeg ikke argumentet om at MemoryStick er dyre, er så veldig tungtveiende når man snakker om "Entusiast kameraer". Ellers kan jeg si at jeg hadde god glede av den gode videofunksjonaliteten. Innebygget linsedeksel er bra. Jeg satt stor pris på at kameraet er hurtig i bruk og at det er forholdsvis kompakt. For min del skulle jeg faktisk gjerne ønsket meg et like godt kamera som var enda mer kompakt. Skal ikke se bort fra at jeg vil vurdere Fujifilm F700 når den kommer på markedet, selv om det kún har 3X zoom. Total vurdering fra min side er at kameraet er meget bra! Jeg har lagt ut 12 ubehandlede bilder (strat01 - strat12) fra forskjellige lysforhold på: http://galleriet.akamera.no/albup22 så kan dere vurdere bildekvaliteten selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå