Gå til innhold

Halvparten av alle PC-brukere er pirater

Anbefalte innlegg

Vi kan jo være snille og ta oss betalt for produsentene får LOV til å kjøre DRM kode på VÅR CPU...

Men igjen driver de og TROR at 1x nedlasting = 1x tapt salg.

Dessverre, hadde en del av programmene ikke vært tilgjengelig som piratkopiert så betyr det IKKE, merk dere dette mister anti pirat bransje! IKKE kjøpt det.

Nei, jeg hopper galant over programmet og finner noe annet.

Er det virkelig nødvendig så finner jeg heller ett OpenSource alternativ selv om det kanskje er dårligere...

Så hva er det neste? Skal de ha betalt for at OpenSource er konkurransedyktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apropos Gimp vs Photoshop så er dessverre ikke Gimp helt på høyde på alle områder, men det er i hvert fall godt til ganske mye. Problemet er alle som ikke trenger mer enn Gimp og likevel kjøper Photoshop av ulike grunner. Hadde Gimp hatt større markedsandeler ville det automatisk presset prisen på Photoshop ganske kraftig. Gimp er forresten bedre enn Photoshop Elements på veldig mye selv om sistnevnte koster en knapp tusenlapp avhengig av om man vil ha med Premiere Elements.

Ikke at disse to er de eneste på området. De er bare ett eksempel.

Jeg prøvde å laste ned Gimp for å gjøre litt basic redigering på noen bilder, men det viste seg å være et helt forferdelig program. UIet fantes ikke optimalisert for OS X, så jeg droppet hele greia. Kjøpte Pixelmator for litt over en hundrings på App Store og er fornøyd med det.

Jeg har de siste par årene (etter at økonomien har bedret seg og jeg har jobbet en del, noe som naturligvis gir mer å rutte med) har jeg forsøkt å begrense piratkopieringen av programvare så mye som mulig. Ikke at jeg har noe moralsk problem med piratkopiering, er under inntrykk av at utviklere mange ganger (ja, jeg ser på deg Adobe) fortjener et spark i ræva i forhold til prissetting, regionlåsing og kompliserte DRM-implementasjoner. Det handler mer om at jeg synes at dyktige utviklere fortjener pengene mine, noe som har gjort at jeg for eksempel har betalt for Coda, et programmeringsprogram med et hav av flotte og nyttige funksjoner, for 600,-. Er det mye for en teksteditor? Tja. Den har jo syntax highlighting for de fleste språk der ute.

Mange veldig bra programmer kommer fra små utviklere, og disse burde man støtte. Jeg har minde sympati, skal jeg være helt ærlig, med Apple, Adobe og Microsoft, for eksempel.

• Liker 2
Lenke til kommentar

om det hadde vært like god tilgjengelighet og tilpassning på legale kjøpt som på pirat kjøp, så hadde dette tale sikkert endret seg. Men i stedet gjør selskapene det motsatte, de gjør tilgjenglighet mindre, du eie jo ikke det du kjøpe lenger.

Lenke til kommentar

"Undersøkelsen ble gjort ved å kontrollere omtrent 15 000 PC-er i 32 ulike land"

Dette er jeg nyssgjerrig på - hvordan ble undersøkelsen gjennomført. Det er vel neppe sånn at 15.000 privatpersoner ga tillatelse til å få scannet sine PCer, og deretter gjorde rede for hvilke lisenser de hadde kjøpt og ikke?

- Scannet de PCene uten å få tillatelse til det?

- Hvordan vet de med sikkerhet at personene ikke hadde lisenser?

- Hva slags software inkluderte de i undersøkelsen?

Er det feks. slik at om noen har en trial-versjon av WinZip som har gått over trial-perioden, så teller det som piratkopiering?

I'm just saying, man bør stille spørsmål ved gjennomføringen for å vite om undersøkelsen og påstandene holder vann.

OBS: Ser nå at det er basert på intervjuer. Var nok litt rask på triggeren.

"Undersøkelsen ble gjort ved å kontrollere omtrent 15 000 PC-er i 32 ulike land"

Dette er jeg nyssgjerrig på - hvordan ble undersøkelsen gjennomført. Det er vel neppe sånn at 15.000 privatpersoner ga tillatelse til å få scannet sine PCer, og deretter gjorde rede for hvilke lisenser de hadde kjøpt og ikke?

- Scannet de PCene uten å få tillatelse til det?

- Hvordan vet de med sikkerhet at personene ikke hadde lisenser?

- Hva slags software inkluderte de i undersøkelsen?

Er det feks. slik at om noen har en trial-versjon av WinZip som har gått over trial-perioden, så teller det som piratkopiering?

I'm just saying, man bør stille spørsmål ved gjennomføringen for å vite om undersøkelsen og påstandene holder vann.

Lenke til kommentar

Det hadde nok hjulpet litt om mange av programvarepakkene hadde kommet seg ned på et akseptabelt nivå. Se på f.eks Adobe Master pakka. Greit: Et ytterst fåtall trenger dette, men den prisen ser jeg på som et lite ran. Utviklingen av priser vi ser på f.eks mobilspill er kjempeflott. Da betaler jeg gjerne for et godt spill. Pc/xbox-spill venter jeg derimot en stund før jeg kjøper. Og da kjøper jeg på nett.

Edit: En annen ting med nyere pc-spill, er jo også det at i mange tilfeller, er det lettere å piratkopiere det, enn å kjøpe det, for å så måtte ha orden på dvd-en samt å i noen tilfeller måtte være online for å kunne starte å bruke spillet. Jævlig kjekt om man sitter med en desktop på en hybel uten nett.

Endret av Kallileo
Lenke til kommentar
selv om deres ugagn skal ha kostet verdens programvareselskaper hele 59 milliarder dollar iløpet av fjoråret, dersom alle piratene hadde kommet til å kjøpt programmvaren i steden for å laste den ned.

Fixed

Altså, om det ikke hadde vært mulig å piratkopiere, så hadde jeg klart meg uten i 99% av tilfellene. Så "tapstallene" er bare propaganda og bullshit.

Jeg taper 10000000kr på aksjer hvert år (fordi jeg ikke kjøpte en jævla aksje). Go figure.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Årsaken til piratkopiering er at ingen tilbyr disse tjenestene til en realverdi. Etter at spotify kom har mange begynt å betale en fast sum i måneden for musikken sin, istedenfor å laste den ned ulovlig. Når software, film og TV-serier blir lettere tilgjengelig til realpris vil nedlastningen også her avta.

Lenke til kommentar

Den "normale" Photoshop lisensen kan ikke flyttes, men benyttes på en ekstra PC så lenge det er deg selv som benytter den. Har du installert på PC + laptop og laptop'en ryker så skal du kjøpe Photoshop på nytt til ny laptop. (Dvs. du kan lovlig installere en lisens to ganger)

Riktig, bortsett fra at det er feil.

Du har som du sier lov å ha Photoshop installert på en ekstra maskin, for eksempel en laptop eller en hjemmemaskin, så lenge du ikke bruker begge samtidig. Den delen er grei. Men Adobe tillater overføring av lisenser til ny hardware, gjennom sin Deactivate-funksjonalitet, og til en ny person/organisasjon [lenke]. Ikke nok med det, men de har også begrenset støtte for at du kan bytte inn en Mac-lisens og få en Windows-lisens, mot kostnaden av shipping [kilde].

Lenke til kommentar

Når det gjelder prisinga på Master Collection, så tror jeg rett og slett at mange piratebay'ere ikke forstår at det faktisk ikke er en person i verden som egentlig trenger den versjonen. Det er som en Ultimate Edition for Especially Interested Collectors å regne.

Det er egentlig ingen som TRENGER både billedbehandlingsverktøyene, dokumentinnpakning, publiseringsverktøy, fireworks, flashprogrammering og vanlig programmering, verktøy for videoopptak, redigering, etterbehandling, og pakking, OG lydstudioprogramvaren til Adobe. Det finnes ikke en jobb i verden som spenner så vidt, og det ville tatt en student et tiår å beherske alle.

Tipper for eksempel at det ikke er noen her inne som både bruker Audition, Flash Catalyst og Dreamweaver jevnlig. To av tre, sure. Men tre av tre? Blir for vidt spekter.

Disse pakkene er laget for store organisasjoner, for at en executive skal kunne kjøpe noe han er trygg på ikke er "for lite for framtidige behov".

For de fleste som må betale for dette selv, føler de på sine virkelige behov, og ønsker basert på det en Premium-pakke men velger kanskje en Standard-pakke pluss enkeltprodukter. Da blir det også rimeligere å oppgradere, og man kan kanskje oppgradere enkeltproduktene i annen hastighet enn pakken, etter behov.

Nå vil jeg ikke rettferdiggjøre prisene, og i alle fall ikke prisforskjellen mellom US English og UK English, men det er ikke reelt å påstå at dere gutta på forumet ville kikka på Master Collection om dere skulle kjøpt selv. Ikke engang om prisen var en tiendedel. Det er bare en kjekt-og-ha mentalitet, og når man skal velge fra tPB, velger man jo den mest komplette pakken.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...