Gå til innhold

Nikon 17-55mm F2.8 AF-S IF-ED NIKKOR DX vs Tamron AF SP 17-50mm F/2.8 XR Di II LD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bildekvaliteten sies å være upåklagelig på begge, selv om jeg faktisk tror Tamronen er hakket skarpere ut mot kantene. Det du betaler for med å velge Nikonen (selv om denne overpriset etter min mening når en sammenligner med Canons 17-55mm) er hovedsaklig bedre byggekvalitet og raskere autofokus. Tamronen sies å ha en bråkete autofokus som er noe treg. Du får jo også 5mm ekstra hos Nikon, vet nå ikke helt hvor viktig akkurat det er. 17-55mm presterer ikke så bra i motlys, men ellers er den jo upåklagelig. Fysisk større enn Tamronen, men sånn er det bare :)

Lenke til kommentar

Tør jeg spørre hvorfor?

Jeg er i utgangspunktet på utkikk etter en normalzoom da jeg begynner bli litt lei av å bytte objektiver (har 10-20mm, 35mm, 85mm og 105mm macro) og tenkte det kunne være ok å teste litt med et litt mer fleksibelt objektiv.

Lenke til kommentar

Tør jeg spørre hvorfor?

Jeg er i utgangspunktet på utkikk etter en normalzoom da jeg begynner bli litt lei av å bytte objektiver (har 10-20mm, 35mm, 85mm og 105mm macro) og tenkte det kunne være ok å teste litt med et litt mer fleksibelt objektiv.

Jeg syns det var kjipt å dra på såpass store og tunge (gjelder spesielt nikon'en) objektiver uten å få noe særlig mer fleksibilitet enn det jeg hadde (og fortsatt har) med fastoptikk i samme området. 3x zoom i normalområdet er ganske lite, 17mm på crop er ikke ekstremt vidt og 50/55mm er ikke ekstremt langtrekkende, og i 95% av tilfellene gjør 35mm'eren en like god eller bedre jobb, med under halve vekta, under halve størrelsen, under halve prisen, minst like god bildekvalitet og ett trinn større blenderåpning.

I og med at du allerede har både 35mm og både videre og lengre alternativer ville jeg ikke giddet å kjøpe en normalzoom med såpass snevert zoomområde som 17-50/55, om jeg var deg ;) 16-85mm er kanskje noe jeg kunne hatt sansen for. Har ikke prøvd den (enda), men skulle gjerne gjort det...

Lenke til kommentar

Skal gå til innkjøp av D7000 snart, da kommer jeg til å bruke Tokina 12-24/4 og Nikon 24-120/4 VR.

Det blir 10X zoom fordelt på 2 objektiver og med en fin fordelig; vidvinkel og normal-tele. 35/1.8 skal jeg ha til innebruk etc. Tamron 60/2 til blomster makro etc.

Endret av Kenta F1.8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...