JazzMajor Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Hei Jeg trenger litt hjelp til å finne en ny windows basert bærbar PC. Denne skal primært brukes til lydopptak og redigering. Programvaren som skal brukes er ProTools for de som kjenner til det. Det som er litt avgjørende er at jeg trenger firewire for å koble til lydmixer. Dette ser jeg mangler på mange nye bærbare i dag. Og helst da den vanlige store typen og ikke den lille micro kontakten jeg har hatt på noen maskiner tidligere. Skjermstørelse fra 13-15", og matt skjerm! Helst SSD på 250GB, eventuelt en rask vanlig disk. 8GB ram. Noen som har noe tips? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 (endret) Hvor mye skal det koste? Edit: ops ... tidlig på morran, tydeligvis - det står jo i trådtittelen. Sorry Vel, Firewire 800 får du bare på Mac'er, tydeligvis. Ellers er det i første rekke HP EliteBook'er du må se etter, f.eks. HP EliteBook 8560w. 15-tommer. Jeg tror ProTools støtter flere prosessorkjerner, så en quad-core prosessor bør vel vurderes ... og plenty RAM, selvfølgelig. Når det gjelder HP EliteBook, så unngå de med skjermoppløsninger lavere enn 1600x900 (rettet) - de lavere oppløsningene de også kan utstyres med er paneler av en lavere kvalitet. Og så har du Lenovo ThinkPad T520 eller W520. Jeg kan ikke finne noen fler i farten som har Firewire, men kanskje andre kan bidra mer. Endret 9. september 2011 av thomit Lenke til kommentar
JazzMajor Skrevet 9. september 2011 Forfatter Del Skrevet 9. september 2011 Hvor mye skal det koste? Edit: ops ... tidlig på morran, tydeligvis - det står jo i trådtittelen. Sorry Vel, Firewire 800 får du bare på Mac'er, tydeligvis. Ellers er det i første rekke HP EliteBook'er du må se etter, f.eks. HP EliteBook 8560w. 15-tommer. Jeg tror ProTools støtter flere prosessorkjerner, så en quad-core prosessor bør vel vurderes ... og plenty RAM, selvfølgelig. Når det gjelder HP EliteBook, så unngå de med skjermoppløsninger lavere enn 1920x1080 - de lavere oppløsningene de også kan utstyres med er paneler av en lavere kvalitet. Og så har du Lenovo ThinkPad T520 eller W520. Jeg kan ikke finne noen fler i farten som har Firewire, men kanskje andre kan bidra mer. HP maskinene skal sjekkes ut. Tusen takk for tipset! Lenke til kommentar
thomit Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 (endret) Dell Precision har også Firewire, ser det ut som. M4600 (15 tommer) og M6600 (17 tommer) Endret 9. september 2011 av thomit Lenke til kommentar
BroXenBein Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Er det ikkje USB 3.0 som gjeld framover? Raskare enn FireWire! Men du har kanskje allereie FireWire-utstyr du skal koble til..? Lenke til kommentar
JazzMajor Skrevet 9. september 2011 Forfatter Del Skrevet 9. september 2011 Er det ikkje USB 3.0 som gjeld framover? Raskare enn FireWire! Men du har kanskje allereie FireWire-utstyr du skal koble til..? Det er nok firewire som gjelder litt til, iallefall til det jeg skal jobbe med. Ikke alle kaster seg rundt på nye standarder når man allerede har noe som virker... Det er vel også litt av forskjellen på de som leverer proff utstyr kontra konsument... Så ennå en stund vil nok firewire henge med for min del... Lenke til kommentar
thomit Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 ja, innen lydteknikk var det jo ikke lenge siden man drev med MIDI .... eller gjør man det fortsatt? Lenke til kommentar
JazzMajor Skrevet 9. september 2011 Forfatter Del Skrevet 9. september 2011 ja, innen lydteknikk var det jo ikke lenge siden man drev med MIDI .... eller gjør man det fortsatt? MIDI vil bestå til Dovre faller, og litt til. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 (endret) JazzMajor, ta en titt på beskrivelsene og testene av HP EliteBook's og Dell Precision hos www.anandtech.com, hvis du vil ha input fra en seriøs teknologiside. Jeg er litt for lat til å lete opp og lenke artiklene selv Endret 9. september 2011 av thomit Lenke til kommentar
MacNeil Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638629#extra Denne ser ut til å ha FireWire, om den er mini eller ei vet jeg ikke. Ingen SSD dessverre Lenke til kommentar
thomit Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 (endret) http://www.komplett....ku=638629#extra Denne ser ut til å ha FireWire, om den er mini eller ei vet jeg ikke. Ingen SSD dessverre Nei, men SSD er noe man gjerne kjøper separat, og setter inn selv. Samme med RAM, man skal ikke henge seg så mye opp i om det ikke er helt den størrelsen man ønsker, det er veldig lett - og ofte billigere - å gjøre noe med selv. Og man får denne HP'en billigere andre steder. Endret 9. september 2011 av thomit Lenke til kommentar
MacNeil Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 http://www.komplett....ku=638629#extra Denne ser ut til å ha FireWire, om den er mini eller ei vet jeg ikke. Ingen SSD dessverre Og man får denne HP'en billigere andre steder. Slik er det vel med omtrent alt på komplett Lenke til kommentar
thomit Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Starter man f.eks. med denne som utgangspunkt, kjøper selv en passe stor SSD og 4 GB RAM ekstra, så kommer man likevel noen tusen billigere fra det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå